Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

filuppladdning med specialtecken


happyfejs

Rekommendera Poster

Hej, har problem med uppladdning av bilder/filer, att ladda upp dem är inget problem, men när man använder specialtecken så strular det. Jag använder följande script för att ladda upp.

 

move_uploaded_file($_FILES["imageFile"]["tmp_name"],"../images/upload/newsImages/" . $_FILES["imageFile"]["name"]);

 

När jag laddar upp bilden som heter följande tex:

UploadPhotos%5Ccharacter%5Coldster%5COS-210.jpg

 

Så sparas den på servern som:

UploadPhotos\character\oldster\OS-210.jpg.

 

Antar att det är "%5C" som läses av som "\".

 

Kan man på nått sätt få bilderna att sparas ner precis så som man laddar upp dem? filnamnet sparas bra i databasen precis som den ska, men blir ju problem när man ska läsa den från servern och den heter fel sak. Självklart vill jag att alla specialtecken ska kunna laddas upp eller tas bort då det är ganska många som ska kunna ladda upp bilder och jag vill förenkla för dem så mycket som möjligt.

 

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Ge filerna ett nytt namn när du sparar dem på servern och lagra det nya namnet i databasen så slipper du problemet. Vill du behålla det ursprungliga namnet är det ju bara att du lägger det också i databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar...

 

Yepp, det har jag listat ut också. Men hur ger jag det ett nytt namn? Jag vet hur man ger det ett nytt namn, men hur tar man bort alla specialtecken? Idag använder jag följande script för att ta bort mellanrum. Men det borde väl finnas nått script för alla specialtecken?

 

$image_new = $row["image"]; //url of picture

$image_new = str_replace(' ','%20',$image_new); //take url and replace spaces

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Bry dig inte om det gamla namnet. Jag menar ett helt nytt namn. Exempelvis kan du ju ha en kolumn i databasen med löpnummer (primary key auto_increment) som du använder som filnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du menar så :), har ju id numret jag kan spara ner den som, men då får jag spara ner all annan data först va? Och sen hämta det senast sparade id numret och spara ner filen och uppdatera i databasen? eller finns det nått sätt att se vilket id nummer den kommer att få?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...