Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 2003 Server som Router


Danne

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Jag har ett bekymmer som jag har fått fullständigt bet på att lösa.

Har en maskin som kör windows 2003 server och i den sitter för närvarande 4 nätverkskort. Min tanke är att servern ska fungera som en 1+3 portars router.

Enkelt förklarat är ett nätverkskort anslutet till bredbandet och de tre andra ska dela ut ipadresser till andra datorer i nätverket. Jag har alltså ingen vanlig switch eller router.

Hittils har jag försökt med Internet Connection Sharing och RRAS/DHCP. Ingen av dessa varianter har jag fått att fungera.

Maskinen ska dela ut tre ipadresser i samma subnät och med samma gateway, förslagsvis med hjälp av dhcp/nat. Alla datorer ska ha internetåtkomst, samt åtkomst till varandras utdelade resurser.

 

Går detta över huvudtaget att genomföra? Tacksam för alla svar.. Gärna tips om det fungerar att göra med windows 2008 server också för den delen.

 

// Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 4 separata nätverkskort blir det i verkligheten 4 separata subnet även på IP-nivå. Jag kan inte se nån anledning till att ha en 2k3-server som router. Du vill alltid ha en server bakom en brandvägg router, inte låta servern agera som det.

 

Har du nån speciell anledning till att du vill ha servern som router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bäst vore ju att ha det precis som du beskriver det, men i dagsläget har jag en server som bara står och samlar damm, men ingen router.. Däremot har jag två datorer (förutom servern) som jag vill ha nät till samtidigt utan att behöva flytta kablar som jag får göra nu.

Märkligt att det inte går att konfigurera flera kort under samma subnät, det är ju egentligen så en router är byggd, en kompakt dator med flera nätverkskort..

 

Jaja, det är väl bara att skaffa en router då antar jag, måste ju bli enklast så.

 

Tack för svaret i alla fall, nu slipper jag fundera så mycket på varför jag inte fick allt att fungera.

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det inte går att konfigurera flera kort under samma subnät, det är ju egentligen så en router är byggd, en kompakt dator med flera nätverkskort..

 

Nästan. I en vanlig "hemmarouter" sitter alla LAN-portarna på samma IP-subnet, man kan säga att de är en switch i routern, och WAN-porten sitter på ett eget IP-subnet.

 

När du bygger på nätverkskort i en server, så får du 4 separata IP-subnet. Det finns säkert programvara för att göra dessa till switch, men inget jag sett eller testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...