Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning, Internethastigheter


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag användermig av Telia ADSL "upp till" 24mbit. Det har en upload på ungefär 2mbit.

 

Mitt problem är att jag upplever problem med uppkopplingshastigheten. Jag har försökt testa mig fram på egen hand, men det verkar som att "allting fungerar korrekt".

 

Jag har tre datorer uppkopplade på nätet, och jag har sökt igenom alla tre efter malware (inget hittades). Jag har Nod32 antivirus installerat på alla tre datorerna och inga virus har hittats.

 

 

Skulle någon kunna lotsa mig igenom en felsökning av min internethastighet? Finns det något sätt för mig att testa så att det fungerar korrekt under en längre tidsintervall? Det första jag skulle vilja göra är att se om något "händer" med internethastigheten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga.

 

 

 

Jag vet att NÅGOT är konstigt. För att när jag testar med http://www.bredbandskollen.se/ och http://www.speedtest.net/ stannar båda tjänsterna på "Uppladdningstestet". De bara stannar, och inget händer. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra för att leta efter fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag provade att köra bredbandskollen.se med windows brandväggen inaktiverad. Det gjorde ingen skillnad. Inte heller på någon av de andra datorerna.

 

Det märkliga är att det har fungerat utan problem tidigare. Jag vet inte vad som kan ha hänt.

 

Jag har en TRENDnet TW100-S4W1CA 4-port switch DSL/Cable Bredbands router. Jag är ganska säker på att den inte innehåller någon inbyggd brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag ska kolla med Telia utifall att de ser något konstigt.

 

Jag provade nyss att stänga av alla datorer utom 1 i ordning och testade. Samma fel oavsett vilken dator jag har igång.

 

Misstankarna börjar rikta sig emot mitt modem och min router. Kan någon av dem kanske vara trasiga? Finns det tester för dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag provade att köra bredbandskollen.se med windows brandväggen inaktiverad. Det gjorde ingen skillnad. Inte heller på någon av de andra datorerna.

 

Det märkliga är att det har fungerat utan problem tidigare. Jag vet inte vad som kan ha hänt.

 

Jag har en TRENDnet TW100-S4W1CA 4-port switch DSL/Cable Bredbands router. Jag är ganska säker på att den inte innehåller någon inbyggd brandvägg.

 

Det är klart att den bl.a har en vanlig NAT-Firewall, dom allra flesta routrar idag har en brandvägg med olika funktioner av något slag.

 

http://trendnet.com/products/proddetail.asp?prod=145_TW100-S4W1CA&cat=11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om det fungerar bättre om du direktansluter datorn till modemet.

 

Jag försökte detta. Gissa vad som hände. Allt är trettio gånger värre än innan nu. Det är knappt att jag kan svara på denna tråden. Internet är plötsligt SUPER långsamt!

 

Jag provade att starta om router/modem och det gjorde inte saken bättre.

 

Det är klart att den bl.a har en vanlig NAT-Firewall, dom allra flesta routrar idag har en brandvägg med olika funktioner av något slag.

 

Jag har hittat brandväggsfunktionen i router inställningarna nu. Men ingenting var konstigt där heller.

 

 

Det var någon som sa att jag kan vara utsatt för en D-Dos attack? Vad är det och hur kan jag veta om det är det?

 

 

Jag ska ringa och be min internetleverantör att ändra mitt ip nummer och kontrollera så inget konstigt pågår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter verkligen som att det är dags att kontakta leverantören och fråga vad de ser från sitt håll. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter verkligen som att det är dags att kontakta leverantören och fråga vad de ser från sitt håll. :thumbsup:

 

Jag kopplade ur allting under natten, sen koppla jag in det igen. Då fungerade allt igen (jag hade fått ett nytt ip nummer).

 

Men bara någon timme senare så ändrades ip-nummret och jag fick mitt gamla och det blev långsamt igen.

 

Kan jag byta ip-nummer på både routern och modemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är utrustningen i telefonstationen som bestämmer vilket IP-nummer du ska ha. Man får ofta nytt nummer om man har modemet avstängt länge, men det var konstigt att du plötsligt fick ett annat IP-nummer. Kontakta Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är utrustningen i telefonstationen som bestämmer vilket IP-nummer du ska ha. Man får ofta nytt nummer om man har modemet avstängt länge, men det var konstigt att du plötsligt fick ett annat IP-nummer. Kontakta Telia.

 

Jag har provat ett flertal gånger nu. När jag kopplar ur modemet och sedan direktansluter får jag en ny ip och har inga problem som helst. När jag kopplar in routern får jag tillbaka min vanliga IP och internet är super slött.

 

Just nu kör jag direkt kopplat till modemet för att kunna använda internet normalt på en dator, åtminstånne. Jag har varit i kontakt med ett flertal personer från telias support. De har inga möjligheter att byta mitt ip-nummer utan rekommenderade mig att försöka byta utrustningen för att få ett nytt ip-nummer.

 

Så deras support hjälpte mig inget vidare. Jag fundera dock på en sak. Min router har ju en MAC-Adress. Är mitt ip-nummer bundet till den MAC-Adressen? Jag tycker det var märkligt att telia inte kunde byta mitt ip-nummer eftersom det är min internetleverantör.

 

Du har inte en bittorrentklient igång på någon av datorerna? Finns även dolda sådana klienter, som tex till Voddler.

 

Jag är säker på att jag inte använder några sådanna tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn är ansluten till en router ska den få en privat IP-adress, t ex 192.168.0.2, från routern, medan den utrustning (router eller dator) som är ansluten till modemet får en publik IP-adress (börjar inte på 192.168). Det är därför helt normalt att datorn har olika IP-adresser beroende på om den är ansluten till modemet eller routern.

 

Det du beskrev i detta inlägg tolkar jag på ett helt annat sätt än ditt förra inlägg:

Men bara någon timme senare så ändrades ip-nummret och jag fick mitt gamla och det blev långsamt igen.
Menar du att det var i samband med att du kopplade in routern som IP-adressen ändrades?

 

Om det alltid är så att internetanslutningen fungerar bra när datorn är direktansluten till modemet och dåligt (åtminstone efter en stund) när datorn är ansluten till routern, låter det för mig som att det är något problem med routern. Om routern har en trådlös funktion måste du kryptera det trådlösa nätet så ingen granne belastar din internetförbindelse. Om det redan är krypterat byt krypteringsnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn är ansluten till en router ska den få en privat IP-adress, t ex 192.168.0.2, från routern, medan den utrustning (router eller dator) som är ansluten till modemet får en publik IP-adress (börjar inte på 192.168). Det är därför helt normalt att datorn har olika IP-adresser beroende på om den är ansluten till modemet eller routern.

 

Det du beskrev i detta inlägg tolkar jag på ett helt annat sätt än ditt förra inlägg:Menar du att det var i samband med att du kopplade in routern som IP-adressen ändrades?

 

Om det alltid är så att internetanslutningen fungerar bra när datorn är direktansluten till modemet och dåligt (åtminstone efter en stund) när datorn är ansluten till routern, låter det för mig som att det är något problem med routern. Om routern har en trådlös funktion måste du kryptera det trådlösa nätet så ingen granne belastar din internetförbindelse. Om det redan är krypterat byt krypteringsnyckel.

 

När jag kör med routern har jag en ip adress som börjar på 81 och slutar på 165. När jag kör med modemet har jag en ip som börjar på 81 och slutar på 158.

(Jag tilldelas också en intern ip av routern också som börjar på 192 och slutar på 1.)

 

När jag kopplar in routern ändrar den alltid tillbaka mitt ip-nummer till det som slutar på 165 och mitt internet blir långsamt. Jag har inte uteslutit att det kan vara routern som är trasig, men jag hade gärna "felsökt" eller testat det om jag kunnat använda routern + ett annat ip nummer som inte slutar på 165. Jag vet bara inte hur jag ska göra för att säga till min router att jag inte vill bli tilldelas ip-nummret som slutar på 165.

 

Jag kör med kablar, har ingen trådlös funktion i varken dator, modem eller router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så telefonstationen kommer ihåg att den "dåliga" IP-adressen hör ihop med routerns nätverkskorts MAC-adress och delar ut den på nytt. Telefonstationen borde glömma bort det om routern inte har varit ansluten under lång tid, men jag vet inte hur lång tid som behövs. En annan möjlighet är att det normalt finns en inställning i routern där man kan ställa in den MAC-adress (fysisk adress) som routern ska ha mot internet (WAN). Om du hittar den skulle du kunna ändra den till den MAC-adress som datorns nätverkskort har. Nätverkskortets MAC-adress ser du om du i Kommandotolken skriver:

 

ipconfig /all

 

där den kallas fysisk adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så telefonstationen kommer ihåg att den "dåliga" IP-adressen hör ihop med routerns nätverkskorts MAC-adress och delar ut den på nytt. Telefonstationen borde glömma bort det om routern inte har varit ansluten under lång tid, men jag vet inte hur lång tid som behövs. En annan möjlighet är att det normalt finns en inställning i routern där man kan ställa in den MAC-adress (fysisk adress) som routern ska ha mot internet (WAN). Om du hittar den skulle du kunna ändra den till den MAC-adress som datorns nätverkskort har. Nätverkskortets MAC-adress ser du om du i Kommandotolken skriver:

 

ipconfig /all

 

där den kallas fysisk adress.

 

TACK! Du är min ängel!

 

Detta gjorde min dag underbar! Tusan tack!!

 

 

Jag kopplade in routern, ändrade mac adressen på routern till den mitt nätverkskort hade och allting funkar perfekt! Det tog inte mer än en minut! Jag hade ingen aning om att man kunde göra såhär. Underbart glad är jag just nu :) Ha en trevlig fortsatt vecka allesammans och tack för allas hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...