Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop -> Yamaha RX-V650! Endast ljud i två högtalare


Rob Blake

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har kopplat laptopen till TVN med en VGA kabel! Bilden fungerar perfekt. Sen har jag kopplat ljudsladden till min förstärkare. Dock så får jag enbart ut ljud i två högtalare. Är det någon inställning jag måste göra för att få ut det i alla (5.1)? I så fall får ni gärna hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

 

Dator:

LG LW75 Express

TV:

Panasonic TH-50PX720E

Förstärkare:

Yamaha RX-V650

 

Tacksam för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av LG LW75. Vad heter din modell?

Thomas

 

Mycket bra fråga! I och med att det inte står något på datorn mer än LGW75, hur tar jag reda på det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis på en etikett på datorns undersida eller i den medföljande manualen.

 

Thomas

 

Både på undersidan och i manualen står det enbart LGW75, det som är det konstiga.. Jag hittade detta i manualen dock!

 

"Det digitala ljudet från denna produkt skickas ut från S/PDIF-utgången.

Du måste ha följande för att kunna lyssna till det digitala 5.1-kanalsljudet.

En DVD-skiva som spelats in med digitalt 5.1-kanalsljud.

En DVD-spelare som stöder digitalt 5.1-kanalsljud. (Exempelvis 'PowerDVD XP 4.0' eller senare)

A/V-receiver eller digital förstärkare som stöder digitalt 5.1-kanalsljud.

S/PDIF-terminal."

 

Jag kanske inte kan använda mig av frontpanelens Video/Audio utgång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få ut 5.1 ljud så måste du använda den digitala utgången. Annars så skickar datorn stereo ljud till förstärkaren. Om du ska få ut ljud i alla högtalare med endast stereo insignal så måste du ställa in förstärkaren så att den simulerar 5.1 ljud.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få ut 5.1 ljud så måste du använda den digitala utgången. Annars så skickar datorn stereo ljud till förstärkaren. Om du ska få ut ljud i alla högtalare med endast stereo insignal så måste du ställa in förstärkaren så att den simulerar 5.1 ljud.

 

Thomas

 

Om jag förstod dig rätt så kan jag alltså använda mig av Video/Audio ingången bara jag får förstärkaren att simulera 5.1 ljud? I så fall, hur bär jag mig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade det DIGITALA INPUT-uttaget, DVR/VCR2,, Det enda som var ledigt! Samma sak gäller där, får enbart ut ljud från de vänstra högtalarna och basen. På själva displayen står det 7cg Stereo, och har provat de flesta olika möjligheterna men får fortfarande bara ut ljud i två högtalare.

 

När jag tex. sätter på radion så får jag ut ljud i alla högtalare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt. Jag har också kopplat min dator till TVn. Först så provade jag också med en stereokabel. Då ställde sig min förstärkare i stereo-läge och jag fick bara ljud i dom främre högtalarna.

Sen testade jag med en S/PDIF kabel. Då ställde sig min förstärkare i Dolby Pro Logic 2 läge och jag fick ljud i alla högtalare.

 

Detta gäller om förstärkaren får en stereosignal. Visserligen så blir det inte äkta 5.1, utan ljudet i framhögtalarna blir klonat till bakhögtalarna. Spelar jag däremot upp en dvd med t.ex. Dolby Digital ljud så växlar förstärkaren automatiskt till detta läge.

 

Det verkar som att det inte funkar automatiskt med din förstärkare utan du måste hitta den rätta inställningen själv.

EDIT:

Jag kollade lite på din Yamaha RX-V650. Den verkar stöda Dolby Pro Logic 2. Testa med den inställningen.

 

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat med alla möjliga inställningar nu. Pro Logic 2 funkade inte.. Läste i manualen och det stämmer mycket väl det du säger:

 

Pro Logic 2 växlar den typ av Pro Logic avkodning som ska användas. PL2 skapar 5.1-kanalsljud från 2-kanalskällor.

 

Jahaop! Finns det något annat jag kan prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det inte fungerar att spela upp MP3 filer? Eller att Spotify kanske inte klarar av 5.1 ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som kan hjälpa mig? sad.gif

Jag har tyvärr ingen Yamaha förstärkare. men jag kan förklara hur min funkar.

När jag ansluter en ny ingång som jag aldrig har använt, så måste jag göra grundinställningar för just den ingången direkt på min förstärkare. T.ex grundinställd ljudnivå, om subwoofern ska vara på, om jag vill använda något filter o.s.v. När detta är gjort så går det att ändra ljudet med fjärrkontrollen +/- utifrån mina grundinställningar.

 

Min tanke är att när du använder det DIGITALA INPUT-uttaget, DVR/VCR2 så kanske du måste aktivera eller inaktivera någon grundinställnig för att få igång Dolby Pro Logic 2 på Dvd/Vcr2 ingången.

 

Har du tillfälligt testat om det funkar med någon annan digital ingång?

 

Jag tog en snabbtitt (Orkade inte läsa hela) på manualen till din Yamaha RX-V650 och såg att det fanns en ganska bra felsökningsguide. Har du kollat i den?

Det kan ju även hända att datorns ljudbalans för den digitala utgången är ställd så att den bara spelar upp ljud i vänster högtalare. Det går även att ändra vilken kvalitet som ljudsignalen ska ha. T.ex 16 bits, 48000Hz. Prova att ändra här så att inte datorn skickar ljud med en kvalitet som förstärkaren inte klarar av.

 

post-340-1280869797,57_thumb.png

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Kan det vara så att det inte fungerar att spela upp MP3 filer? Eller att Spotify kanske inte klarar av 5.1 ljud?

 

Ja, så är det. MP3:or och Spotify är 2.0-ljud, alltså bara i två högtalare, dvs stereo. För att få stereoljud att låta i alla högtalare så måste det konverteras. Men det klarar din förstärkare. Se manualen sidan 50 "Sound Field Program".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...