Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Land Attack?


Oeg

Rekommendera Poster

Hej när jag startar min router kommer detta meddelande upp

Blocked packet from 0.0.0.0 to 0.0.0.0 (LAND Attack), det sker bara en gång. Routern är kopplad till en allt-i-ett router från Telia.

Vad betyder detta meddelande? Är det en "false positive"?

 

Jag har provat att ställa tillbaka båda routrarna till fabriksinställningar och uppdaterat firmwire på routern som får meddelandet.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej när jag startar min router kommer detta meddelande upp

Blocked packet from 0.0.0.0 to 0.0.0.0 (LAND Attack), det sker bara en gång. Routern är kopplad till en allt-i-ett router från Telia.

Vad betyder detta meddelande? Är det en "false positive"?

 

Jag har provat att ställa tillbaka båda routrarna till fabriksinställningar och uppdaterat firmwire på routern som får meddelandet.

 

Tacksam för svar.

 

Tydligen någon form av DDoS-attack:

http://en.wikipedia.org/wiki/LAND

 

Vem som nu vill attackera en persondator på det viset, förstår inte jag. Brukar vara andra mål.

Sker det bara vid något enstaka tillfälle tror jag inte du behöver bekymra dig. Annars kan du säkert leta dig fördärvad efter svar och bekymra dig i onödan.

 

Cecilia brukar vara experten på säkerhetsområden. Du kan alltid avvakta svar från henne. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står så här när man startar routern

 

---------------------------------

 

[WARN]Fri Sep 24 17:16:22 2010Blocked packet from 0.0.0.0 to 0.0.0.0 (LAND Attack)

[iNFO]Fri Sep 24 17:16:20 2010Above message repeated 1 times

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:35 2010Bringing up WAN using DHCP

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:35 2010WAN interface cable has been connected

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:32 2010Starting DHCP server

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:24 2010LAN interface is up

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:24 2010LAN Ethernet Carrier Detected

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:23 2010Device initialized

[WARN]Fri Sep 24 17:15:23 2010gw_wireless_schedule init

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:23 2010Wireless Link is up

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:22 2010Unlock AP setup

[iNFO]Fri Sep 24 17:15:22 2010No Internet access policy is in effect. Unrestricted Internet access allowed to everyone

[iNFO]Thu Jan 01 02:00:00 1970Loaded configuration from non-volatile memory

----------------------------------

 

Efter det får routern sin ip av modemet sedan står det inget mer om det. Någon rad efter det står det om att anslutning till internet upprättats med routerns ip och default gateway ip. Är det något som händer då routern och modemet kommunicerar med varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert något uppstartsfenomen, jag skulle inte bry mig. IP-adress 0.0.0.0 är ju inget som förekommer ute på internet så det är ju något som sker lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

En LAND attack har jag för mig är en typ av attack som skickar ett TCP SYN paket med en hosts ip som både source och destination vilket får datorn att svara sig själv i en oändlighet vilket medför att datorn hänger sig.

 

Om den gör så vid uppstart kan det vara något felkonfigurerat hos din leverantör eller en bugg i någon programvara men kan säkert bero på en mängd olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...