Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program till Ubuntu


Pepparkakan84

Rekommendera Poster

Jag ska installera "Ubuntu" i veckan, så jag vill veta lite bra program man kan tänkas behöva installera och vart man hittar de?

 

t.ex. spela upp musik, irc, virus skydd mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det mycket info och tips om Ubuntu: http://www.ubuntu-se.org/drupal/

 

Alla program finns i programhanteraren eller Pakethanteraren Synaptic. Leta reda på ditt program där, markera, installera, klart.

Det som är bra att installera direkt är Ubuntu-restricted-extras som installerar mp3-stöd, flash och lite annat som är behövs för musik och film. För IRC installerar du Empathy eller aMSN som också finns i Synaptic. Wine är bra om du av någon anledning vill köra Windowsprogram, t.ex Spotifys gratisversion som inte fungerar i Ubuntus native client. Virusskydd är knappast nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det mycket info och tips om Ubuntu: http://www.ubuntu-se.org/drupal/

 

Alla program finns i programhanteraren eller Pakethanteraren Synaptic. Leta reda på ditt program där, markera, installera, klart.

Det som är bra att installera direkt är Ubuntu-restricted-extras som installerar mp3-stöd, flash och lite annat som är behövs för musik och film. För IRC installerar du Empathy eller aMSN som också finns i Synaptic. Wine är bra om du av någon anledning vill köra Windowsprogram, t.ex Spotifys gratisversion som inte fungerar i Ubuntus native client. Virusskydd är knappast nödvändigt.

 

Tack för tipsen, men jag har fortfarande lite frågor.

 

*irssi

*tidning man kan köpa eller forum

*musik spelare

*virus skydd

*mfl roliga program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tipsen, men jag har fortfarande lite frågor.

 

*irssi

*tidning man kan köpa eller forum

*musik spelare

*virus skydd

*mfl roliga program

 

Tidningar levereras normalt som PDF. Om du menar att du vill kunna läsa dom direkt i datorn?

Ubuntu har en inbyggd dokumentvisare som har stöd för PDF.

 

Musikspelare har du Rhythmbox. Ful kanske, men den fyller sin funktion med råge.

 

Virusskydd kan du glömma bort. Det följer med ett, och jag förstår inte varför. Linux är än så länge befriat från allt vad virus och annan fulkod heter.

 

Roliga program är relativt. Spel finns det också Suduko t ex för att nämna ett "roligt" spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidningar levereras normalt som PDF. Om du menar att du vill kunna läsa dom direkt i datorn?

Ubuntu har en inbyggd dokumentvisare som har stöd för PDF.

 

Musikspelare har du Rhythmbox. Ful kanske, men den fyller sin funktion med råge.

 

Virusskydd kan du glömma bort. Det följer med ett, och jag förstår inte varför. Linux är än så länge befriat från allt vad virus och annan fulkod heter.

 

Roliga program är relativt. Spel finns det också Suduko t ex för att nämna ett "roligt" spel.

 

Nu är de installerat, men massa frågor

 

• Adobe flash player till ett spel

• ändra färg i irssi och hur vet jag att någon söker mig?

• lägga till vän i pidgin

• ta bort ljud när man skriver i pidgin

• hur får jag bort grupper i pidgin, vill vara se online kompisarna.

• lägga till musik i promoe

•hur för jag skärm släkare

•ändra bakrundsbild

• varför är allt understruket när jag skriver

 

Tack för all hläp ni kan den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nu är de installerat, men massa frågor

 

• varför är allt understruket när jag skriver

 

 

Det är den automatiska stavningskontrollen.

 

Stör den kan du gå in under "Inställningar" i "Redigera"-menyn och klicka bort den automatiska stavningskontrollen under fliken "Allmänt"/"Webbläsning"/"Använd automatisk stavningskontroll".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den automatiska stavningskontrollen.

 

Stör den kan du gå in under "Inställningar" i "Redigera"-menyn och klicka bort den automatiska stavningskontrollen under fliken "Allmänt"/"Webbläsning"/"Använd automatisk stavningskontroll".

 

Ska se om jag lyckas fixa till de ni beskriver, med tanke på att allt är på engelska :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en engelsk Ubuntu? Man väljer ju vilket språk man vill ha under installationen.

 

Kompisen tyckte engelska, för de är ju bra att kunna och se finns ju ordböcker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova inne på http://www.ubuntu.se och regga dig inne på forumet där. Ett tips bara!

 

Jag har fått mycket hjälp därinne med Ubunturelaterade problem och allmänna frågor. :)

 

ok, men vet inte hur jag gör ett inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

ok, men vet inte hur jag gör ett inlägg.

 

Du går in på valfritt forum t ex Program.

 

Högst upp till vänster hittar du en knapp som heter "Posta nytt ämne".

 

Klicka där och skriv ditt inlägg och posta.

 

NOTERA att du måste registrera dig för att kunna göra det. Det vet du säkert. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in på valfritt forum t ex Program.

 

Högst upp till vänster hittar du en knapp som heter "Posta nytt ämne".

 

Klicka där och skriv ditt inlägg och posta.

 

NOTERA att du måste registrera dig för att kunna göra det. Det vet du säkert. :)

 

Tack, nu har jag lyckas, bara vänta på svar, så länge använder jag win 7 burken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...