Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft Windows XP Total Återställning


ipodproblem

Rekommendera Poster

ipodproblem

Hej,

 

Jag har ett problem. Jag har lust att fabrik återställa (om det heter så) min dator. På Start -> Min Dator -> Egenskaper -> System så står det såhär...

 

Microsoft Windows XP

Media Center Editon

Version 2002

Service Pack 3

 

Jag tyvärr inte sparat mina cd:s så jag har bara den här skivan kvar...

Operating System DVD

Microsoft Windows XP Professional Service pack 2

 

Jag undrar om det finns något sätt att återställa dator till noll utan CD ?

 

Mvh,

 

IpodProblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har ett problem. Jag har lust att fabrik återställa (om det heter så) min dator. På Start -> Min Dator -> Egenskaper -> System så står det såhär...

 

Microsoft Windows XP

Media Center Editon

Version 2002

Service Pack 3

 

Jag tyvärr inte sparat mina cd:s så jag har bara den här skivan kvar...

Operating System DVD

Microsoft Windows XP Professional Service pack 2

 

Jag undrar om det finns något sätt att återställa dator till noll utan CD ?

 

Mvh,

 

IpodProblem

 

Om det är en märkesdator, så är det möjligt att det finns en dold partition på hårddisken, där det finns en kopia på hur hårddisken såg ut vid leverans.

Du måste då direkt vid start trycka på en av F1-F12 -tangenterna, oftast F2, F10, F12, kan vara en annan, bör stå i papperen som följde med datorn.

 

Men har du testat att använda den skivan som du har, också möjligt att det är den skiva med operativet som tillhör datorn.

 

Fungerar inte något av ovanstående förslag, så återstår tyvärr inte något annat än att köpa en ny skiva, men det blir då problem med att få tag på en likvärdig XP-version som du har, eftersom XP inte normalt säljs längre, då handlar det om att uppgradera till Vista eller Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad för dator du har men om det är en Dell hittar du en recovery partition genom att starta om och trycka ned CTRL+F11 samtidigt när loggan visas. Då kommer ett alternativ upp att återställa datorn till det skick den var när du köpte datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Min erfarenhet är att man ser en eventuell recoverypartition i "Den här datorn" .Men det är möjligt att den ibland är dold.

Jag gissar att den för XP är emellan 5-10MB

 

Om det är en märkesdator bör man kunna köpa en recoveryskiva eller ibland en sats recoveryskivor från datorns supporttjänst.De brukar kosta från 300kr och uppåt.

Om du har fått rätt skivor så skall din licens accepteras.

 

Din dator har vad jag förstår licens OEM för XPMedia center.Den licensen kan knappast fungera för din skiva .Vad datorn licens gäller för skall framgå av en en klisterlapp någonstans på datorn.

 

Ett annat sätt är att låna en skiva med XPMedia Center ,men det är ej säkert att din gamla licens accepteras .Kan vara lite knepigt med OEM licenser.

 

Lite trist att installerat om datorn men ej få licensnyckeln accepterad

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man ser en eventuell recoverypartition i "Den här datorn" .Men det är möjligt att den ibland är dold.

Jag gissar att den för XP är emellan 5-10MB

Jag ser inte min recoverypartition i Den här datorn, däremot syns den i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F9 till F12, annars blir det till att leta OEM skiva för XP Media Center 2005. De flesta tillverkarna väljer att göra partitionen dold vilket är lite mer seriöst tycker jag och den går då att hitta i enhetshanteraren under diskhanteringen som Cissi säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F9 till F12, annars blir det till att leta OEM skiva för XP Media Center 2005.

 

 

Jag har absolut för mej att det för vissa datorer kan vara en lägre funktionstangent än f9 .Dessutom erfordras det ibland en tangentkombination för att nå recoverypartitionen .

 

En partition som syns i diskhanteringen kan väl knappast kallas dold.

 

I mitt fall en HP dator där recoverypartitionen även syns i "Den här datorn" kommer en varning upp om man försöker något.Troligen kommer jag inte vidare men har ej velat testa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut för mej att det för vissa datorer kan vara en lägre funktionstangent än f9 .Dessutom erfordras det ibland en tangentkombination för att nå recoverypartitionen .

 

LARSAS

 

Sant, jag har t.ex två av maskinerna här, en bärbar och en stationär, olika märken, för dessa gäller F2, för att komma åt dom dolda partitionerna, och jag kör dessa återställningar utan skiva, så visst är det olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...