Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Leta upp och matcha textsträng och returnera ett tillhörande värde


PaNick

Rekommendera Poster

Hej på er alla,

 

jag sitter och försöker förenkla ett dokument med två tabeller. Syftet är att jag ska slippa leta igenom min gigantiska tabell efter varje värde och att slippa uppdatera båda tabellerna. Det slår mig att det inte borde vara så svårt, men likväl går jag bet på vilken funktion jag ska använda.

 

Jag bifogar ett exempel så att det blir ytterst enkelt att förstå.

 

Det här vill jag åstadkomma:

 

1. Jag har en tabell med två kolumner. I den ena har jag en text (ex "Liverpool") och i kolumnen bredvid vill jag ha en funktion som returnerar rätt datum från min gigantiska tabell.

 

2. I den gigantiska tabellen finns textsträngar, ex "Liverpool" som står hipp som happ mellan raderna. Varje kolumn är ett specifikt datum. Exempel: jag vet inte var i tabellen "Liverpool" står, men jag vill returnera kolumnrubriken (dvs datumet) till min första tabell.

 

...som sagt: jag bifogar ett exempel i miniatyr! :)

 

 

Tack på förhand! :)

Exempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt med vad du har och vad du vill ha.

 

Har du en matris med datum i överkant och sedan vilka lag som spelar denna dag på godtycklig rad under ett datum? Finns samma lag under flera datum och på olika rader?

 

Och du vill för lagen få ut DET datumet de spelar eller är det flera datum? Du får nog ge lite mer information men jag kan nog med det vi har redan säga att det finns inte en enkel formel som löser det hela i ett steg, det finns det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi. Tack för ditt svar!

 

Du har förstått precis. Jag har en matris med datum i överkant och sedan lagen godtyckligt placerade mellan olika rader. Ett lag finns som regel bara en gång i matrisen, så det är bara ett datum förknippat med varje lag.

 

Ex. Liverpool är bara förknippat med 2010-10-01 och Newcastle bara med 2010-10-08, etc. Däremot kan Arsenal finnas med under 2010-10-01, dvs det kan finnas flera lag på samma datum...

 

Misstänker att du har rätt i att det inte finns någon enkel formel att tillämpa här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan flera lag finnas på samma rad eller har varje lag sin egen rad?

Om egen rad är det enkelt, annars lite svårare...

 

ed: okej, lite formler, inte bara text. I ditt lilla exempel skriv in

=PRODUKTSUMMA((($F$15:$H$19)=C16)*KOLUMN($F$15:$H$19))

i cell D16

Den lilla nätta formel tar fram kolumnen i vilken värdet i C16 återfinns i. Notera att det är en form av matrisformel, dvs rejält beräkningsintensiv vilket kan märkas om den används ofta och om området den refererar till är stort.

Den ger som sagt kolumnen, den absoluta kolumnen på bladet.

Skriv då i

=INDEX(14:14;;D16)

i cell B16

 

Denna formel fungera om det i matrisen gäller att ett lag bara förekommer en gång. Annars blir det galet men går att justera så att första, eller sista, träffen returneras istället.

OM det bara finns ett lag per rad, då kan man lösa det på enklare vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Parentes i disussionen:

 

Det känns lite galet att det inte finns en formel med motsvarande funktion till VBA's "FIND". Det finns t.om en sökfunktion i programmet för det, men ingen motsvarande funktion. Vet du varför de inte har det Monshi? Jag har undrat över det ett tag. Är det kanske för att, som du säger, denna form av sökning är beräkningsintensiv?

 

Slut på Parentes ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axi, troligtvis är det just för att man inte ska lägga upp sina data på sätt som kräver en formel av det slaget. Det skulle kunna ge riktigt sega böcker... ok, det kan man fixa ändå

 

Men visst, man kan ganska enkelt skapa en UDF, dvs egen formel i VBA, som fixar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...