Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstruktiv kritik


zThomas

Rekommendera Poster

Tycker det var en bra sajt men det finns lite du kan förbättra.

 

En sak som jag märkte är att headern är väldigt hög så den tar upp väldigt mycket plats. Om man kunde göra den lite mindre så den inte tog upp så mycket av sajten i höjdled så skulle det vara bra.

 

Sen så finns det en knapp som alltid ligger nere i högrahörnet som tar en tillbaka till toppen. Men det står inget på den om man inte för musen över den. Det skulle vara bra om det stod t.ex. "tillbaka till toppen" även när man inte har musen över den.

 

Att få in lite färgklickar i hemsidan skulle också vara bra men inte nödvändigt, det beror på vad du vill uppnå med designen. Några färglada ikoner skulle inte skada för att pigga upp, t.ex. en färgglad rss eller facebook ikon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med esd i mångt och mycket. Visst kan det vara roligt med en färgklick men förstår din tanke med dina färger i layouten, inget fel med det alls.

 

Headern är lite hög men man kan åtminstone se att det är något nedanför den även om man går in på sidan med en laptop. Däremot är den inte särskilt laptop-vänlig då den är alldeles för bred, är tanken att inte den målgruppen är det helt rätt annars kanske man ska tänka till en gång till. Hade jag surfat in på min lilla 10 tummare, som man ändå får scrolla en hel del, hade jag lämnat sidan ganska snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut! Sen är jag inget fan av att centrera innehållet (texten) så enligt mig så skulle de se bättre ut om man vänsterställde rubrikerna. Men det är en smaksak många tycker olika.

 

Sen tycker jag det skulle vara roligt om du kunde ha någon RSS, Facebook och Twitter ikon, beroende på vilka tjänster du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att radlängden på brödtexten är för lång. Det är inte bekvämt att läsa dessa fort då avståndet vid radbyte blir för långt så att man måste "anstränga" sig för att hamna rätt.

Lär mer om vad jag menar t.ex. här och här

 

Och eftersom du du satt en fast bredd på det fältet så låter du inte besökaren minska fältet utan att information förloras ut i högermarginalen.

Det är i min mening bättre att ha en flödande (fluid/elastic) layout med "adaptive content" för att hantera detta.

Lär mer om vad jag menar t.ex. här och här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cluster om texten, ta även bort den fasta teckenbredden, sådant förstör också läsbarheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta även bort den fasta teckenbredden, sådant förstör också läsbarheten
Glömde bort det i mitt inlägg men jag håller fullkomligt med. Om man tycker det är snyggt och verkligen måste ha det så kan man kompromissa och använda det lite mer sparsamt i ingresserna (om man nu har sådana). Kortare stycken med fast teckenbredd är ok att läsa men längre eller fler stycken i följd blir tröttsamt.

 

Kom ihåg att även om förpackning är viktigt så gäller klyschan att "content is king" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...