Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reklamation av telefon hur lång tid?


hejjdåå

Rekommendera Poster

Jag har lämnat in min mobil på service tre gånger för samma fel, och varje gång har jag fått felet lagat med garantin som betalning. Nu hände det igen och jag sade till säljaren att jag ville reklamera. Säljaren skickade vidare meddelandet till anovo som hanterar reklamationsärendet i mitt fall. Nu har det gått fem veckor, och jag har inte hört något från anovo eller telenor(där jag lämnade in telefonen).

 

Första gången sade säljaren att reklamationsärende brukar ta fem veckor, och senast jag var där sade de att det kunde ta upp till 2 månader pga att anovo tar emot telefoner från hela Sverige osv. Det känns som för lång tid, vad är skälig väntetid? Vad kan jag kräva? Jag frågade om jag kunde komma i kontakt med anovo, och jag fick ett telefonnr, men jag kom aldrig fram när jag försökte ringa.

 

Jag kan tillägga att man kan logga in på telenors servicesida för att se vad de har gjort med telefonen. De senaste uppdateringen var för två veckor sedan, då stod det att telefonen har skickats vidare till anovo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skälig tid är enligt utslag i ARN normalt 3v. Detta är alltså ingen lag, men de flesta företag rättar sig efter det i alla fall.

 

Tyvärr har du gjort lite fel när du reklamerade telefonen. Reklamera har du gjort varje gång du lämnat in den. Det du skulle sagt är att du inte ville ha telefonen reparerad utan att du ville ha en ersättningstelefon eftersom de inte kan avhjälpa felet efter tre försök.

 

Det du ska göra nu är att kontakta säljaren och påtala detta med tre veckor.

"Enligt utslag i ARN är skälig tid för att utföra en reparation tre veckor."

 

Vidare ska du tala om vad du vill ska hända. Du kan häva köpet eller kräva omedelbar leverans av reparerad telefon eller ersättningstelefon. Vill du ha en sådan här telefon föreslår jag det senare alternativet.

"Eftersom det har gått mer än tre veckor vill jag att ni levererar min telefon reparerad eller en ersättningsvara inom tre dagar."

Företaget kan protestera, men de har egentligen inget val än att göra som du vill om de följer Konsumentköplagen.

 

Till sist, ge dig inte in i någon sväng med Anovo. Det är ett slag som du inte kan vinna. Din motpart är leverantören, Telenor. Det är Telenor du har betalat pengar till för en vara och det är dem du kan ställa krav på. Du kan inte ställa några som helst krav på Anovo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren!

 

jag ska genast dit imorgon och påtala detta. Jag kan se framför mig att säljaren kommer slingra sig och säga att jag får vänta å se vad tillverkaren säger. vad kan jag göra då? Du skriver att ARN föreskriver 3v som skäligt reparationstid, men i mitt fall är det ju reklamation. Det kanske är samma sak? Kan jag kräva omleverans nu när telefonen är ivägskickade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamation innebär att du talar om för leverantören att varan är trasig. Du måste alltid reklamera för att få varan reparerad.

 

Så klart kommer säljaren att slingra sig. Men ge dem någon dag att utvärdera sina möjligheter så kan de inte klaga på det. Det är därför du ska säga till dem att du kräver leverans inom tre dagar. Då har de en möjlighet att ringa upp den som har telefonen nu och be dem skicka den till dig direkt, eller om det inte går skicka dig en ny från lager.

 

Angående leverans och omleverans så bör du ha rätt att få en ny produkt istället för ytterligare ett försök till reparation. Dock så skulle leverantören kunna hävda att du redan godkänt att de försöker reparera varan i och med de steg de redan tagit. Men man kan ju alltid försöka hävda omleverans direkt istället för de tre dagar som jag pratar om ovan. Du försitter inte några andra möjligheter genom att göra det.

 

Om de inte vill följa 3v så kan du hävda att du vill bli kompenserad för den extra tid som reparationen/omleveransen tar genom att du tex får låna en annan telefon, får avdrag på månadsavgift osv. Risken att bli av med pengar brukar få hjulen att rulla fortare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var precis där, och fick låna en telefon SE 660i. De sade att de inte har någon motsvarighet för mina HTC- så det var bara att ta den.

 

Nu är jag åter tillbaka på ruta ett. Så jag antar att jag bara kan vänta. Jag tog upp 3v-"regeln" men Säljaren sade bara att det brukar ta längre tid och hennes rekommendation var att bara vänta. Jag ska ta och skriva in mitt ärende till fair shopping, det kanske kan vara till ngn hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag en N82 som racklade, inköpt via Telia.

Lämnade in den 2ggr med samma fel & efter det blev jag lovad en ny via garanti som skulle skickas för

avhämtning i Teliabutik.

Sagt & gjort, telefonen kom & jag glad i hågen kilade upp till butiken för att hämta den.

Väl hemmavid skulle jag ta ett foto men fotoknappen fungerade inte alls.

Åter igen blev det ett Teliabesök & telefonen lämnades in för rep/analys.

Fick efter ett tag ett samtal från servicepersonal att telefonen var fuktskadad..............................

Och hur i H-E kan det gå till, telen var ju splitter ny och inpackad enl konstens alla regler.

Blev Telia igen där jag förklarade läget och att jag hade personer som sett när jag packade upp nallen samt när jag första gången startade upp den.

Dem sket fullständigt i omständigheterna utan yrkade på att det var jag som handskats ovarsamt med nallen & att ingen garanti gäller för fuktskador.

 

Slutet blev iaf ingen telefon & ingen garanti.

 

Fick vänta 2-3 v varje gång jag lämnade in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag, som de flesta andra, har reklamerat varor.

En teknikvara jag reklamerade upprepade gånger och tog en evighet att få tillbaka varenda gång, kontaktade jag till slut tillverkaren om och förklarade hela historien.

Tillverkaren var mycket mer intresserad av att ha en nöjd kund än vad återförsäljaren var, så jag fick en ny vara. Några veckor senare dyker även den "reparerade" varan upp. Det tar ytterligare några veckor och återförsäljaren kontaktar mig då dom insett att jag fått två stycken och ber mig då skicka tillbaka ena på egen bekostnad. Självklart godtog jag ju inte det, utan ville dom ha tillbaka ena efter att detta strul så fick dom skicka en fraktsedel. Någon dag senare dök denna upp så jag skickade tillbaka den som varit ute och rest flera gånger förut.

Kommer med största sannorlikhet inte att handla av den återförsäljaren igen. Men köper gärna tillverkarens produkter eftersom jag vet att dom finns där i bakrunden om nåt skulle hända.

 

Så kommer du ingen vart med återförsäljaren, försök att kontakta tillverkaren om det är möjligt. Dom verkar mer intresserade av kundservice än många butiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått svar från telnor på fairshopping.se. de ville ha mitt nr för att ringa upp och komma överens om en lösning :) återkommer med vad de säger, tänkte kanske fler är intresserad. Jag tänkte kräva pengarna tillbaka i första hand om det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har fått svar och jag får häva!

 

Hur mycket har jag rätt att få tillbaka? telefonen kostade 5000kr och jag har ett halvår kvar på garantitiden. Telenor säger att de har att att dra av njyttjande med 50% per år. Men det låter lite mycket sade jag, då sade telenor att om jag kunde hitta några andra siffror får jag mejla de det. Säger praxis någonting om det? länka gärna så jag kan skicka det till de.

 

kan jag få ersättning för att säljaren lurade mig att vänta?

 

är det något annat jag bör påpeka?

 

med hopp om ett snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är ju inte hur gammal mobilen är utan hur många veckor du har kunnat använda den (eller en lånetelefon).

 

Du har också rätt till ersättning för alla direkta utlägg du har haft, t ex för resor till butiken och telefonsamtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gammal telefonen är hör väl lite till hur länge jag har haft möjligheten till att använda den, eller hur? Jag kan ju t.ex. inte säga att jag har kunnat använda telefonen en månad när jag köpte den 2008.

 

Hur ska jag styrka mina resor till butiken? jag har ett årskort som jag reser med.

 

kan jag säga t.ex. säga att lånetelefonen inte har uppfyllt mina behov och ha lidit skada och vill därmed har skadestånd för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lånetelefonen var för dålig borde du antagligen ha protesterat redan när du fick den.

 

Så vitt jag vet är det bara direkta kostnader som man kan få ersättning för när varan är felaktig och har du inte haft några utlägg kan du inte heller få någon ersättning.

 

Som ett exempel, om en telefon är 12 månader gammal och har varit inlämnad totalt under 6 månader så är det troligen inte rimligt att göra ett helt årsavdrag utan bara ett halvt.

 

Om de menar att en telefon inte skulle ha något värde alls efter två år så verkar det ju inte rimligt heller, en telefon går ju att sälja begagnad när den är äldre än så.

 

Läs mer på Konsumentverket http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/ och kontakta konsumentvägledare på kommunen om du vill veta exakt vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de hade bara den lånetelefonen, så det var antingen den eller ingenting. jag ska kräva 4000 tillbaka med tanke på vilket besvär jag har fått gå igenom. Jag ska till konsumentvägledningen imorgon och höra! tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...