Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP hittas men ingen anslutning till internet


ferdi_k

Rekommendera Poster

Min dator (Xp pro) hittar min Zyxel router o därmed får ett IP, men problemet är att jag kan fortfarande inte gå ut på nätet ? varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Min dator (Xp pro) hittar min Zyxel router o därmed får ett IP, men problemet är att jag kan fortfarande inte gå ut på nätet ? varför?

 

Det borde då vara en intern IP-adress, som inte används på internet. Av den anledningen kan du inte komma ut på internet.

 

Har du försökt ringa din internetleverantör?

 

Om du inte bytat dator eller stängt av routern kan det vara uppkopplingsproblem hos internetleverantören. Om du t ex stängt av routern av någon anledning kan det ta sådär 20 långsamma minuter innan du får uppkopplingen tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator (Xp pro) hittar min Zyxel router o därmed får ett IP, men problemet är att jag kan fortfarande inte gå ut på nätet ? varför?

 

 

Ditt modem kan ha hängt sig, prova att göra modemet strömlöst en 20 minuter/halv timme.

 

Sätt i strömmen igen och via din dator surfa till routern och kontrollera dess WAN-inställningar (routern skall ha fått ip & dnser)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt modem kan ha hängt sig, prova att göra modemet strömlöst en 20 minuter/halv timme.

 

Sätt i strömmen igen och via din dator surfa till routern och kontrollera dess WAN-inställningar (routern skall ha fått ip & dnser)..

 

JAg använder ingen modem det är statsnät och jag kör bara en vanlig router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde då vara en intern IP-adress, som inte används på internet. Av den anledningen kan du inte komma ut på internet.

 

Har du försökt ringa din internetleverantör?

 

Om du inte bytat dator eller stängt av routern kan det vara uppkopplingsproblem hos internetleverantören. Om du t ex stängt av routern av någon anledning kan det ta sådär 20 långsamma minuter innan du får uppkopplingen tillbaka.

 

Jag har två bärbara datorer, jag har internet uppkoppling på det ena men inte på den andra, den andra hittar ip adressen och ett meddelande proppar upp och säger att jag är nu ansluten till routern, fast jag kan inte komma in på nätet o surfa =/ (btw, det är en skol dator, och jag är ingen admin på det, fast interneten har funkat förut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har två bärbara datorer, jag har internet uppkoppling på det ena men inte på den andra, den andra hittar ip adressen och ett meddelande proppar upp och säger att jag är nu ansluten till routern, fast jag kan inte komma in på nätet o surfa =/ (btw, det är en skol dator, och jag är ingen admin på det, fast interneten har funkat förut)

 

Det är inte så att antivirusprogrammet sätter stopp?

 

Är det en skoldator är det kanske olämpligt att meka för mycket, men se om du kan stänga av antivirusprogrammet. Endast för att se om du får någon uppkoppling då.

 

Min sambo fick problem med Avast när vi investerade i en router. Min dator fick uppkoppling direkt, men hennes dator förblev utan uppkoppling. Efter mycket felsökande kom vi på att antivirusprogrammet var boven i dramat.

 

Idag kör hon Antivir istället, och det fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du kollat i Internet Explorer, verktyg, Internetalternativ, fliken Anslutningar, LANinställningar, om det är ibockat ngt där. Ta bort allt på den sidan, tryck OK och verkställ. Skolan kanske har ngt protokoll för sitt LAN där?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du kollat i Internet Explorer, verktyg, Internetalternativ, fliken Anslutningar, LANinställningar, om det är ibockat ngt där. Ta bort allt på den sidan, tryck OK och verkställ. Skolan kanske har ngt protokoll för sitt LAN där?

Mvh

Mats H

Tackar Alla!!!

det var faktiskt två rutor på LAN inställningar som skulle avbockas, that is all!

 

Tack återigen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...