Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skyddade webbsidor och filer


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag är ansvarig för en förenings webbplats. Den ligger hos one.com och är uppbyggd med den version av WebCreator som de utan extra kostnad erbjuder sina kunder. Allt har fungerat utan problem i flera år så vi har ingen avsikt att byta webbhotell. Men vi har ett behov som de inte har lyckats rekommendera oss en acceptabel lösning på:

 

Vi vill att ett antal webbsidor bara ska vara åtkomliga för föreningens medlemmar efter inloggning med individuella användaridentiterer och lösenord. Den enda förslag som supporten på one.com har kunnat ge är en lösning med htpasswd och htaccess. Men den tycker jag inte passar våra behov.

 

På de skyddade webbsidorna kommer det att finnas länkar till olika filer som också bara ska vara åtkomliga för medlemmar som loggat in. Finns det en lösning hos one.com som deras support inte känner till? Eller måste vi lägga de webbsidorna och filerna hos en annan operatör? I så fall är jag tacksam för rekommendationer på sådana.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om det finns någon sådan lösning hos one.com. Men om du vill ha förslag på ett annat webbhotell så är Binero väldigt bra och jag använder det själv.

 

Sen om du ska ha en sajt med inloggning och kunna tilldela vissa rättigheter till vissa medlemmar så är Joomla CMS-system väldigt bra på det. Särskilt så är den senaste versionen av Joomla (1.6) väldigt bra på det. Joomla 1.6 finns inte skarpt ännu men det släpps snart i en första RC version (det finns redan 13 betor).

 

http://www.joomla.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som ni behöver en databas med användaruppgifter och skriv ihop en inloggningsfunktion med php.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som ni behöver en databas med användaruppgifter och skriv ihop en inloggningsfunktion med php.

Aha! Där finns kanske en möjlighet. Jag har alla medlemsuppgifter i en Access-databas. Den har jag kopplat till GroupMail så att jag kan skicka e-brev selektivt till olika delgrupper av medlemmar.

 

Var kan jag lära mig skriva den där sortens inloggningsfunktion med php? Det är visserligen drygt 40 år sedan jag jobbade som programmerare, men jag kan ju alltid försöka.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

access + php fungerar mindre bra har jag för mig, men det går nog exportera och importera till mysqldatabas vilket bör ingå i ditt webbhotellkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

access + php fungerar mindre bra har jag för mig, men det går nog exportera och importera till mysqldatabas vilket bör ingå i ditt webbhotellkonto.

Kan man lösa det genom att på något sätt kombinera htaccess med php_users?

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...