Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summa.om, passa Named Range


Lallo

Rekommendera Poster

I Excel 2007

 

Jag har en lista över kommuner i kolumn A.

 

Kolumn J är antal elever i privat regi.

 

Jag vill summera antalet elever i privat regi beroende på vilken grupp respektive kommun tillhör.

 

Grupperna har namngetts i Range: "Grupp1", "Grupp2" osv.

 

Har försökt med följande formel:

 

=SUMMA.OM(A2:A27;ÄrTal(passa(A2:A27; Grupp1; 0)); J2:J27)

 

Men detta fungerar ej. Vad är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

felen är flera...

PASSA kan inte arbeta på en matris värden på det där viset

ÄrTal kan inte heller arbeta på det resultat PASSA skulle ge om den kunde ge det resultatet du önskar.

 

Inte klart för mig hur dina data är organiserade men får en känsla av att problemet skulle kunna lösas enklare om de organiserades om lite.

 

Enklast vore om du laddade upp ett arbetbsblad här men lite fiktiva data som exempel på vad du har och vad du skulle vilja ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Hoppas det blir mer lättförståeligt så här:

 

Bifogar en exempelfil.

 

Jag har alltså en databas med kommuner (här städer). Dessa är i sin tur indelade i grupper (här UK, US, Ger) Dessa är "named range" (van vid engelskt Excel) I orginalfallet hämtas denna från ett annat kalkylblad.

 

Kommunnamnen står i kolumn A

 

I kolumn C står antal elever i privat regi för respektive kommun. (kommer gälla fler variabler i följande kolumner)

 

Vad jag behöver göra är att summera antalet elever för varje grupp, baserat på gruppindelningen.

 

Dvs, Summera talen i kolumn C, OM "String" i kolumn A återfinns i Range "UK". Samma för Range "US" osv.

 

Detta "måste" automatiseras då det i orginalfallet rör sig om 250+ kommuner i 25 grupper på 20-25 arbertblad.

Exempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, enklast är om du kan acceptera en tvåstegslösning. Eller kanske tre steg

 

Steg 1 är då att ta dina landslistor och räta ut dem så att det står

Stad - Land

Birmingham - UK

Liverpool - UK

 

osv där då - motsvarar ny kolumn.

 

Steg 2 är sedan att få över denna information till din stadtabell, dvs söka efter stadsnamnet och hämta landet från listan med länder. Letarad fungerar bra

 

Steg 3 blir sedan dina summa-satser som blir mycket enkla.

 

Okej, det kan gå att lösa med en komplex formel efter du utfört steg 1 men med det upplägg du har idag går det inte. Problemet är ett Excel är inte bra på att söka i spridda listor vilket dina grupper kan betraktas som. Mycket enklare om du skapar raka tabeller fullmatade med data och ur dessa skapar rapporter. Det är exempelvis enkelt ur tabellen från steg 1 att ta fram alla orter i UK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...