Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition-problem - ta bort "grund-partition"?


Cecpus

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har haft mycket problem med min bärbara Fujitsu Siemens dator på senaste. Under mina förvirrade försök att åtgärda problemet lyckades jag nog bara ställa till det ännu mer och lyckades "lägga till en ny" partition. Jag är väldigt grön på det här med datorer, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

 

Så vitt jag har förstått det så är en partition en delning av hårddisken. Jag har nu innstallerat Windows-XP på den "nya" partitionen och den "delen av datorn" fungerar klockrent, min fråga är nu om jag kan ta bort den andra partition, grund partition som tillverkaren installerade Operativsystemet på från början? Och i så fall hur jag går till väga?

 

Varje gång jag sätter på datorn får jag nu välja mellan de olika partitionerna "Windows XP Home Edition" och Windows XP Home Edition", eftersom de heter likadant är jag rädd att ta bort fel partition? Står den ursprungliga Partitionen fortfarande som Partition 1? Och är den en nackdel att ha hårddisken uppdelad i två delar, blir den långsammare? för jag har endast tänkt använda den nya partitionen som fungerar : )

 

Blev många frågor där, tack på föhand,

 

Mvh Hampus Persson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera) och gör en skärmdump (PrintScreen) som du bifogar (om du använder snabbsvars-rutan får du klicka på knappen "Använd full redigerare" för att se hur man bifogar en fil).

 

Starta Anteckningar och i den öppnar du filen C:\boot.ini. Kopiera innehållet och klistra in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack så mycket för all hjälp! Jätte snällt av dig att ta dig tid : )

Hoppas jag gjort rätt, en dum fråga bara, du funderade väll på om HD kunde ha förstörts, men nu funkar ju denna partitionen jätte bra, då kan måste väll hårddisken vara okej? : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boot.ini:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

 

Du behöver i datorhantering välja diskhantering också. Om du i stället för att klistra in bilden i Word eller motsvarande startar Paint (Start - Program - Tillbehör) och klistrar in bilden där samt slutligen sparar bilden i formatet png eller jpg blir det mycket enklare att se på bilden här i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, du behöver ju inte känns att du måste hjälpa mig såklart! du har redan hjälpt till en massa! Och om datorn inte blir så mycket långsammara av att ha en delad hårddisk så kan ju den extra partition vara kvar :)

post-73643-1284640798,18_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget tvång, jag är bara lite knäpp som tycker det är kul att lösa knepiga problem :D

 

Det är så att du har två separata hårddiskar i datorn, vardera med en partition.

 

Är det C: eller D: som innehåller Windows? Titta i "Den här datorn" och se var du hittar mappen Windows. Det ser ut som att C: är i princip tom och att D: innehåller bara några GB med filer, vilket skulle kunna vara en nyinstallerad Windows.

 

När du startar datorn är det då den övre eller den undre av de två raderna med "Microsoft Windows XP Home Edition" du väljer? Vad händer om du väljer den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! : ) De är väll inte knäppt, jag tyckte var roligt att pyssla med där här problemet, fast det var inte lika skoj när jag trodde hårddisken var trasig. Men du är duktig!

 

Hursomhelst jag provade nu att välja den andra raden (som inte är den nya) och den är placerad längst ner av de båda alternativen, och då kom jag inte långt först blev det svart och sedan kom en ny svart bild upp där de tinte stog någonting men det var ett tunt vitt-streck(prickigt liksom, som var tätare till vänster) och sedan låste den säg där, eller jag väntade ju inte super länge men ett tag i alla fall.

 

Jag kollade nu vart windows-mappen låg och det låg en i både C: och i D:. Jag vet inte hur stor plats XP-operativsystemet tar, men den ena disken har bara 600-700 mbanvänt utrymme och det känns väll lite lite? : )

 

Hur ger man sånna där poäng?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en XP-installation bör ju ta några GB i alla fall.

 

Det går alldeles utmärkt att ha Windows installerad på D: så det behöver inte åtgärdas. Men jag förstår att det är lite tråkigt att få upp den där menyn och antingen trycka på Enter eller vänta i 30 sekunder.

 

Är det så att det fungerande Windows startar automatiskt om du väntar i 30 sekunder? I så fall är det en enkel redigering som behövs.

 

PS. Tack för poängen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så! Tack för all hjälp : ) jag lär mig jätte mycket.

 

Ja precis så är, det är det fungerande windows som startar efter 30 sekunder smile.gif Jag laddade hem två hårddisk-test-program. Den ena stötte på något problem, det kunde inte fortsätta för att det inte kunde läsa en viss fil och det andra satte 90% i en hälsoskala (vilket motsvarade betyget: good) Så jag vet inte vad jag ska tro : ). Förmodligen är det något vajsing, för pekaren låser sig i intervaller från och till smile.gif men, men det är väll inte mycket att göra åt tänker jag smile.gif Den ej fungerande partitionen kan väll inte få den fungerande att krasha va? : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det för program du använde för att kolla upp hårddisken?

 

Öppna boot.ini i Anteckningar igen. Där tar du bort den sista raden, dvs raden:

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

 

innan du sparar filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag göra vad händer då? : ) Jag använd dels detta program ---> http://www.hdtune.com/ (HD Tune) och det var det programmet som inte kunde läsa något fil så det liksom kunde inte fullfölja kontrollen tror jag. Det andra programmet var HDD Health --> http://www.pconline.se/artiklar/hdd-health-testa-din-harddisk/2/ och där fick hårddisken 90% i testet, vet inte vad jag ska tro riktigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar boot.ini så som jag föreslog kommer Windows att märka att det inte finns något att välja på under uppstarten och därför inte visa menyn där du idag väljer vilket Windows du vill använda.

 

HDD Health ger ju inte så mycket info. Du har ju två hårddiskar i datorn. Vilken av dem fick ett Health-värde på 90%?

Vad står det för beteckningar/artikelnummer (ej serial) för hårddiskarna i övre halvan av HDD Health?

 

Gav HD Tune ett felmeddelande så fort du startade programmet eller var det först när du valde att göra något i programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu dök inte den där menyn upp längre! tack så mycket :D

 

Båda diskarna fick 90%. OCh felmeddelandet dök up när jag valde att köra en test, men det fanns ju liksom olika "test" när jag körde health testet så avbröt den sig inte, men den varkade gå väldigt långsamt men det kanske den ska göra.

 

Hårddiskarna heter:

0-Samsung SamsungHM080JI

1-Samsung SamsungHM080JI

 

Det känns som du hjälpper mig alldeles för mycket, jag är jätte tacksam, men du behöver ju inte känna att du behöver lägga ner så här mycket tid! : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick alla värden OK på Health-fliken i HD Tune?

 

Hehe, problemet är ju inte löst än :D

 

Eftersom du fick lite misstänkta resultat från HDD Health rekommenderar jag att du testar hårddiskarna med det testprogram som Samsung har tagit fram, ES-Tool. Programmet ESTOOL300g_CDROM.zip packar du upp och bränner till en CD-skiva som avbild/image (ej dataskiva). Du startar sedan datorn från den CD-skivan och kör "Drive Diagnostic" (inget annat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, tack så mycket, det där borde jag ju ha försökt leta upp själv!

 

Primary Disken (0-Samsung) verkade det vara fel på, fick meddelandet:

 

[ Notice ] errors was detected iin thsi test !!!

it´s recommended to do erase HDD (All data will be lost You must back-up BEFORE running ERASE HDD)

then run this program again. if errors still happen, please consult to service center.

 

PÅ den andra fick jag meddelandet:

 

This drive has som defect.

Service code => AJ36 : Bad Sector

Error occured test Loop Number !

End Time : Fri Sep 17 11:45:17 2010

Test was complete

 

Men återigen Cecilia, stort tack för all den tid du tagit dig! :D

 

Tyvärr är det ju fel på båda hårddiskarna varav den ena kanske med lite tur kan återställas om jag tolkar det hela korrekt : ) men så är det med datorer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk 0 borde vara C: som inte innehåller Windows, men troligen ligger det några startfiler där, kanske boot.ini, vilket leder till att Windows inte kan starta om du tar bort allt på den. Men eftersom du just installerat om Windows gör det kanske inte så mycket om du behöver installera Windows igen.

 

Hårddiskar med dåliga sektorer bör bytas ut. Hur gammal är datorn? Man kan ju reklamera i 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har några år på nacken, skulle gissa att den överskridit garantigränsen med 1 eller 2 år, tyvärr :) Det är ju svårt med laptops eftersom hårddisken måste passa mer precis antar jag, så det kan blir såpass dyrt att det lönar sig att satsa på en ny dator i så fall :) Det där ERASE HD är det en funktion i test-programmet från Samsung? :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där sista frågan löste sig! : ) Jag måste kolla upp saker själv innan jag frågar. Det var ett annat program som fungerade på sama sätt som det du skcikade mig, alltså att lägga över den på en skiva och köra den då man startar datorn : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt med laptops eftersom hårddisken måste passa mer precis antar jag, så det kan blir såpass dyrt att det lönar sig att satsa på en ny dator i så fall

Det brukar inte vara några problem att byta hårddisk i en laptop, eftersom de är standard 2,5"; ibland är det dock en adapter som måste bändas loss från den befintliga och sättas på den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha! : ) Jag trodde det var svårt att hitta något delar till laptops som passade och svårt att byta dem själv också dessutom. Tack för upplysningen, då kanske det kan löna sig trots allt! : D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...