Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt OS, men vad händer med Office 2007?


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle hjälpa en kompis att installera Windows 7 på hans dator i helgen.

 

Anledningen att han köpt en Windows 7 var att hans Windows Vista alltid hängde sig vid automatiska uppdateringar, samt vid lite fler återkommande tillfällen. Han tröttnade helt enkelt.

 

Han har backupat bokföring och sånt till hans lilla företag.

Denna Windows Vista dator har ett förinstallerat Office som han har aktiverat med en produktnyckel han köpt. Det är "Office Small Business 2007"

 

Han har köpt Windows 7 Professional och min fråga är kan jag installera denna från scratch och på nåt sätt få in sådan testversion av office igen i datorn. DEn fanns ju med vid datorköpet så man borde ha rätt att få lägga in den igen, för att sedan återaktivera den igen med samma nyckel. Det är ju samma dator den ska vara på.

 

Jag antar att den inte finns med i Windows 7 som orginalutbud efter en grundinstallation.

 

Kan man ringa Microsoft och tjata, kanske hjälper!!!

 

Jag tänkte invänta svar innan jag blåser datorn ursprungliga innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du måste inte nödvändigtvis blåsa den från scratch, det kan också vara möjligt att göra en uppgradering från Vista till Windows 7.

Gör du en uppgradering så kommer alla dina installerade program och ikoner etc att finnas kvar.

Uppgradering kan endast göras från Vista 32-bit > Windows 7 32-bit eller Vista 64-bit > Windows 7 64-bit

Uppgradering kan endast göras med samma språkversion ex. Vista svensk > Windows 7 svensk

 

Du bör i vilket fall köra Windows 7 Upgrade advisor Den går igenom hela systemet inkl. hårdvara, program och drivrutiner för kompabilitet. Sedan får man ett resultat, med förslag på vad man ev. måste göra - tex. uppdatera drivrutiner, eventuellt avinstallera något program före uppgraderingen för att därefter kanske ominstallera det, osv.

 

Microsoft rekommenderar att man kör den, ifall man inte tidigare har haft Windows 7 på datorn, eller om man vill installera 64-bitars på en dator som tidigare haft 32-bitars operativsystem.

Se till att all kringutrustning såsom skrivare, skanner, usb-disk etc. är påslagna innan du kör programmet. Programmet är litet och enkelt att hantera, så det kan du hämta och köra när som helst.

 

Kom ihåg att ta backup på alla viktiga data tex .pst-filen om man har Outlook, e-post inställningar, kontakter, bokmärken, inloggningsuppgifter i webläsaren, dokument etc. innan du påbörjar installationen av Windows 7.

 

[Edit] Office Small Business 2007 testversion känner jag inte till, men det låter ju inte som det skulle vara något problem om man har köpt produktnyckeln. Det är väl isåfall att hämta utvärderingsversionen Microsoft Office Small Business 2007 och återaktivera det. Kanske andra här på forumet känner till detta bättre.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollade till så såg jag att jag skrivit fel.

Från början var datorn en Vista Home Premium och sedan har han själv uppgraderat den till en Vista Ultimate. Nu har han köpt fullversionen av Windows 7 Home Premium.

 

Jag pratade med Microsoft och de sa att det inte gick att uppgradera från Vista Ultimate till Windows 7 Home Premium. Därimot skulle jag kunna ominstallera Vista Home Premium som datorn en gång kom med och få in alla program inklusive Office.testa-på-60dgr-versionen och sen göra en uppgradering till Windows 7 Home Premium.

Eftersom jag hade en licensnyckel skulle det gå att ladda hem den förinstallerade versionen.

 

Jag testade att spara 8GB-partitionen med fabrikåterställningsinformationen.

Sen formatera jag om vid installationen och la in Windows 7 Home Premium och det fungerar kanon!

 

Problemet nu är att jag inte kan hitta var man laddar hem den förinstallerade versionen av Ofice 60-dagarsversionen?

Någon som har en länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kul att det funkade, ja i huvudsak då...:rolleyes:

Det verkar som MS har gort sig av med möjligheten att ladda hem office 2007 till förmån för Office 2010.

 

Varje länk jag kollade på som skulle leda till utvärderingsversionen av office 2007 leder till Office 2010 när man klickar på "ladda hem".

 

Så tyvärr jag har inga bra tips, mer än att ringa till MS och direkt fråga dom. Eftersom ni verkar ha en giltig produktnyckel för Office 2007 (vilken version det nu är?) så borde MS kunna ge nån service på detta.

Har för mig att man kan beställa Cd-skivan. Dom brukar normalt vara väldigt bra att ha o göra med på supporten enligt min erfarenhet. Men har dom tagit något policy beslut ang. äldre utvärderingsversioner, ja då kanske det blir svårare.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en länk till Micrsoft Trial Office Online

Där kan man tydligen ladda hem en gratis säkerhetskopia av MS-Office 2007 om man har Produktnyckeln.

 

Här är en länk till beställning av säkerhets kopia på CD av MS-Office 2007

Den är också gratis, men tillkommer porto och expeditionsavgift.

Om just din utgåva är godkänd för detta visar sig väl om du provar.

 

Det står också följande på Webbplatsen:

För att du ska vara kvalificerad för att få säkerhetskopior på CD får det inte ha gått mer än 90 dagar mellan köpet av datorn och köpet av Microsoft Office Medialess-licensen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!!!

Nu funkar det :thumbsup:

 

Jag fick skriva in licensnumret då jag skulle ladda hem filen.

Sedan fick jag skriva in den igen då jag startade installationen.

Men då var den redan aktiverad då installationen var klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!!!

Nu funkar det :thumbsup:

 

Jag fick skriva in licensnumret då jag skulle ladda hem filen.

Sedan fick jag skriva in den igen då jag startade installationen.

Men då var den redan aktiverad då installationen var klar.

Hej,

Vad kul att det löste sig. Tog ett tag innan jag lyckades hitta dom där länkarna, men det är alltid roligt när man kan hjälpa till.

Tack för poängen.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...