Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera i klump med ny HD?


plusjenko

Rekommendera Poster

har en dator med vista, ca 3 år gammal. jag tänker göra en ominstallation av windows.

 

under åren så har ju hundratals uppdateringar gjorts. finns det något sätt att ta in dessa i ett enda stort paket, istället för att de ska installeras en och en?

 

jag tänker byta hårdisk i samma veva.

kan det uppstå några som helst problem med att använda recovery-skivorna

med ny HD i datorn?

 

det är en HP Compaq dx2300 med OEM windows.

 

/Plusjenko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du inte har tillgång till en OEM skiva som motsvarar ditt Vista, så får du ett problem med att flytta Vista till en ny hårddisk.

Enbart med hjälp av Recoveryskivorna kan du inte flytta Windows installationen till en ny HD.

Vad gäller uppdateringar, så kan du ju ladda ned SP1 och 2, och sedan får Windows Update sköta resten.

Varför inte kontrollera om det går att köra Windows 7 på datorn i samband med byte av HD?

Download details: Windows 7 Upgrade Advisor

Mvh

Mats H

 

Edit: Se LARSAS inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njaha... men låt säga att hårddisken pajar ihop helt och hållet och jag måste köpa en ny. hur får jag då in windows på den om inte recoveryskivorna duger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte har tillgång till en OEM skiva som motsvarar ditt Vista, så får du ett problem med att flytta Vista till en ny hårddisk.

Enbart med hjälp av Recoveryskivorna kan du inte flytta Windows installationen till en ny HD.

 

 

 

Ett set recoveryskivor, gjorda med HPs program för ändamålet,skall normalt kunna användas för installation på ny hårddisk.Datorn blir då installerad som den ursprungligen levererades.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett set recoveryskivor, gjorda med HPs program för ändamålet,skall normalt kunna användas för installation på ny hårddisk.Datorn blir då installerad som den ursprungligen levererades.

 

LARSAS

 

OK! Jag hittade inget som stödde en sådan lösning, men om du säger det så!

Ber då att få dra tillbaka mitt tidigare inlägg. Nytt för mig!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du en omformatering i en dator, men med en ny hdd, så är det helt okej, att använda t.ex sådana recovery-skivor, eftersom det inte är själva hdd som är knuten till licensen.

 

Som LARSAS säger, du får ju leverans-installation på hdd.

 

Ska själv göra en sådan nyinstallation nästa vecka, eftersom min hdd börjar att krascha här, har precis ringt och utnyttjat garantin hos tillverkaren, som skickar en ny hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...