Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag ljudet från datorn till hemmabion


blavitt81

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Det är så att jag har kopplat min gamla datorn till tvn, för att kunna se webbtv igenom... Men får inte ljudet att fungera.. Det fungerar perfekt när jag testar vanliga datorhögtalare, men när jag försöker koppla in det till recivern får jag det inte att funger. Jag har en Onkyo reciever och har där till fem Yamahaa högtalare (center, 2 Front och 2 bak).

 

Så min fråga är helt enkelt hur skall jag koppla och vilka kablar skall jag använda för att få ljudet att fungera? Vet att Ni inte vet vilka uttag jag har etc., men är inte den bästa på detta.. Så svarar gärna generellt vad som brukar finnas..

 

Sedan undrar jag också till vilken kategori jag skall koppl in den till d.vs.s dvd, cable, game, cd, aux m.m.?

 

Är jätte tacksam för jag all hjälp får det nämligen inte att fungera över huvud taget.

 

MVH

 

Johan U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu. En vanlig kabel från grönt 3.5mm uttag på datorn till 2xRCA i stereon brukar funka. Har du en färsk installerad XP eller senare så är det på grönt uttag ljudet kommer ut. Har du ändrat inställningar för att få dina datorhögtalare att funka så får du ändra tillbaka dessa.

 

Det spelar ingen roll vilken ingång du väljer i stereon så länge denna är ledig. På min kan man mappa en digital ljudingång till en ingång och då kommer man att stänga av den analoga dito. Så har du gjort såna inställningar måste du ta hänsyn till de också.

 

Alla andra lösningar som surroundljud och liknande är specifika beroende på vilka utgångar och ingångar du har. Eftersom du inte orkade speca detta så var det väl det första generella svaret du var ute efter!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn digitalt ljud ut? koax eller optiskt? Använd då det då du då kan få ut flerkanaligt ljud ur datorn.

 

Om bara analogt ljud ut från datorn ska du där ha en vanlig stereopropp (hörlurskontakt) som sedan ansluts till hemmabion via RCA. Vilken ingång du väljer är egalt, två kanaler in ska det vara.

 

Sedan gäller det att aktivera motsvarande utgång i datorn. Om du har högtalare till datorn som fungerar testa först att använda den kontakten, grön vanligtvis, ut från datorn till receivern, kontrollera att allt fungerar. Leta sedan reda på kontakt som också fungerar. På gamla datorn fick jag ställa in den att sända fyra kanaler samt ansluta till rätt utgång bak på datorn, vanligen är andra kanalen en svart kontakt.

På moderna datorer känner drivrutinen av när en kontakt ansluts och man kan då enkelt välja vad som anslutits.

 

Analogt

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53268070

optiskt troligen

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37983

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju lite lite information, men...

 

Jag förutsätter att du har kablar med kontakter som passar rent fysiskt i hålen, och då gäller det ju sedan bara att det skall vara rätt hål. En sådan kabel kan se ut så här:

39680.jpg

 

Från datorn så bör kabeln kopplas till en linjeutgång, men har du bara utgång för hörlurar så fungerar det också. Det är visserligen lite andra parametrar på den signalen, men jag har kört på det i flera år själv, och det fungerar ofta bra. In i förstärkaren skall sedan kabeln INTE anslutas till "phpono" eller "cassette out" utan till en annan ingång. Äldre förstärkare har ofta anslutningar för kassettdäck där det finns en "in" och en "out", så var observant på detta om du nu har kopplat in den i något kassettuttag. "Aux" är ju att föredra, men den är kanske redan tagen. Kolla i så fall efter en annan ingång som t.ex "video".

 

Lycka till!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...