Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraschad hårddisk - igen


Angantyr99

Rekommendera Poster

Jag har en extern hårddisk som har kraschat. Plötsligt en dag när jag startade datorn var hårddisken inte tillgänglig. Jag antar att filkatalogen har skadats på något sätt.

 

Detta är andra gången en hårddisk kraschar på det här sättet för mig. Förra gången använde jag två program för att försöka rädda disken. Först provade jag "Recover My Files" med mycket klent resultat. Sedan använde jag "Nucleus Kernel for FAT and NTFS" och med detta program kunde jag rädda de flesta av mina filer.

 

Den här gången fungerar inte "Nucleus Kernel for FAT and NTFS" alls något bra. Programmet verkar hitta alla filerna, men de flesta är skadade, många helt tomma, enbart ett fåtal är OK. Dessutom får jag problem när jag skall spara filerna, vissa filer gör att programmet stannar och man måste avbryta eller hoppa över filen. Jag har kört programmet två gånger, första gången med inställningen "60 sectors to read in a single attempt", andra gången med endast 6 sectorer, med det resultatet blev detsamma.

 

"Recovery"-program är inte de vanligaste programmen som figurerar på nätet, men när man väl hittar dem upptäcker man att det finns ett förvirrande stort antal av dem och ofta är de rätt dyra. Frågan är vilket som är bäst, resultatet verkar variera kraftigt. Min andra fråga är om det finns program som kan kolla och reparera hårddiskens filkatalog istället för att köra dessa långa sökningar efter filer på disken. Jag är inte särkilt data-kunnig och behöver ett program som är någorlunda lätt att använda.

 

Jag prenumerade i flera år på flera olika dator-tidningar. I dessa finns ett bokstavligen talat oändligt flöde med tester, grafikkort verkar vara särkilt populära. Inte en enda gång kan jag påminna mig om en test för "recovery"-program.

 

Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att rädda mina filer. Hårddisken är på 2TB och innehåller mest filmer och bilder. Datorn använder XP SP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du har en enhetsbokstav så brukar man komma ganska långt med chkdsk. I ett kommandofönster, knappa

chkdsk D: /F

Ersätt D: med enhetsbokstaven på din disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu inte chkdsk hjälper har du här tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ett annat gratis: http://www.piriform.com/recuva

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era förslag.

 

Disken har en enhetsbokstav men CHKDSK fungerar inte, vare sig i "RUN"-kommandofönstret eller i DOS-fönster.

 

Jag skall testa de föreslagna programmen och se om jag kan hitta något ytterliggare på nätet som verkar användbart.

 

Återkommer med hur det har gått. Det kommer att ta ett tag....

Under tiden är andra förslag naturligtvis mycket välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man skall göra med en disk, som kan ha fel, är att göra en avbild. Ett bra program för att göra en avbild med är ddrescue (linux). Sedan körs dataåtervinnings- eller kriminaltekniska (foremost) program på avbilden och inte på den skadade disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Efter en del tidsödande bakslag så tappade jag sugen och hårddisken fick ligga och samla damm ett tag.

 

Nu har jag dock räddat innehållet och vill dela med mig av mina erfarenheter och rekommendera räddningen. Denna var ett program som heter "Stellar Phoenix NTFS Data Recovery v 4.1-EN" från Stellar Data Recovery. Företaget verkar vara ett i sammanhanget mycket seriöst företag, kolla in deras hemsida.

 

Anledningen att jag valde detta program var ett det var det enda som angav att man kunde rädda NTFS-komprimerade filer (min disk var komprimerad). Det kan även göra raw recovery och clona disken. När jag använde det upptäckte jag att det även klarade av att rädda filer vars namn hade tecken från spåk som inte använder romerska bokstäver och även långa söksträngar pga djup struktur med långa namn på foldrar och filnamn. Detta var saker som mitt backup-program inte klarade av! Jag har nu använt min nya disk ett tag och så vitt jag kan se har programmet inte missat en enda fil.

 

Man kan gratis ladda ner programmet för att göra en image, kolla att den ser rätt ut och sen betala licensen. En irriterande nackdel finns dock: Licensen är knuten till en specifik dator via macadress. Jag har mejlat Stellar om detta och de säger att om jag mejlar dem när jag skaffar en ny dator så skall de ordna så att jag kan flytta över licensen.

 

Priset, 94 USD, kan tyckas vara högt, men jag tycker ändå det är OK i de här sammanhangen. En irriterande sak när jag sökt på nätet efter ett lämpligt program är den ändlösa raden av gratisprogram som bara klarar av att rädda av misstag deletade filer eller av misstag formaterade diskar.

 

Felet på disken då? Min gissning är att MFT var helt korrupt.

 

Nedan pro/con lista:

 

För (+)

- Räddar en disk där andra program misslyckats.

- Klarar NTFS-komprimerade diskar.

- Klarar av filer med kufiska tecken.

- Klarar av långa söksträngar i djupa strukturer.

- Enkelt att använda.

- Man kan göra image av disken gratis.

 

Mot (-)

- Licensen är knuten till en specifik dator via macadress.

- Klumpigt designad hemsida som saknar en överskådlig lista av produkter. Det är inte helt lätt att hitta programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta större sådana här seriösa företag klarar det du skriver om här, men visst kommer det fler och fler av sådana här företag som vill ha en bit av kakan.

 

Men dom största på marknaden, bl.a. Ibas , Ahlberg Data och liknande, tar in hårdisken till sig, och utför räddningsprocessen.

 

Men oavsett hur, så var det ju bra att du hittade en lösning på ditt problem.

Du får också poäng för att du förklarade hur du gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du lyckades rädda ditt data. Troligen är disken fysiskt felfri. Trolig orsak till filsystemskraschen är att disken kopplats ur under skrivning till MFT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt säkert rätt.

 

Jag hade ett tag ett fel i min dator som gjorde att den frös ett par gånger och jag såg ingen annan råd än att slå av den genom att hålla in av-knappen. Det var säkert vid ett av dessa tillfällen disken blev oläsbar även om jag upptäckte det senare.

 

Jag undrar hur många diskar som sumpats av "frys-fel" eller av folk som är för otåliga när dom slår av långsamma datorer och håller inne av/på-knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
datanörden

Min förra dator pajade efter för många avstängningar på on knappen. Dock löstes detta genom att installera om xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Min förra dator pajade efter för många avstängningar på on knappen. Dock löstes detta genom att installera om xp.

Då var det ingen äkta hårddiskkrasch. Drivehealth www.drivehealth.com är ett bra program som kollar om hårddisken är på väg att krascha. Funkar bra om man har två hårddiskar i datorn.

 

Men man måste registrera det för att det ska funka tills datorn är på väg att krascha annars så måsta man installera om det efter ett tag. Ta en skärmdump så att du har kvar värdena på spin up time som de var från början när du installerade programmet.

 

Det kollar om spin up time har ändrats då man har två hårddiskar det kollar också andra värden. När det står nearest tech t.ec då är hårddisken på väg att krascha.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du har en enhetsbokstav så brukar man komma ganska långt med chkdsk. I ett kommandofönster, knappa

chkdsk D: /F

Ersätt D: med enhetsbokstaven på din disk.

Så ska man inte göra!

Det kan bli mycket värre då.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...