Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk USB


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

När jag pluggar in min externa HDD kommer det alltid upp ett meddelande att den här Enheten kan fungera snabbare om du ansluter den till en Höghastighets port. Den är verkligen långsam måste jag säga,så det skulle behövas. Det tar ca 30 minuter att kopiera över en 400 Mb stor fil från den Interna HDD till den externa USB disken.

Kör XP SP2 på en ca 3 år gammal Dell dator med USB 2.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

provat att uppdatera drivrutinerna för USB?

Ska du inte uppdatera XP till SP3 också?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på att du pluggar in i USB 2.0 port, låter snarare som 1.1. Skicka märke och modellnamn om det nu inte är något hembygge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på att du pluggar in i USB 2.0 port, låter snarare som 1.1. Skicka märke och modellnamn om det nu inte är något hembygge

 

Det finns 4 USB portar. 2 bakom datorn och två på fronten. Ja det känns verkligen som 1.1.

 

Det är en Dell Dimension 4300

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat både USB-portar på framsidan och på baksidan?

 

Sådär nu har jag lagt in SP3 och även uppdaterat drivrutinerna för USB portarna, men det blev ingen skillnad tyvärr. Får väl uppgradera till Vista eller Win 7, då vet jag att det fungerar. Har Vista på annan Dell dator och på den är det hög USB hastighet.

Den tidiga XP professional utgåva jag har på denna dator stöder väl inte USB 2.0 helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga tidiga och sena utgåvor av XP, det finns bara en XP och sedan diverse Service Pack. XP är nog inte mycket inblandad i hastigheten utan det är hårdvaran och drivrutinen.

 

Är datorn verkligen bara tre år? Med tanke på specifikationen borde den väl snarare vara det dubbla eller ändå mer.

 

Om du tittar i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) står ordet "Enhanced" eller något motsvarande svenskt ord någonstans i uppräkningen av USB-enheter? För det är det ordet som visar att det är USB 2 och inte 1.1.

Finns det några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

 

Tillägg: Med tanke på att drivrutinerna verkar vara från 2001 och 2002 så är nog datorn så gammal och då är det inte säkert att USB-anslutningarna verkligen är version 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balthazar_Efraimsson

Har jobbat en del med Dell datorer, och om jag inte minns fel så stödjer denna modell inte usb 2.0. Men,men, jag kan ha fel. Se till så att du har senaste Bios uppdateringen. I något fall med en del Dellar så har vissa portar lagt av på något skumt sätt. Det vi har fått göra då är en reset av Bios, det görs via en bygel på moderkortet. Det finns info om det på Dells hemsida, alternativt så kan du googla..

/BalthazarE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga tidiga och sena utgåvor av XP, det finns bara en XP och sedan diverse Service Pack. XP är nog inte mycket inblandad i hastigheten utan det är hårdvaran och drivrutinen.

 

Är datorn verkligen bara tre år? Med tanke på specifikationen borde den väl snarare vara det dubbla eller ändå mer.

 

Om du tittar i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) står ordet "Enhanced" eller något motsvarande svenskt ord någonstans i uppräkningen av USB-enheter? För det är det ordet som visar att det är USB 2 och inte 1.1.

Finns det några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

 

Tillägg: Med tanke på att drivrutinerna verkar vara från 2001 och 2002 så är nog datorn så gammal och då är det inte säkert att USB-anslutningarna verkligen är version 2.

 

Du har nog rätt. Det står bara USB. Inte USB2.

Om jag uppdaterar BIOS får man 2.0 stöd kanske? Vet dock inte hur man gör sådant. Google kan nog hjälpa mig där. Alternativt kan jag lägga in Vista även då denna dator, då vet jag att det fungerar från tidigare erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte elektroniken som sköter om USB-kontakterna kan hantera den högre hastigheten så hjälper det inte att byta till Windows Vista.

 

I Enhetshanteraren står aldrig USB 2, utan det står Enhanced.

 

Du får kolla på Dells webbplats efter nyare BIOS.

http://support.euro.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Skriv in datorns Service Tag för att komma till vad som gäller din dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte elektroniken som sköter om USB-kontakterna kan hantera den högre hastigheten så hjälper det inte att byta till Windows Vista.

 

I Enhetshanteraren står aldrig USB 2, utan det står Enhanced.

 

Du får kolla på Dells webbplats efter nyare BIOS.

http://support.euro.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Skriv in datorns Service Tag för att komma till vad som gäller din dator

 

Jo det gör det faktiskt. Jag har tidigare haft Vista på denna dator, då blir det mycket hög hastighet på USB filöverföringar. Tar bara några minuter att skicka över en 400 Mb stor fil mot nuvarande 30-40 minuter med XP i datorn. Vad det beror på vet jag inte, men kan inte ha Vista på båda datorerna eftersom jag bara har en Licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken drivrutin var det du hämtade på Dells webbplats för att försöka få ordning på USB-portarna?

 

Sedan finns ju det här med att avinstallera USB-enheterna i Enhetshanteraren och sedan starta om datorn och låta Windows installera dem på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balthazar_Efraimsson

Vill du göra det riktigt lätt för dig så köp ett pci kort med usb 2.0 utgångar, dom är inte så dyra. Ibland lägger man ju ner timme efter timme i felsökning utan att det leder till mer än att byta ut viss hårdvara. Du kanske kommer dit ändå? Tid är ju också pengar :)

/BE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken drivrutin var det du hämtade på Dells webbplats för att försöka få ordning på USB-portarna?

 

Sedan finns ju det här med att avinstallera USB-enheterna i Enhetshanteraren och sedan starta om datorn och låta Windows installera dem på nytt.

 

Tror rutinen hette något med Intel chipset, det var programet Driver Genius som sökte upp den, men tror jag skall skaffa ett sånt där kort med usb 2.0 portar som han föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull borde du nog hämta drivrutinerna från Dell för att vara säker på att de verkligen passar din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull borde du nog hämta drivrutinerna från Dell för att vara säker på att de verkligen passar din dator.

 

Ja det är ju bäst, men det var just från dells site Genius tog hem rutinerna.

Nu har jag dock löst problem genom att lägga in win 7 på datorn, då vart det full fart på usb portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...