Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att skapa systemavbildning


fructis

Rekommendera Poster

Hej,

Känner mig ganska vilsen i denna djungel och vore mycket tacksam för lite hjälp.

Nybliven ägare till Dell Studio XPS i7(grabbens efterlängtade)!

Som ny ägare uppmanas jag att göra en recovery skiva via programmet Dell Datasafe local backup 2.0,(eftersom man numera inte får med någon Windows7 vid köptillfället).

Programmet saknas tyvärr i datorn(säkert, har letat och letat, finns inte). Dell teknisk support kan inte hjälpa mig, utan tycker jag skall skaffa en Windows 7 skiva istället. Det är bäst så, tycker dom? Nåväl, pratade med Dustinhome.se, där vi inhandlat datorn. De menade att eftersom vi redan har en licens på datorn, är det bara att gå in på Microsoft:s webbplats och ladda ner den. Jag skall alltså inte behöva betala för den? Hittar ingen sådan länk!

Fråga: Finns en sådan länk? Hittar bara länk för köp och en länk för uppgradering?

 

ps. Försökt att göra en systemavbildning via Windows 7, kopieringen har avbrutits 3 gånger på skiva 2.

Felmeddelandet är: Fel på media. Dåliga skivor? Använt samma DVD-skivor till dotterns nya HP, och det var inget problem.

Jätte tacksam om någon kan ge mig en fingervisning.

/Eva B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej,

Känner mig ganska vilsen i denna djungel och vore mycket tacksam för lite hjälp.

Nybliven ägare till Dell Studio XPS i7(grabbens efterlängtade)!

Som ny ägare uppmanas jag att göra en recovery skiva via programmet Dell Datasafe local backup 2.0,(eftersom man numera inte får med någon Windows7 vid köptillfället).

Programmet saknas tyvärr i datorn(säkert, har letat och letat, finns inte). Dell teknisk support kan inte hjälpa mig, utan tycker jag skall skaffa en Windows 7 skiva istället. Det är bäst så, tycker dom? Nåväl, pratade med Dustinhome.se, där vi inhandlat datorn. De menade att eftersom vi redan har en licens på datorn, är det bara att gå in på Microsoft:s webbplats och ladda ner den. Jag skall alltså inte behöva betala för den? Hittar ingen sådan länk!

Fråga: Finns en sådan länk? Hittar bara länk för köp och en länk för uppgradering?

 

ps. Försökt att göra en systemavbildning via Windows 7, kopieringen har avbrutits 3 gånger på skiva 2.

Felmeddelandet är: Fel på media. Dåliga skivor? Använt samma DVD-skivor till dotterns nya HP, och det var inget problem.

Jätte tacksam om någon kan ge mig en fingervisning.

/Eva B

 

Googlade och fann det här:

 

http://cybernetnews.com/windows-7-recovery-disc/

 

http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

 

Om sedan nedladdningen fungerar återstår att se.

 

Du kan alltid läsa den här tråden också:

http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/19169-windows-7-recovery-disc/

 

Har du provat skriva recdisc i Startmenyns sökfält?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Stefan!

Ju bättre teknik, desto värre för en novis!

 

Söker i dina länkar, testar även att kontakta microsoft via telefon...

 

 

Tänker mig att en produktnyckel som verifieras korrekt borde funka...

Med hänvisning till denna länk:

http://silverlinc.com/blogg/28-tips-verktyg/124-var-kan-jag-ladda-ner-windows-7

"Men det enda sättet att erhålla en laglig kopia av Windows 7, är vid ett lagligt köp av operativsystemet. Jag föreslår att du kontaktar Microsoft för en ersättnings-DVD till din Windows 7, med antagandet att du kan visa upp bevis på inköpet!"

 

Men Dell support= blähh!

 

/Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för hjälpen Stefan!

Ju bättre teknik, desto värre för en novis!

 

Söker i dina länkar, testar även att kontakta microsoft via telefon...

 

 

Tänker mig att en produktnyckel som verifieras korrekt borde funka...

Med hänvisning till denna länk:

http://silverlinc.com/blogg/28-tips-verktyg/124-var-kan-jag-ladda-ner-windows-7

"Men det enda sättet att erhålla en laglig kopia av Windows 7, är vid ett lagligt köp av operativsystemet. Jag föreslår att du kontaktar Microsoft för en ersättnings-DVD till din Windows 7, med antagandet att du kan visa upp bevis på inköpet!"

 

Men Dell support= blähh!

 

/Eva

 

Provat Microsofts Support:

http://support.microsoft.com/ph/14019/sv

 

Scrolla längst ned till "Behöver du mer hjälp?" och klicka dig fram där. Förhoppningsvis får du fram telefonnummer till deras support. Hoppas i så fall på att dom kan hjälpa dig med det som Dellsupporten inte kan göra.

 

Du kan också prova att klicka på "Kontakta oss" när du är inne på Microsofts sida som jag länkar till ovan. Där finns ett telefonnummer till deras svenska support. Prova där och se vad som händer. Om inget annat kanske dom kan koppla dig vidare till rätt ställe.

 

 

Oj, missade att du redan försöker med Microsoft. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade och fann det här:

 

http://cybernetnews.com/windows-7-recovery-disc/

 

http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/

 

Om sedan nedladdningen fungerar återstår att se.

Ovanstående två länkar gäller en skiva med en reparationsalternativ, bland annat en återställningskonsol och systemåterställning, och fungerar inte som en återställning till leveransskick eller ominstallation av Windows. Tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell är ansvariga för att leverera med ett program för att göra installationsskivor, om de vägrar samarbeta bör du kontakta kommunens konsumentvägledare eller liknande. Annars är det tillräckligt skäl för att reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för ditt inlägg. Ja, men precis så som du beskriver bör det ju vara, eller?

Pratade med Microsoft:s kundservice, för att höra om jag har rätt att få en fysisk skiva med Windows 7, eftersom datorn har en giltig licens.

 

Men NEJ, så enkelt var det inte. Om jag köper en skiva av dem, som jag tappar bort eller om de är fel på den, eller att den är förstörd, då har jag rätt att få ett nytt exemplar. Men eftersom mitt Windows 7 program är fabriksinstallerad är det en sk. OEM-Licens, vilket är DELL:s ansvar. Jag måste därför vända mig till DELL. Microsoft killen sa, att han gärna hade hjälp mig om det gick. Men de är andra tider idag, och villkoren är annorlunda.

 

Dök på Dells tekniska support igen..., nu hade jag argument minsann!

Skivan kan jag inte bara få sådär, de måste vara nåt fel på windows, dvs. att windows inte går att starta, då kan man få en skiva. Dom snirklar och trixar, allt för att komma undan så lätt som möjligt. Man lämnar alltså allt ansvar till köparen.

I mitt fall, blev jag rekomenderad att ladda ner ett program för den optiska enheten, dvs. brännaren. Den skall fixa nåt, eller testa brännaren...vi får väl se.

Fast supportkillen tyckte jag skulle montera loss brännaren, ta en annan brännare från en av mina andra datorer...montera in denna och testa bränna en skiva. Detta för att utesluta att felet ligger i brännaren! jo det är sant, detta begär han av mig!? Vilket jag vägrar. Jag har aldrig varit med om en sämre kundsupport. Detta är 4:e datorn vi inhandlar i vårt hem, aldrig varit med om nåt liknande. Men tjurig som jag är så kommer jag att testa programmet, funkar det ej kommer jag att reklamera. Igen och igen och igen... Tills jag har en dator som kan göra en systemavbildning utan error. Hade de inte varit enklare att skicka mig en skiva?(:-D

ps. jag kan köpa loss en skiva för 400 kr, men i helskotta heller...

/Eva B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är bara lite nyfiken.Är det Dells program för att framställa "backupskivor" som inte fungerar eller är det programmet som ingår i WIN 7 .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Larsas!

Dells program saknas i datorn: Dell Datassafe local backup 2.0

Supporten kan inte skicka mig programmet. En som jag pratade med hade lite dålig koll på vad som finns i dom "nya" datornerna. De vet inte heller om de finns för nedladnning på sidan(men det finns inte, jag har sökt, all support förutsätter att du redan har programmet i datorn). Fast dom ville att jag skulle höra av mig om jag hittade programmet= löste problemet. :thumbsdown:

Nåväl, Windows 7 meddelar fel på media, när jag testar göra en systemavbildning... tesat 3 gånger med 3 olika skivor...

 

Men jag ska ge dom en fight....yes!

Annars reklamation, synd för det är en bra dator

DELL Studio XPS i7

/Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Hej Larsas,

Tack för länken.

Gjorde kopiering via win7 igår för 7:e gången. Tjorvade med avbrott. vet inte om jag fick med allt. mejlat från länken jag fick av dig, få se om jag får nåt svar...

 

Kikande in i diskhanteringsvertyget, som du föreslog.

Ja, men titta, där finns ju en massa info. Men kan inte se om det finns ngn säkerhetskopia? Men en partition som döpts till OEM finns. 118 MB, undrar varför? De här med Diskhanteringsverktyget glömde jag bort, så är det när man är novis.

 

Bifogar en skärmdump från diskhanteringsverktyget. Om du har tid kanske du har lust att kika? Ser att utrymme är ledigt på OEM partitionen. Är det så? 100 % måste väl betyda att den partitionen är tom? Aktivpartition är den som är döpt till Recovery...så de är väl där win7 finns nästan i sin helhet, förutom systemstart etc. som finns på C:

Vore tacksam om du kunde bekräfta...Vad gjorde jag utan idg:s forum

post-23251-1284816945,95_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det finns en recoverypartition på 9,90 GB utnyttjad till drygt hälften.Den verkar liten men jag vet inte hur stor den normalt är för WIN 7 och en DELL dator.Inget program och liten partition verkar skumt.Jag vet inte vad OEMpartitionen är för något. Kanske någon kan förklara .

 

LARSAS

 

Det står i manualen för att skapa skivor att det åtgår en eller fler skivor så storleken på recoverypartitionen kan nog vara korrekt.Men varför inget program inlagt i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...