Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud bak på datorn, bara från hörlursuttaget fram som glappar!


holy_wood

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått glap på hörlursuttaget fram (ungarna kraschade in i det med stolen)! Nemas problemas tänkte jag, kör bara in högtalarna i uttaget bak. Tji fick jag, inte ett ljud. Jag har själv satt ihop datorn för ett antal år sedan, men jag är likväl okunnig när det gäller sånt här! Har ett Asus A8N-E moderkort med inbyggt ljudkort tror jag! Frågan är om jag kopplat något fel eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad har du för ljudkorts drivrutin?

Kontrollpanelen, sedan Maskinvara och Ljud.

Välj hantera ljudenheter.

Alternativt om t.ex du ser Realtek eller motsvarande för ljudinställningar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad har du för ljudkorts drivrutin?

Kontrollpanelen, sedan Maskinvara och Ljud.

Välj hantera ljudenheter.

Alternativt om t.ex du ser Realtek eller motsvarande för ljudinställningar.

Mvh

Mats H

Realtek AC'97 skulle jag tro. I Egenskaper för ljud och ljudenheterunder maskinvara står det en massa enheter, men en av dem är AC'97.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

skriv Realtek i sökrutan, så bör det komma fram, klicka på det, och kontrollerat vilka utgångar som är aktiva i Realtek.

Ändra till bakre, och prova.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag får fram är något som heter ljudeffekthanteraren(RealTek Sound Manager), men jag hittar inte så att jag kan ändra något till bakre. Dock kände verkar det som att programmet känner av att jag ansluter hörlurar bak, men inget ljud. Bak finns 6 ingångar och jag sätter i limefärgade! När jag kör programmets anslutningsavkänning hittar den hörlur, men säger att Ljudenheterna kan vara felaktigt anslutna se korrekt anslutning och kontrollera nedanstående anslutningar: Linje in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

då den främre anslutningen skadades fysiskt, så kan det ju påverka resten av systemet.

Du bör kanske få glappet i de främre kontakterna lagade.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel har jag aldrig haft ljud bak, nu när jag suttit och kladdat lite fick jag dejavu-känsla. Då bör ju inte glappet påverka om det inte varit skadat från början. Kan man koppla något fel så att man bara får ljud fram(på moderkortet)? Kan man koppla bort ljudet fram om det är det som påverkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du är lite händig, så visst kan du öppna datorn, och kontrollera ljudkablar och dess anslutningar på moderkortet. De flesta modernare moderkort/ljudkort har separata anslutningar för fram och bak uttag.

Var försiktig, tänk på statisk elektricitet, ta reda på hur du skyddar din dator från sådant innan du börjar skruva.

Skaffa ett ESD armband och anslut i datorchassiet.

Övriga råd i ämnet.

http://www.idg.se/2.1085/1.146312

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort sladden som gick till ljudet fram, men det hjälpte inte! Några andra sladdar fanns inte som jag såg! Jag har säkert pajat skiten när jag satte ihop datorn!

 

Kan jag köpa ett nytt ljudkort och plugga in? Måste jag göra något speciellt för att avinstallera det det inbyggda? Såg att det fanns USB-ljudkort på teknikmagasinet, är det något att ha? Jag kör bara med enkla datorhögtalare och har inga höga krav!

 

Mvh Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, så du kunde int hitta ngn anslutning för de bakre utgångarna eller se ngn sladd?

Sitter de kanske fast direkt på moderkortet?

Nu när du tagit bort sladden till den främre utgången, kan du då konfigurera de bakre utgångarna?

Ja du kan ju testa ett USB ljudkort.

Men ta det på öppet köp, ifall ngt annat är fel och du inte får till det.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som små metalldosor som sitter fast på moderkortet! Nä jag kunde inte få ljud bak, provade bara med hjälp av RealTek Sound Manager för jag fattar inte hur jag skulle göra annars för att konfigurera de bakre utgångarna. Blir nog till att prova ett USB-ljudkort!

 

Supertack för hjälpen(det är trevligt med vänliga själar), synd att det inte gick att lösa!

 

mvh Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...