Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP CP1515n som man nästan kan kasta nu


Korpglugg

Rekommendera Poster

Jag har en relativt ny färglaserskrivare, HP CP1515n.

 

Garantin har gått ut, och så lämpligt att när windows 7 kommer, så uppdaterar man inte programvaran. Så nu fungerar den enbart med drivrutinerna, men man kan inte se tonerförbrukning eller ställa in så många saker som förut.

(EDIT: Eftersom garantin har gått ut, så vill man inte ens på supporten tala om för mig vad som gäller utan att ta betalt.)

 

Egentligen är det rent förjävligt att tillverkarna av datagrejer kan få hålla på så här. En produkt som är 2-3 år och fullt fungerande och modern, ska inte kunna användas genom att de medvetet skiter i att uppdatera till nyare OS.

 

Jag kan ju inte köpa en ny färglaserskrivare för flera tusen hela tiden.

 

Detta är tredje fullt fungerande och bra laserskrivare som "lägger av" p.g.a. att det inte går att köra fullt ut på nytt OS. Denna går visserligen fortfarande, men alltså inte med finesser, bara det allra nödvändigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gästen. Jag har redan hämtat det som går där.

 

Men det gör att det bara fungerar hjälpligt. "Full solution" finns bara för XP och Vista. Jag kan t.ex. inte mer skriva ut en testsida för att se om det finns tillräckligt kvar i tonern (för det syns inte heller eftersom jag inte har tilläggsprogrammet, och det har ändå inte fungerat p.g.a. ett "fel som vi på HP beklagar").

 

Jag är så trött på sådant här.

 

Ett under att synkningen fungerar med min gamla p990i, men för övrigt så hände samma elände för scannern (ännu nyare än skrivaren) också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det vanligt att tillverkarna gör så här, det gäller inte bara skrivare.

 

Men eftersom dom ändå skriver drivrutiner för nya operativ, så tycker dom att det är okej, skrivaren fungerar ju, anser dom då.

 

Möjligt att en orsak kan vara, att just din modell, inte är "lika eftertraktad" som några andra idag, den är ju "flera" år gammal, därför släpper dom bara dom viktigaste drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är 2 eller max 3 år gammal (garantin gick precis ut verkar det som), och var så ny att toners inte fanns att köpa till den när jag köpte den.

 

Och den är en mycket bra skrivare.

 

Det är ett oskick att prylar ska åldras så här fort. Så nya att åldersslitage inte existerar, och så ska man behöva köpa nytt...

 

Jag fick ladda ned ett extraprogram, "Print View" där man kan skriva ut till först, och där se bilden och ställa in några futtiga saker, sedan skriva ut på riktigt.

 

Men färgerna är inte lika bra nu längre på mina bilder. Och det finns inget sätt att se när en toner är slut längre. Jag fann en "rapportsida" för förbrukningsmaterial via menyn på själva skrivaren, och den visar ju inte riktigt, men den visar en färgprick för att visa vilken toner den ger info om, och de färgprickarna blir min enda chans att se om det ser ok ut med färg. Svårt att se när en toner börjar ta slut annars eftersom färgerna blandas i bilder.

 

Uselt är vad det är, och det bör komma en konsumentlag som säkerställer för konsument att de program som behövs för en fullgod produkt, finns i minst den tid som prylen beräknas leva, vilket är 5-10 år enligt mig.

 

Två tidigare skrivare fick jag kassera helt, trots att de fungerade perfekt och med fullgott resultat (alltså inga gamla matrisskrivare som gav omoderna utskrifter, utan i klass med de nyaste skrivarna). Båda för att drivrutiner inte fanns mer.

 

Jag ska kontakta konsumentverket om detta och fråga om det inte är något som det reageras på av andra det här. 2 år är för kort tid helt klart. Min skrivare förstördes så fort windows 7 kom (för de som hade den och skaffade win 7 då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev till konsumentverket nu. Oavsett vad som händer, så är det väl bra att så många som möjligt visar att de är kraftigt missnöjda med sådant här. Om de var fel instans att skicka till, så kommer de hjälpa mig rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjlighet att köra en gammal datorn med Win Xp eller Win Vista som skrivarserver och därmed gå runt problemet?

 

men om skrivaren är mindre än tre år gammal skulle jag tycka att du kan försöka reklamera skrivaren då du, när du köpte den, fick intrycket att den skulle var framtidssäker och du då inte hade anledning att tro att den inte skulle fungera med kommande Windows.

 

var en ärlig förbannad men trevlig fast besvärlig kund. Ring och prata, skriv och prata med konsumentverket. Ofta ger företag med sig då en missnöjd kund som hörs och syns bland vänner och bekanta samt på nätet är en mycket dålig kund. En nöjd kund i samma sits är en mycket bra kund.

 

Annars - om du inte orkar bråka borde det finnas en andrahandsmarknad för skrivare som den där. Ser att Dustin rear ut den för 1795 kr idag, kanske du kan få 1 000 kr för din då om du har bra med toner i den dvs.

Fast osäker på vad du kan få för den, vet inte vad eftermarknaden för skrivare är villiga att betala, kanske handlar mer om vad du skulle vilja få för den.

 

Fast sjukt:

Kompatibla operativsystem

Microsoft® Windows® 2000, XP Home, XP Professional, Server 2003; Windows Vista®-förberedd; Mac OS X v10.2.8, v10.3, v10.4 eller senare

från deras hemsida...

 

ed: ough, tittade på toner.

fyra tonerkassetter på var cirka 640 kr... helt nya patroner, rakt över, kostar alltså cirka 2 600 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla när jag köpte den, lite mer exakt.

 

Det är ju dessutom tre års reklamation om man kan visa att felet verkligen är deras. Men å andra sidan, så fungerar den ju till det den påstås fungera till (t.o.m. Vista men inte mer).

 

Nä, jag tror att det måste till nya lagar för de här fenomenen.

 

Som av ett under, så fungerar min gamla (den är ju 4 år eller mer, så anses numer snorgammal) mobiltelefon SE p990i att synka problemfritt med win 7. Det var ju en hel del problem för folk när Vista kom, så jag är tacksam för att något fungerar. Även det viktigaste i scannern fungerar turligt nog, men inte de tilläggsprogram man fick med från annan part.

 

Jag har installerat "full solution" på "min" (gav den till maken då den var för lien och långsam) minilaptop, så det ska väl gå att kolla saker därifrån nu. Samt att barnen också har en XP som vi skulle kunna installera dito på.

 

Så på det sättet kommer jag nog runt problemet och kan hitta vissa funktioner. Men jag vet inte hur det fungerar med skrivarserver. Det jag vill åt är att när jag skriver ut, kunna välja de "avancerade skrivarinställningar" eller "egenskaper" som gick förut i samband med att man klickade på skriv ut. Skulle det gå via skrivarserver? Att se vad som finns kvar i toners och skriva ut testsida (med färger), går ju bra via den lilla datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ansluter skrivaren till en dator med Windows XP kan denna dela ut den i nätverket men du kommer inte får tillbaka full kontroll på skrivaren på din Win7 dator, det kommer du inte.

 

Å andra sidan har den där skrivaren nätverksanslutning så bara ansluta den till nätverket och acceptera att du från Win7 inte kan detaljstyra skrivaren utan om du vill det får ta dig till en äldre dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Monshi: Jag räknade på tonerkostnad när jag köpte. Om jag skrev ut ett visst antal sidor per år, så blev det billigare med denna än med en som hade billigare toners, men som drog bra mycket mer standbyström (man kommer ju aldrig ihåg att stänga av ordentligt).

 

Den skriver också ut mycket bra, och jag ville hellre ha det än billigt och fult. Men annars så är väl lasertoners rätt så dyra, men räcker längre än bläckpatroner. Så man inte gör misstaget att jämföra en bläckpatron och en toner rakt av.

 

Men som sagt, jag räknade på kostnader inklusive toners (med antal sidor per toner) och strömförbrukning när jag köpte. :D

 

Tydligen kan man dock inte förbereda sig bra nog. Jag visste inget om Win 7 och problem som skulle dyka upp då... Men i fortsättningen kommer jag att räkna med sådant, och köpa billig skit. Det hinner väl ändå knappt gå sönder innan de är okompatibla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ansluter skrivaren till en dator med Windows XP kan denna dela ut den i nätverket men du kommer inte får tillbaka full kontroll på skrivaren på din Win7 dator, det kommer du inte.

 

Å andra sidan har den där skrivaren nätverksanslutning så bara ansluta den till nätverket och acceptera att du från Win7 inte kan detaljstyra skrivaren utan om du vill det får ta dig till en äldre dator.

Ok. Ja, jag har den i nätverket nu. Det är när jag skriver ut foton som det är viktigast att ställa in saker. Och fotoprogrammet finns på min nya dator, går inte att ha på minilaptopen. Jag har extern hårddisk där jag sparar det mesta, så det är enkelt att öppna allting i vilken dator som helst, vilket nu visar sig kunna bli en fördel, om man gillar att hoppa runt och använda vissa program på vissa datorer.

 

Sedan är det såklart viktigt att man när man skriver ut gråskala från ett program, verkligen får skrivaren att skriva ut i gråskala. Det gör den inte automatiskt, utan blandar alla färger om man inte genom det program som inte finns längre, väljer gråskala även där. Men jag tror att jag kan hitta just "gråskala" bland de futtiga funktioner som finns kvar under "egenskaper" i skriv ut-dialogrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kanske acceptera att köra den i nätverket, göra ordning bilderna från en XP-dator, och sedan plocka ut från en annan dator i ditt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Den är 2 eller max 3 år gammal (garantin gick precis ut verkar det som), och var så ny att toners inte fanns att köpa till den när jag köpte den.

 

Och den är en mycket bra skrivare.

 

Det är ett oskick att prylar ska åldras så här fort. Så nya att åldersslitage inte existerar, och så ska man behöva köpa nytt...

 

Jag fick ladda ned ett extraprogram, "Print View" där man kan skriva ut till först, och där se bilden och ställa in några futtiga saker, sedan skriva ut på riktigt.

 

Men färgerna är inte lika bra nu längre på mina bilder. Och det finns inget sätt att se när en toner är slut längre. Jag fann en "rapportsida" för förbrukningsmaterial via menyn på själva skrivaren, och den visar ju inte riktigt, men den visar en färgprick för att visa vilken toner den ger info om, och de färgprickarna blir min enda chans att se om det ser ok ut med färg. Svårt att se när en toner börjar ta slut annars eftersom färgerna blandas i bilder.

 

Uselt är vad det är, och det bör komma en konsumentlag som säkerställer för konsument att de program som behövs för en fullgod produkt, finns i minst den tid som prylen beräknas leva, vilket är 5-10 år enligt mig.

 

Två tidigare skrivare fick jag kassera helt, trots att de fungerade perfekt och med fullgott resultat (alltså inga gamla matrisskrivare som gav omoderna utskrifter, utan i klass med de nyaste skrivarna). Båda för att drivrutiner inte fanns mer.

 

Jag ska kontakta konsumentverket om detta och fråga om det inte är något som det reageras på av andra det här. 2 år är för kort tid helt klart. Min skrivare förstördes så fort windows 7 kom (för de som hade den och skaffade win 7 då).

 

Det är tillverkarna som bestämmer livslängden på moderna prylar.

 

Då menar jag inte vitvaror där beräknad livslängd är 10 år. Om folk skulle ha sina datorer, skrivare, skärmar också vidare lika länge som vi kan ha vitvaror skulle utvecklingen och försäljningen stanna upp. Tillverkarna skulle gå en säker död till mötes, för det är trots allt du som kund som dom är beroende av.

 

Nu vet jag folk i min närvaro som kör Windows 95 fortfarande. Det är så man kan bli mörkrädd ibland. Sen klagar dom på att olika saker inte fungerar. Inte konstigt när man kör ett stenålders system. I alla fall går inte Microsoft under för det. Dom ser ju till att dra in pengar ändå.

 

Jag kunde ha en Canon BJC-240 bläckstråleskrivare under tio år utan problem. Fungerade lika bra i Windows 98 som i XP och Vista. Nu brydde jag mig inte om alla extra funktioner som du gör.

 

Bara skrivaren fungerade var jag nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att köra win 95 och klaga över förlorade funktioner kanske är lite väl att ta i. Men som min skrivare, så är den dryga 2 år liksom.

 

Eftersom det är en färgskrivare, så blir det genast svårare att bara skriva ut och vara glad. Hade det varit svartvit så hade det ju dugt. Men nu behöver man ställa in vissa saker, samt gärna kunna testa hur det står till med färgtonersen.

 

Den kommer tydligen att fungera win 7 ut som det ser ut nu, eftersom den åtminstone har drivrutiner, men som sagt så är det vissa rätt viktiga funktioner som förlorats.

 

Jag vet inte hur mycket jobb det är att anpassa ett program till nytt OS, men det borde ju inte vara alltför svårt? Gamla Jasc Paint shop pro 7 fungerar felfritt på win 7, och en rad andra program likaså.

 

Eller så anpassar tillverkarna medvetet de olika maskinerna så att de ser till att lägga in saker som gör annat inkompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.h...3422468&sw_lang=

 

Enligt den här artikeln,som finns under viktigt meddelande för din skrivar, så är det i ditt fall skillnad emellan en UPD drivrutin och den i Win 7inbyggda.

 

Vet du vilken som är installerad.Skrivaren kom vad jag tror 2008 så det är svagt/konstigt om inte HPkan erbjuda program med full funktion.

Nu är ju din skrivare installerad som nätverksskrivare, men man kan ju först testa med skrivaren ansluten direkt till datorn och efter avinstallationen följa beskrivningen i länken ovan.

 

Blir det skillnad kan man ju klura ut hur den rutinen skall installeras med skrivaren som nätverksskrivare.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag testade detta.

Då fick jag tillbaka tre funktioner till, men inte alls allt.

 

Jag kan nu välja snabbkommandon och hur färg ska hanteras, under egenskaper vid utskrift. Jag får också ett meddelande (automatiskt, går ej att hitta annars) om en toner tar slut.

 

Långt ifrån det ursprungliga, men klart bättre än det andra.

 

Jag hade nog gjort en miss; hämtade drivrutinerna där, och antog att det var dem som skrivaren använde. Jag kände inte till att det skulle finnas inbyggda drivrutiner till min skrivare. Så nu är det något bättre.

 

Men fortfarande dåligt att det riktiga programmet med alla sina funktioner, inte finns (Full solution) så här nära efter en modell släppts.

 

Jag kan inte hitta kvittot med inköpsdatum, men som man förstår av när modellen släpptes, så är det mindre än tre år sedan den köptes, och redan nu, redan innan den slutat säljas, så fungerar den inte fullgott i det rådande OS:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick förresten svar från konsumentverket.

 

Jag hade skrivit ett allmänt brev om företeelsen att prylar så snabbt blir oanvändbara på det här sättet, men de svarade med en brevmall som sade att de inte har hand om tvister mellan en konsument och en säljare. Det var precis det jag INTE frågade något som helst om. De rådde mig att vända mig till konsumentupplysare i min kommun. Typisk brevmall som valts för att de inte läst ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar inte vara riktigt samma problem, utan verkar handla om uppgradering på en dator som har Vista, till 7.

 

Jag försökte maila supporten, men fick fylla i ett formulär med serienummer och produktnummer. Fick då meddelandet att garantin har gått ut och att jag kommer att få betala för support.

 

Jag googlade lite på problemet med just min modell, och det enda jag fann var en som skrivit samma fråga på ett forum, men inte fått ett enda svar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar inte vara riktigt samma problem, utan verkar handla om uppgradering på en dator som har Vista, till 7.

 

Var medveten om det ,tänkte närmast på länkarna men de verkar inte kunna lösa problemet.

 

Om du vågar testa så finns ju full solution för exempelvis Vista 32 hos HP bland mjukvaran för din skrivare. Man kan ju hämta det och sen installera i kompabilitetsläge för då Vista 32bitar.

 

Högerklick på nedladdade filen: Felsök kompabilitet---Felsök program--Programmet fungerade i tidigare...----välja Vista 32-

 

Och efter sparat kompabilitetsinställningen, installera programmet och hålla tummarna.

 

Man bör nog avinstallera skrivaren och eventuella program först .Ta ur anslutningen till skrivaren.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag gjorde som du skrev, och nu startar installationsprogrammet helt normalt. Jag körde det inte klart, för jag hinner inte kolla upp det just nu.

 

Tack för tipset, återkommer och talar om ifall det fungerar, när jag hinner testa (vill ju inte slarva igenom det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...