Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny skärm för bildarbete är inte bra


K Olagus

Rekommendera Poster

Nya apparater och nytt operativsystem:

Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GT med drivrutinen 8.17.12.5896

Operativsystem: Windows 7 Pro 64 bit

Skärm: Eizo S2243W (22" wide screen)

Skärmkalibrering: Spyder3Pro 3.0.4

Så ser det ut, men det funkar inte som jag hade tänkt mig. Är fotoamatör som kommit en bit på väg i bildbehandling. Då min gamla dator pajade i somras tvingades jag köpa såväl ny dator som nytt operativsystem OCH skärm mm. Tog i lite för att få en "framtidsdator" anpassad för bildarbete och kanske lite filmjobb med så småningom.

Sitter nu med vad som anses vara en bra utrustning för bildbehandling i Photoshop, men jag känner mig inte nöjd. Har inte haft wide screen tidigare och inte heller den höga upplösningen (1920x1200 - den extra höga upplösningen). Har varit mycket jobb innan man får allt att klaffa.

Det jag nu störs mest av, är att dialogrutor har synnerligen liten text och/eller text naggas i kanten så att somligt inte går att läsa. Ikoner & text på skrivbord är ok, för det har jag kunnat ställa in rätt i Windows.

Likaså har jag problem i många webbsidor. Mycket lägger sig i vänsterkant så att jag får en bra bit till höger som är tom. Även här blir det liten text och avskurna textrader t.ex.

Vad har jag missat? Förutom bildarbete vill jag naturligtvis kunna t.ex. surfa på webben, titta på film, skriva mm mm.

Har jag inte förstått det här rätt?

Väldigt tacksam om någon kan förklara hur jag ska gå vidare för att få skärmen optimal i de flesta lägen.

En liten skärmdump från denna sida som ett exempel på hur det kan se ut på webben ibland bifogas.post-62800-1288044201,16_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner har många beteckningar...

När 9800GT kom ut på marknaden hösten 2008 användes bla Forceware 177.83 vid testen. Min erfarenhet är att grafikkort från både nVidia och ATI fungera bäst med de drivrutiner som används vid testerna eller något nyare (buggfixade?) och sämre med senaste rekommenderade drivare om man går in på ATIs eller nVidias siter något eller några år senare. Vad ATI och nVidia kan tjäna på detta platsar ej här.

Äldre drivare drar jag ner från guru3d.

Först ladda hem och installera Driver Sweeper

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html

gissar det funkar i W7

Ladda hem lämplig forceware

178.24 WHQL 64-bit på den här sidan känns rätt för mig

http://downloads.guru3d.com/download.php?cat=32&sort=&page=3

Avinstallera din grafikdrivare i Windows.

Starta om datorn i felsäkert läge (tryck F8 vid starten)

När skrivbordet äännttlliiggeenn kommer upp, kör driver sweeper och ta bort drivarrester.

Starta om datorn, ignorera allt om att Windows hittat ny hårdvara.

När du antligen fått upp skrivbordet, installera 178.24 WHQL 64-bit

Nu har du en bra drivare. Hoppas jag. Kör själv både hemma och på jobbet XP.

Vid fortsatta problem är det inställningar i Windows som gäller.

Eller byte till ett "nytt" grafikkort, ett som kom på marknaden hösten 2010. Funkar med drivare från 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med tycker jag att du ska nollställa alla inställningar du gjort. Det låter som att du varit inne och justerat om teckensnitt osv. för att få det bra, men det är en klassisk väg till att få helt obegripliga storlekar på saker och ting i Windows. Tyvärr känner jag inte till något sätt att nollställa alla inställningar i Windows 7, men du kanske kommer ihåg själv vad du ändrat.

 

När det gäller din webläsare så finns det zoom även i den. Gå in i menyerna och sätt Zoom till 100%.

 

Lyssna inte på rådet att nedgradera drivrutinerna. Ja, om du har en typ av grafikkort som inte har tillverkats på flera år så är det nog inte stor mening med att uppgradera, men 9800GT baseras på en krets som fortfarande säljs under annat namn (GT250), så jag kan lova dig att Nvidia har testat sina drivrutiner även med den kretsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna gör hela tiden små ändringar på produkterna. Till och med produkter som säljs under samma namn. Ett klassikt exempel är att uppgradera en märkesdator med en processor till två processorer med exakt samma namn som den processor som redan fanns installerad på moderkortet. "Två processorkitet" innehöll två nya Intel processorer för att leverantören skulle vara säker på att de funkade ihop.

Nyligen läste jag om en processoruppgradering till ett ASUS moderkort. Trots att den nya processorn fanns med på Asus kompatibilitetslista fungerade den inte. Vilket var väl känt på internet. Just den steppingen av processorn funkade inte på moderkortet.

Själv har jag köpt ett XFX 9800 GTX+. Eftersom Windows bara hittade 2,5GB av 4GB RAM fick jag tipset uppgradera grafikkortets BIOS. Vilket jag gjorde. Vilket gav resultatet att Windows hittade 3,2GB RAM med ett moderkort och 3,5GB RAM med ett annat moderkort. Bra.

Jag köpte ytterligare ett XFX 9800 GTX+. Samma 2,5GB RAM. Så jag uppgraderade BIOS med samma BIOS-uppgradering och det blev helt svart. Det fanns varningssignaler innan. Korten såg inte exakt likadana ut. Och när jag försökte uppgradera så kom protester från Flashprogrammet. Och när jag körde i med "force" så blev det svart.

Så att påstå att moderna drivare avsedda för en nyare variant av ett chip med nytt namn automatiskt skulle passa till en äldre variant är ofta nys. För det finns exempel på att t.o.m chip med samma namn har olika egenskaper. Vilket jag råkat ut för med nVidia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatserna du drar av resonemanget ovan kan lika gärna bero på att XFX har ändrat designen på sina kort. Det är XFX som gör BIOSen till kortet, inte Nvidia.

 

Jag håller med om resonemanget när det gäller äldre grafikkort, men designen från Geforce 8800GT har gått i arv genom hela 9000 serien vidare till GTS250 och lever fortfarande idag. Jag har själv ett 8800GT kort som får nya drivrutiner med jämna mellanrum och det har aldrig varit problem. Tvärt om skulle jag vilja säga att en del nyare spel och patchar har gjort att spelen INTE funkat med äldre drivrutiner. Det har hänt mer än en gång att jag skaffat ett nytt spel och det strulat som fan ända tills jag lagt in Nvidias senaste drivrutiner. Då funkar det helt plötsligt hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Sitter här och känner mig synnerligen förvirrad!

Försöker tänka själv också och har dessutom frågat skärmtillverkarens support, dator-(grafikkortsförsäljaren)och det verkar mest som att jag har en alldeles för bra skärm...Njae, skämt åsido, men jag blev rådd av av supporten på Inet som byggde datorn att ta hem den senaste drivrutinen för grafikkortet. Det hände inte ett smack till det bättre. Det blev för all del inte sämre heller, men..

Alltså, jag funderar: Borde det inte finnas drivrutiner till grafikkort som gör att innehållet som visas på skärmen anpassas till widescreen? För där är det ju störst problem. Att få de flesta webbsidors innehåll liggandes på vänster sida istället för centrerat är ingen höjdare. Övriga visningsproblem är alltså också att text huggs av i dialogrutor i program eller att det ser ut som i min skärmdump jag la in i mitt första inlägg.Att det sen i de flesta program blir väldigt liten text i dialogrutor och menyer, förstod jag på skärmsupporten, är något som man får ta då man väljer en skärm med så hög upplösning och widescreen.

Sen funderar jag mycket över varför inte film och animeringar på webbsidor ser bättre ut än de gör på min widescreenskärm. Det ser riktigt pixligt och dåligt ut. Testade att lägga in en dvd-film och det var brusigt. Det är nå't som inte stämmer här och jag lyckas inte klura ut vad det är!

 

Inställningar i Windows, tja, man anpassar ju så att det ska bli optimalt för den syn man har, för smaken man har, för vad man vanligtvis pysslar med vid sin skärm. Så visst, jag har ställt in hur stort allt ska vara på skärmen, justerat Clear Type osv.(Dialogrutor och menyer i vissa program går alltså inte att påverka.)

Sen har jag ställt in ljus och kontrast manuellt och därefter kalibrerat med Spyder Pro. Helt enligt instruktioner från skärmförsäljaren Scandinavian Photo.

 

Drivrutinerna då - jag kan också tänka mig att testa en äldre drivrutin. Har ännu inte gjort det, eftersom jag funderar på om det är mödan värt? 1920x1200 och widescreen + en gammal drivrutin? Blir det verkligen bättre?

 

Rädd att jag tog i i överkant när jag bestämde mig för en framtidsdator/-datorutrustning! Någon som har lust fortsätta spåna på det här? Känns rätt hopplöst just nu. (F.ö. skriver jag detta på min gamla 19" Samsung Syncmaster 193P och har förstås inte samma fina upplösning, men övriga problem som finns med den nya skärmen har jag inte.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få de flesta webbsidors innehåll liggandes på vänster sida istället för centrerat är ingen höjdare.
Just det är något som den som tar fram webbsidan bestämmer. Anledningen till att proffs normalt inte vill skapa webbsidor som blir väldigt breda är att långa rader blir väldigt svårlästa.

 

Menar du att du har varit inne och ändrat i temat, dvs ställt in att menytexter ska ha viss storlek osv?

Det brukar leda till konstigheter. I stället är det bättre att ändra teckenstorlek (DPI) generellt. Jag har inte Windows 7 utan Vista men om du söker på DPI i Hjälp och support skulle jag tro att du hittar rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, hej!

 

Nej, jag hade bara ändrat dpi till 125% = 120 dpi för att kunna läsa riktigt på skärmen eftersom jag har en synskada. Men ligger nu på 115% = 110 dpi, vilket egentligen är för litet, men gjorde det som en test. Då är det bara lite text som i vissa dialogrutor försvinner. Så du har, som vanligt, helt rätt!

Att vissa webbsidor inte har anpassat sig till formatet är väl bara att acceptera...

 

Återstår att förstå varför det ska behöva "...vara på detta sättet..."! I vissa lägen har tekniken kommit långt, men i andra känns det som det släpar efter ordentligt. Skulle alltså behövt en drivrutin till grafikkortet som stödjer denna höga upplösning OCH widescreen. Men men..., får väl ha lite tålamod. Bra bilder blir det i alla fall.

 

Inte helt snygga flashanimeringar på sidan här nu heller, trots sänkning av dpi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikdrivrutinen stödjer nog både bredbild och hög upplösning för annars hade du inte sett något alls eller fått svarta kanter.

 

Det var ju tråkigt att det inte fungerar bra med högra DPI-inställning för de har förbättrat det i Windows 7 jämfört med tidigare Windows.

http://www.istartedsomething.com/20081029/windows-7-dpi-scaling-my-7-is-bigger-than-your-7/

http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2008/09/13/follow-up-on-high-dpi-resolution.aspx

 

Har du inte möjlighet att få byta din skärm till en med 1680x1050 eller 23" i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

För att få större text kan man ju i stället för dpi justeringar minska skärmens upplösning och då helst till en som bibehåller proportionerna.Exempelvis 1680-1050 som också ger en bredd- höjdkvot på 1,6 Tyvärr brukar det resultera i en suddigare bild men väl värt att testa.Det är ju enkelt att ändra upplösning allt efter datorns användning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som Cecilia säger är precis vad jag försökte säga med mitt inlägg. När man ändra inställningar för DPI, teckensnitt, iconstorlekar osv. i Windows så blir det en enda soppa.

 

Till att börja med tycker jag att du ska gå tillbaka till orginalinställningarna och kolla hur sidor osv. ser ut med dem. Det kommer att ge dig en hint om vad det är som är fel. Blir det bra när du har ändrat tillbaka inställningarna är det något du gjort som orsakar problemet, blir det inte bra så är det nått annat. När du väl har kommit fram till exakt vilken inställning det är som orsakar problemen så kan du välja om du måste göra den inställningen eller om du kan göra något annat för att åstadkomma samma sak. Det blir mycket lättare för dig att be om hjälp här om du behöver alternativ.

 

Sedan tror jag också att det kunde vara vettigt att antingen skaffa en 24" skärm med upplösningen 1920x1200 eller en 22" skärm med 1680x1024. Med båda dessa blir pixlarna ungefär lika stora som på en 19" skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nå't visst med IDG! Tack för engagemanget, man lär sig mer och mer - tror knappast jag hade kunnat det jag kan idag utan er alla på forumet! Ett alldeles särskilt TACK till Cecilia, som oftast resolut griper in och förklarar på ett enkelt sätt när diskussionerna tenderar att bli för yviga eller långrandiga!

 

Så här är det: Min skärm är ny, men ångerrätten har gått ut. Den är strålande med sin höga upplösning för bildarbete. Av dessa anledningar kan/vill jag inte byta ut den. Har inte råd att köpa ny heller, men förstår resonemanget om en större skärm för att få korrekt visning. Platsen skulle inte räcka för 23" eller 24 ", jag sitter i ett mycket litet krypin som är så välskräddat det kan bli....

Idag har jag inställningen 115%(anpassad), men skall ställa tillbaka till 125%, eftersom det blir tufft att läsa text annars. Jag får ta de problem med avskuren/för liten text i dialogrutor mm som uppstår. Nu vet jag åtminstone varför. Gip, det är den enda förändringen jag har gjort. Om man bortser från att jag också valde Windows klassiska gränssnitt, inte Windows Aerogränssnittet som jag har svårt att förlika mig med.

 

Bra att få förklaring på det där med grafikkortsdrivrutin från dig, Cecilia, också.

 

Att sänka upplösningen gav precis den effekten som du, Larsas, beskrev. Suddigt. Det är inte vad man vill när man köpt en dyr skärm anpassad för bildarbete. Jag trodde i min enfald att ALLT skulle bli bättre efter mitt skärmbyte. Men nu jag tror att det bara är att acceptera detta och hoppas på bättre följsamhet mellan höga upplösningar på bredbildsskärmar och visningar i applikationer och på webben framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng och fina ord! :blush:

 

Vi får väl hoppas att programmen blir allt bättre på att anpassa sig till människan. :)

Så länge hittade jag ett sida som förklarar hur man får till en genväg till att ändra DPI-inställningen, det bör göra att du lättare kan växla mellan olika DPI-inställningar.

http://www.sevenforums.com/tutorials/66624-display-shortcut-create.html

 

Har du kollat något på det som finns i Kontrollpanelen - Hjälpmedelscenter (heter så i Vista i alla fall) där det finns hjälpmedel för dem med olika handikapp, t ex synproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1288331414,64_thumb.jpg

 

Hej

 

Bilden är med 125% DPI värde windows 7 home premium 32 bitar internet explorer 8.Det som händer är att internetsidor när man ställt in DPI125%förstoras automatiskt till 125%.

 

Varför blir inte dina internetsidor (Se din första bild) lika danna Annan webläsare .Använder IE8 64 bitars ? Funktionen fungerar ej ok i WIN 7 64bitar?

Någon som har en förklaring.

LARSAS

 

Jag har inte heller sett att hjälptexter i program skärs av ,men jag har inte testat ditt bildbehandlingsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-1288331414,64_thumb.jpg

 

Hej

 

Bilden är med 125% DPI värde windows 7 home premium 32 bitar internet explorer 8.Det som händer är att internetsidor när man ställt in DPI125%förstoras automatiskt till 125%.

 

Varför blir inte dina internetsidor (Se din första bild) lika danna Annan webläsare .Använder IE8 64 bitars ? Funktionen fungerar ej ok i WIN 7 64bitar?

Någon som har en förklaring.

LARSAS

 

Jag har inte heller sett att hjälptexter i program skärs av ,men jag har inte testat ditt bildbehandlingsprogram.

Jag har alltså Windows 7 Pro 64 bitar. Någonstans - kanske på IDG - läste jag att IE8 64 bitar inte är fullt funktionell, vilket jag tog fasta på. Således kör jag 32-bitarsvarianten ibland, när jag inte väljer det snabbare Firefox. Det beror lite på vad jag för ögonblicket behöver. Minns faktiskt inte vilken webbläsare jag använde då jag tog skärmdumpen, men jag kan ju göra nya tester. Kollade faktiskt med IE8 64 bitar på denna sida för en stund sen och såg att de flashannonser som funkade såg bättre ut. Annars har ju 64-bitarsversionen inte stöd för Adobe Flash 10.

Visste dock inte att webbläsaren automatiskt ställde in sig på samma dpi man valt i os.

Inte bara Photoshops dialogrutor blir avhuggna. Det finns massor av applikationer vars dialogrutor blir förkrympta och texterna avhuggna. Så är det bara. Så jag får alltså välja mellan bekvämläget 120% dpi och ta de olägenheterna eller köra "normalläget" och inte kunna läsa alls på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det var inte min mening att det skulle förstås som att du inte har problem.Googlar man finns det fler som söker lösningar bl.a för programmet CS4 dreamviewer.

 

Kanske är det så att DPI verktyget fungerar bäst med IE8 32bitars som webbrowser och i andra program med win 7 32bitars operativsystem, att vissa program har problem med 64 bitar lär nog förekomma.

 

Det finns ju i WIN 7 under tillbehör-hjälpmedel förstoringsglaset.I alternativet docka får man i överkant en förstorad sträng över hela bredden med det partiet där cursören står.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...