Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar inte


Terrarie

Rekommendera Poster

Hej, pg.a. bristande hjälp på flashback så vänder jag mig hit. Jag har en bärbar packard bell med Windows vista home premium.

För några dagar sedan så frös datorn ett par gånger och windows gick efter det inte att starta upp igen, gjorde en systemåterställning och det fungerade.

Efter två gånger fungerade det inte ens med systemåterställning så jag gjorde en fullständig ominstallation av windows. Men när windows ska starta för första gången efter ominstallationen så stannar den; står något i stil med "windows startar för första gången" och det kommer fram massa punkter som om den visar att den arbetar. Men sedan hör jag att datorn slutar arbeta och allting stannar upp.

Jag har väntat flera timmar en gång för ifall det skulle hända något men, NADA. Vid vid omstart av datorn genom strömbrytaren efteråt så kommer automatiskt startreparation och diagnostik fram till att felet är att windows inte startar.

 

När jag har gjort en fullständig ominstallation innan så har det strulat ibland och jag har tvingats göra om den ett par gånger när den har frusit under uppstart. Men nu vägrar den att starta, hur arg jag än blir.

 

Efter lite vägledning ifrån flashback användare och genomsökning av it-forum så har jag gjort ett bootable USB och kört seatools hårddiskdiagnostik på hårddiskarna, memtest på minnena.

 

Jag gjorde även ett försök i att uppdatera bios, men hade problem med uppdateringen som ville lägga sig på en cd-romskiva och inte USBn. Jag lyfte rent av över ifrån den skapade cdn till datorn och gjorde bootable usb.

 

Att tillägga är även att jag hittade information om att vista ibland krånglar när man har fler än ett minne i datorn. Så jag plockade ut ett, se på fan för vid ytterligare en full ominstallation av vista så startade det. Det var också sista gången, jag har gjort om proceduren stoppat i minne -> installerat om -> tagit ur det -> installerat om, men det fungerade inte.

 

Startreparationen kom en gång fram till att "systemvolymen kan vara skadad", men seatools gav båda hårddiskarna 100% pass. Annars kommer den som nämnt bara fram till att felet på datorn är att windows inte startat.

 

Felsäkert läge kommer man för övrigt heller inte in i om man inte har startat windows en första gång.

 

Kan tillägga att datorn har ett par år på nacken, inköpt 08 ungefär.

 

Är det någon idé att lämna in en dator på reparation? allt jag har hört av företag som gör sånt är att de mest tar betalt utan att komma fram till vad som faktiskt är fel?

 

Finns det något datorserviceföretag som rekomenderas annars? Fördelaktigen i Dalarna.

 

Jag hoppas inte på att behöva köpa ny hårdvara och felsöka genom att byta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova detta program.

 

http://www.hdat2.com/

 

Hade en disk som inte gick att installera XP på, med olika felmeddelanden/hängningar.

Laddade ner tillverkarens HD diagnos program men detta kunde inte fixa felen i några sectorer som förmodligen Windows krävde vid installationen men detta program löste detta.

Flera år sen och disken snurrar på ännu.

Tror inte det är gratis och läs noga instruktionerna till programmet.

Kan vara värt ett försök om man inte har något viktigt på HD:n, och ändå inte kan använda den.

Finns kanske äldre versioner som kan funka gratis på nätet?

Och på egen risk förstås.....!

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det tänkas att datorn blir överhettad? Hur är det med damm i ventilationskanaler och fläkt?

 

Man har rätt att reklamera en dator i tre år om det gäller ursprungliga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Vedex, jag ska testa programmet om jag hittar det gratis. Min misstanke är riktad mot skadade sektorer på hårddisken pg.a. tjoffsjukan eller att jag har burit omkring på den när den varit på, men seatools uteslöt hårddiskproblem så vi får se vad "hdat" eventuellt säger.

 

Cecilia, överhettning känns inte aktuellt. Visst datorn är ett litet kraftpaket som lätt blir varm, men jag har skött den och gjort rent den. När jag har använt krävande program så har jag behövt "höja" datorn någon cm för att luftintagen ska få tillräckligt med luftflöde.

 

Reklamation är nog inte att tala om, jag har inte kvar några papper på den, tror också att den är 4 år gammal. Med den åldern kan man tycka att jag borde ge upp, men den kostade mycket och jag anser inte att jag fått tillbaka tillräckligt av investeringen genom förbrukningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...