Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zyxel P-320W router


Ech

Rekommendera Poster

Har ett Zyxel P-320W router som tidigare använts mot ett Telia Zyxel modem, har använt routern till att dela ut ipadresser på nätverket DHCP men nu har jag bytt ISP och fått ett modem med trådlös och lan routerfunktion, skulle vilja ändå ha min Zyxelrouter inkopplad med inte använda DHCP i den utan köra den på fast ipadress som vilken dator som helst och koppla in den på nätverket som sin tidigare funktion..

 

Hur gör jag? ska jag fortsättningsvis koppla den fysiskt mot det nya modemet via WAN-porten eller kan jag köra den trådlöst men ändå ha fysiska datorer kopplade ihop med denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan konfigurera routern som en switch genom att ta bort DHCP. Vill du även kunna logga in på den, sätter du en statisk IP-adress utanför det område som modemet delar ut.

 

Exempel: Utan att koppla in modemet, koppla in din dator i ett av routerns LAN-uttag med kabel. Logga in på routern och ta bort/disable DHCP. Sätt sen en statisk IP-adress. Om modemet har IP-adressen 192.168.1.1 och DHCP-området 192.168.1.100 - 192.168.1.199, kan du t ex välja 192.168.1.2 som statisk IP-adress för routern(switchen).

 

Starta om routern och kolla att du kan logga in på den nya IP-adressen. Anslut sen ett av routerns LAN-uttag (ej WAN!) till modemet. Klart! Eventuellt får du starta om modem och router. Datorerna kommer nu att få IP-adress av modemet (eller om du förtedrar att sätta dessa också statiskt), och alla inställningar ska i fortsättningen göras i modemet.

 

Kolla också min Nätverksguide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...