Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte starta windows, fungerar ej att reparera eller starta windows normalt


Lucyvaka

Rekommendera Poster

Bärbar dator / OS: Vista

 

Startade datorn idag och får meddelande om att ett fel uppstått och windows har blivit avstängt för att undika skador. Kan välja genom att reparera eller starta windows normalt (väljer jag starta normalt kommer jag tillbaka till samma meny bara). Väljer man reparera står det att den söker efter problem och reparerar filer men då kommer jag till en blåskärm med följande felmeddelande:

 

"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. If a driver is identified in the Stop message, disable the driver och check with the manufacturer for driver updates. Try changing video adapters.

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Setup Options, and then select Safe Mode.

 

Technical information:

 

*** STOP: 0x0000008E (+4 varierande koder) Memory at 0x809a3298 Memory could not be written"

 

Har inte installerat någon ny drivrutin på väldigt länge. Har försökt gå in i felsäkert läge och väl där inne kan jag inte välja "felsäkert läge", "starta windows vid senast fungerande konfiguration" (eller vad det heter) för då kommer jag bara tillbaka till samma meny från början. Det enda jag kan välja är "reparera" här inne. Och då kommer jag till en meny där jag kan välja både automatiskt felsökning för minne, reparation och där fanns ett kommandofönster man kunde välja där jag testat köra chkdsk /r. Inget av detta hjälper, kommer alltid till samma meny och felmeddelande igen.

 

Har låtit datorn stå avstängd länge och försökt igen men inget hjälper.

 

Finns det någon som vet vad som är fel? Är enda lösningen formatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har några av datorns föreslagna tester gett något resultat?

Inte som reparationer utan gett någon felkod eler sagt att t.ex Att minnet är OK, osv.

Välj automatisk felsökning av minnet eller denna minnes test, vilken tar lång tid, men är bra:

http://www.memtest.org/

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med att starta i felsäkert läge med kommandotolk? Om det fungerar kan man ju därifrån göra en systemåterställning till ett datum när datorn fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



  • Senaste som Tittar

    • Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...