Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar inte efter åska


mattan100

Rekommendera Poster

Hejsan min dator startar inte längre efter ett åsknedslag som slog ut bl.a. en router. När jag trycker på startknappen så går fläktarna för fullt, men det blir ingen bild.

Undrar då, vad det kan va. Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara flera olika orsaker, det blir till att kolla varje enhet.

 

Har du kollat så att skärmen är hel, så det inte är den som lagt av?

 

Är det en stationär, så är det öppna huv som gäller, datorn avstängd och nätkabeln urdragen.

Kolla efter synliga skador på grafikkort och moderkort.

Fungerar nätaggregatet, snurrar fläkten i denna?

Dra ur grafikkortet och lukta och titta på detta.

 

Att hitta skador/fel på en dator som blixten gett sig på, är inte så enkelt, så man får testa pryl efter pryl.

 

Är det en bärbar, är det ännu svårare, då du inte kommer åt innehållet på samma sätt som i en stationär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stationär och skärmen funkar har den till en annan dator. Det är inbyggt grafikkort och nätaggregatets fläkt är snurrar. Hittar inga synliga skador på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att du inte hittar några synliga skador på moderkortet.

Idag körs ledningsdragningen i kretsarna/chipen på moderkort med en teknik som lägger ledarna 100nm eller mindre från varandra.

Dvs 1/100 del av 1/100dels millimeter.

Och en skada på en sådan ledare går ju inte att se, den ligger ju inne i kapseln som skyddar chipet.

Kapseln som ofta ser ut som ett svart plastfrimärke kanske 1mm tjockt.

Har en kollega som bodde på landet med några km luftledning för el till huset.

Hennes först "företagshemdator" som hon hade från 1997 till 2000 byttes helt ut 3 gånger och modemet byttes dessutom 7 gånger.

På grund av åskskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inbyggt grafikkort, och din skärm fungerar i en annan dator, så kan det ju tyvärr ha blivit fel på grafikkortet, och då måste du som jannejanne är inne på, byta moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker, men jag tror inte att hemförsäkringen täcker skador på hemelektronik orsakat av blixtnedslag.

Det finns speciella strömfördelaruttag (grenuttag) med inbyggt åskskydd samt en speciell försäkring som följer med, som man kan teckna för just åskskydd för hemelektronik.

 

Appropå hemdator, så hade jag också en kollega som drabbades av blixtnedslag i luftledningen (8-9 år sedan), men där blev det nobben på nytt modem.

Skador på hem-pc orsakade av blixtnedslag ersattes inte.

 

Men det hjälper ju tyvärr inte dig nu...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemförsäkringen kan visst täcka en sådan skada, har själv utnyttjat detta vid några tillfällen, fick dock anlita en en datorbutik som var försäkrings auktoriserad för detta, dom tittade på skadan, skrev vad som blivit förstört, bedömde reparationskostnaden mot fulla värdet, och jag skickade in alltihopa till mitt bolag, som godkände och betalade ut ersättning, som jag var nöjd med.

 

Så anser du att du råkat ut för ett blixtnedslag, så kan det löna sig, dock ingen garanti, men det kan vara bättre att kolla, än att kanske missa något.

Allt beror ju på hur gammal din dator är, för det handlar ju som vanligt om avdrag för självrisk och sådant.

Ring gärna ditt bolag och fråga.

 

Och som vanligt så resonerar inte alla försäkringsbolag likadant, vissa ger ersättning, andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...