Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga en egen laptop


mickenorlen

Rekommendera Poster

Jag och min kompis har fått för oss att bygga egna laptops. idag har vi googlat runt och härjat men det vore skönt att ha sin egna tråd mot experter också. jag hoppas vi klarar oss utan större problem framöver men själva kompabiliteten i det man köper och tillvägagångssättet känns viktigt att ha ordentlig koll på.

 

Som jag har förstått det ska man först välja ut ett par processorer, grafikkort och barebones man är sugen på och sen pussla tills man har 3 kompatibla delar man är nöjd med som grund. De är endast kompatibla med vissa typer av de övriga delarna som därför faller på naturligt.

 

Sen om ni har något tips när man väljer barebone vore det uppskattat. spelar märket någon roll i allmänhet eller ska man bara kolla på storlekar och stilar och sen gå till kompabiliteten och få fram den man vill ha? Är det något som är viktigt att tänka på där?

 

Tack för hjälpen på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag och min kompis har fått för oss att bygga egna laptops. idag har vi googlat runt och härjat men det vore skönt att ha sin egna tråd mot experter också. jag hoppas vi klarar oss utan större problem framöver men själva kompabiliteten i det man köper och tillvägagångssättet känns viktigt att ha ordentlig koll på.

 

Som jag har förstått det ska man först välja ut ett par processorer, grafikkort och barebones man är sugen på och sen pussla tills man har 3 kompatibla delar man är nöjd med som grund. De är endast kompatibla med vissa typer av de övriga delarna som därför faller på naturligt.

 

Sen om ni har något tips när man väljer barebone vore det uppskattat. spelar märket någon roll i allmänhet eller ska man bara kolla på storlekar och stilar och sen gå till kompabiliteten och få fram den man vill ha? Är det något som är viktigt att tänka på där?

 

Tack för hjälpen på förhand.

 

Om du verkligen menar att ni tänker bygga varsin bärbar dator kan ni titta här:

http://laptoping.com/category/barebone-laptops/

 

Instruktioner på hur ni kommer igång:

http://laptoplogic.com/resources/detail.php?id=22

 

Skalet till datorn får ni säkert skicka efter utomlands. Jag har inte sett något liknande på hemmaplan, eller så har jag missat det helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har tänkt att bygga egna laptops och ja vi befinner oss faktiskt i Montreal för tillfället och har för avsikt att ebaya de flesta delarna. Själva byggdelen finns det många guider på så det löser vi nog, men just köpdelen ville jag dubbelkolla. Framför allt om ni har några tips, om det är något speciellt man bör tänka på när man köper barebonet, t.ex om märket spelar någon roll eller om det bara är utseendet, känslan och vad som passar in i den som räknas?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu har jag suttit i typ 5 timmar och kollat upp all hårdvara. Skulle något sånt här kunna funka?

 

Först själva klossen:

 

http://www.google.com/products/catalog?q=barebone+notebook&cid=10105951443349039455&ei=XEWJTMasD43owAXGtu3PBg&sa=title&ved=0CBUQ8wIwATgA&os=tech-specs

 

Där ingår ju ett helt ok grafikkort, chipset och lite ram också:

 

NVIDIA GeForce GT 130M

Mobile Intel GM45 Express

512 MB GDDR3 SDRAM

 

Och sen:

 

Intel Core i7 I7-720QM 1.6 GHz Processor ( mobile )

Seagate 500GB 5400RPM SATA Notebook Hard Drive

Samsung 4GB DDR3-1066 MHz 1066MHz Notebook Memory Ram

 

Så förutom typ laddare som inte verkar ingå... ? ... har jag missat något? skulle den där hårdvaran kunna jobba på bra ihop eller finns det förfiningsmöjligheter utan att höja priset föör mycket?

 

tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar vara fullkomligt omöjligt att veta om den processorn passar på moderkortet, det finns ju inte ens någon uppgift om vilken socket moderkortet har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, så chipsettet säger alltså ingenting om moderkortet..

ja jag ska titta nogrannare på barebonen så jag får min PGA 988 socket. men annars är det inte svårare än så? om den hade haft en sån socket så hade allt funkat bra? något mer jag bör tänka på sådär i allmänhet?

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller inte bara att socket är rätt utan även att BIOS har stöd för just den processorn när det gäller klockfrekvenser och samma sak när det gäller RAM-minnen. Jag tog ett moderkort ur högen http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3478#sp och förutom en specifikation av vad som finns på kortet, inkl vilka minnesklockfrekvenser som stöds, finns det en knapp CPU Support som listar exakt vilka processorer som är godkända för kortet och vilken BIOS-version som behövs för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att jag frågade er först. två frågor till:

Hur vet man vilket grafikkort som går att koppla in?

Vad kan man använda pciportarna till?

tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inget om PCI på http://www.google.com/products/catalog?q=barebone+notebook&cid=10105951443349039455&ei=XEWJTMasD43owAXGtu3PBg&sa=title&ved=0CBUQ8wIwATgA&os=tech-specs

PCI är en gammal standard för instickskort.

Används inte numera utan nu är det PCI Express som gäller. Den finns i olika varianter där x16 och x8 kan användas av grafikkort.

 

Jag vet inte hur det är med dessa bärbara som man bygger själv men i vanliga bärbara finns det inga kontakter för PCI Express eller andra äldre standard utan där är ju grafikenheten en del av moderkortet eller sitter anslutna på något annat sätt till moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack. nu har jag kommit fram till en ny lista jag är nöjd med. vill bara dubbelkolla här igen för säkerhets skull:

 

MSI Systems 167532001

[log]16" MSI NB Barebone - Intel Core i5/i3 HD5730 1G DDR3 HD (16:9) LED-Backlit HM55 DDR3 Max8Gb DVDRW 103 key 6cell 90W[/log]

eller

MSI Systems 173335007

[log]17" MSI NB Barebone, HD+LED backlit, Intel core i5/i3,HM55,ATI HD5730, 1G DDR3 Max8G, DVDRW, webcam, 56Kmodem, GbLan, HDMI,bluetooth, eSATA, 103keys, 9cell, 90W[/log]

 

så vitt jag förstår det ingår alltså ATI Mobility Radeon HD 5730 i dessa.

 

Intel Core i7 I7-720QM 1.6 GHz Processor ( mobile )

 

Seagate 500GB 7200RPM SATA Notebook Drive

 

2 2GB memory modules

204-pin SODIMM

DDR3 PC3-8500 (1066Mhz)

(Pulled from a brand new MacBook Pro Core i7. Will will also work in other Apple and non-Apple products)

 

Vad saknar jag då? fläkt och ljud? men annars bra?

 

hoppas jag får ihop det här snart. tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha nej vi känner oss inte riktigt tillräckligt bra för att starta laptopbyggarföretag än iaf :P

det är en kul grej och så hoppas vi att få lite mer prestanda för pengarna om vi gör det själva. det va lätt att hitta massa bygg-guider men det va mycket svårare att få fram information om hårdvarukompabilitet, för det tas förgivet att man kan om man väl ger sig in i det antar jag. hoppas vi inte kräver för mycket som tar så mycket hjälp av er.

 

jag googlade upp lite mer info här:

 

http://www.avadirect.com/product_details_parts.asp?PRID=17991

 

tack för all hjälp nu känns det som att jag förstår tillräckligt för att klara mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sidan du länkade till är lite kul för det står i7 i rubriken men i specifikation och Overview står det i3/i5. Det är ju inte mycket idag som kräver en i7, särskilt inte om datorn framför allt ska användas för spel.

 

Kan du hitta drivrutiner för moderkortet också?

 

Tjänar man verkligen några nämnvärda pengar på att köpa processor, minnen och Windows separat? Man får ju inte lika bra garantier heller.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag kollade runt på fler sidor och det verkar mest som att barebonen kom ut när i5 va senaste nytt, att den är kompatibel med i7 men att dom inte orkat uppdatera.

jag kollar mest ebay/amazon och google products och grejerna ovan kan jag fixa för:

 

570 - 16" med radeon HD 5730

200 - i7 720qm

100 - 4gig DDR3 RAM

50 - HDD 500gig

+

ca 30shipping för allting

=

950

 

ev. 1000dollar om jag vill ha 17" istället för 16"

 

1000dollar = 7257.50kr

 

det går även att pressa priserna rätt lätt ner mot 6500 om man tar begagnad RAM och processor. det är svårare att hitta en begagnad shysst barebone...

 

sen har jag hittat en liknande barebone med ATI Radeon HD 5850 - 1GB DDR5 VRAM

som kostar 1000kr mer och är 15,4".

http://www.directron.com/937165641005.html

 

det känns i alla fall billigare än det mesta jag sett för samma prestanda och det går säkert att hitta mer barebones om man letar ordentligt, det är där man kan pressa priserna mest. jag vet inte om ni har några kap att tipsa om, men det vore kul att bygga en egen hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...