Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vriden laptopskärm


caol1

Rekommendera Poster

Jag har en HP EliteBook 6930p och när min son idag kom över datorn, lyckades han vrida skärmen 90 gr åt höger. Dum som jag var startade jag om datorn, för jag trodde att det skulle hjälpa. Datorn startar upp och i dos-läge samt Windows startar-läge är bilden rätt, men när jag kommer till inloggningen (Windows 7) är bilden vriden. Tangenbordet verkar också vridet (musen är vriden), så jag kan inte logga in. Har läst lite på nätet, men alla tips är att man ska trycka ctrl+alt+någon pil etc, men det funkar inte. Då jag inte kan logga in (bokstäverna funkar inte), kan jag inte heller göra bildinställning. Jag kan starta i felsäkrat läge, men vet inte vad jag ska göra. Är inte så smart på datorer och hoppas på er hjälp. Vad ska jag göra?

 

(Sitter med makens dator nu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt fixat!

 

Placera datorn på högkant på golvet. Ligg ner på höger sida och datorn blir normal!

 

Allvarligt talat: högerklicka på skärmen, välj Skärmupplösning och där finns val för Orientering, som ställer in hur skärmen visas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Funkar inte heller. Att högerklicka alltså. Verkar som jag måste logga in i Windows innan jag kan göra något. Men tangentbordet verkar vara vridet, så lsenordet funkar inte. Nån som vet hur tangentbordet kan "översättas" när det vridits (förmodligen) 90 gr åt höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, tvivlar på att tangentbordet också är vridet, låter som han råkat komma åt nått kortkommando på tangetbordet för att ändra mjukvaran för grafikkortet. När ni väl har kunnat logga in så tror jag att det kommer köras ett program för grafikkorets inställningar, kolla nere i högra hörnet(i vanliga fall, vet inte vart det ligger på din nu eftersom den är vriden) efter program som låter som de ska styra grafikkortet, där ska finnas inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föresten, hittade ett kortkommando, håll in ALT gr, alltså den alt knappen som är till höger om spaceknappen och använd piltangeterna för att rotera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att logga in i felsäkert läge eller felsäkert läge med kommandotolk?

Då skulle kanske en systemåterställning till en tidpunkt just innan ändringen gjordes hjälpa. I vanligt felsäkert läge hittar man systemåterställningen här:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

 

I felsäkert läge med kommandotolk får man skriva:

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställer inte en systemåterställare bara installerade och borttagna program? Återställer väl inte en inställning i ett program/drivrutin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det är sant. Man kan ju alltid pröva, skadar ju inte.. Tvivlar dock starkt på att det ligger i registret fortfarande :S, men som sagt, pröva :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för hjälpen, särskilt Cecilia. Loggade in i felsäkrat läge och gjorde en systemåterställning. Ni är bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...