Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet fungerar inte med win7


highland

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har installerat Win7 på min gamla dator (förut win-xp). Nu funkar inte (eller verkar inte funka) grafikkortet samt nätverkskortet. Den, enligt mig, huvudsakliga anledningen att korten inte fungerar är inte själva korten utan drivrutinerna som jag inte hittar på nätet. Tillverkarnas hemsida verkar inte ha drivrutiner till win7. Då drar jag slutsatsen att ovannämnda kort inte är anpassade till win7 vilket då betyder att jag måste köpa nya kort. Men frågan i så fall är ju om hur jag kan vara säker på att att nya, eller begagnade kortet, passar till win7? Hur vet man att ett visst grafikkort passar till win7? Vad kollar man efter?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet du aldrig.

Om du bara ska ha datorn till att skriva, surfa, kolla på film, lyssna på musik så kan du.

Återgå till XP.

 

I ett tyskt test av XP Vista och W7 med ca 10 olika tester var

W7 snabbast i ett test

XP snabbast i de övriga dvs ungefär 9-1 till XP mot W7, 10-0 XP mot Vista.

 

Eller testa att köra i nån linuxrelease, bara ladda hem.

Licenskostnadsfritt.

http://linux.exton.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En god regel innan man byter operativ är att kontrollera att hårdvaran verkligen fungera i den. Datorer som är 4-5 år gamla eller äldre kan mycket väl ha delar i sig som inte Win7, som inte är mer än något år gammalt, stöder och aldrig kommer att stöda.

 

En producent vill helst inte gå tillbaka fem år bakåt i tiden och anpassa drivrutinerna för en produkt de inte säljer längre och inte heller har någon garanti eller supportansvar på. Kostar bara massa pengar, det enda de kanske kan få ut är lite goodwill.

 

Hur få reda om produkt stöder Win7? Tja, du får leta på tillverkarens hemsida efter drivrutiner helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det går nu i efterhand köra "Windows 7 Upgrade Advisor" för att få reda på om det finns något sätt att komma vidare. Normalt kör man det ju innan ett byte till Windows 7 för att få reda på vad det finns för problem och om det finns några lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du tur kan man lyckas med att installera en drivrutin för ex XP.Ibland får man en fråga efter installationen.Har för mig nått om att det var fel rutin.svarar man rätt kan justering ske.

Minns som synes ej detaljerna.

 

Annars kan det fungera om man högerklickar på den nedladdade extraherade filen och klickar felsök kompabilitet.

 

Möjligt att exempelvis Aero ej fungerar,men det är ju gratis att testa.Svar på gips fråga?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...