Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag bort virus?


Martassen

Rekommendera Poster

  • Svars 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Cookies kommer in så fort man surfar så det är inget konstigt att det finns en massa sådant. Sedan är det filen

c:\windows\winsxs\x86_microsoft-windows-rasautodial_31bf3856ad364e35_6.0.6001.18000_none_0fd9feb665531f63\rasacd.sys - Misslyckades

 

Normalt så används den väl inte men du kan byta ut den mot en helt frisk. Du kan pröva att göra det manuellt först och om det inte går bra kan jag skriva ett ComboFix-script.

 

Stäng av så många program som möjligt.

Gå till mappen c:\windows\system32\drivers och där högerklickar du på filen rasacd.sys och väljer Kopiera.

Gå till mappen c:\windows\winsxs\x86_microsoft-windows-rasautodial_31bf3856ad364e35_6.0.6001.18000_none_0fd9feb665531f63.

Högerklicka på filen rasacd.sys och byt namn på den till rasacd.bad.sys.

Högerklicka på ett tomt utrymme i mappen och välj Klistra in. Det medför att filen rasacd.sys kopieras från mappen c:\windows\system32\drivers till denna mapp.

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om Ad-aware har varit uppe här tidigare.

 

Kanske ska man uppmärksamma kritiken som fälls här:

http://www.youtube.c...feature=related

 

Om något halvår kan det vara något annat som gäller. Det sker hela tiden en utveckling (förhoppningsvis).

 

Ursäkta intrånget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om Ad-aware har varit uppe här tidigare.

 

Kanske ska man uppmärksamma kritiken som fälls här:

http://www.youtube.c...feature=related

 

Om något halvår kan det vara något annat som gäller. Det sker hela tiden en utveckling (förhoppningsvis).

 

Ursäkta intrånget. :)

Det är väl bara bra att fler synpunkter kommer när det gäller en sådan sak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker byta namn på rasacd.sys till rasacd.bad.sys så säger den först att jag inte har behörighet. Därefter klickar jag fortsätt. Sen kommer en dialogrutan till fram som säger att jag inte har behörighet.

 

Vad är tokigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara bra att fler synpunkter kommer när det gäller en sådan sak :)

Comodo nämns som antivirusprogram. Tror inte jag har sett något test i vare sig AV eller VB…

 

Det vore intressant att lära sig lite mer om det programmet. Gratis versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker byta namn på rasacd.sys till rasacd.bad.sys så säger den först att jag inte har behörighet. Därefter klickar jag fortsätt. Sen kommer en dialogrutan till fram som säger att jag inte har behörighet.

 

Vad är tokigt?

Då får det bli ett CFScript. Ladda ner ComboFix medan jag skriver scriptet.

 

Comodo nämns som antivirusprogram. Tror inte jag har sett något test i vare sig AV eller VB…

 

Det vore intressant att lära sig lite mer om det programmet. Gratis versionen.

Jag har inte heller sett någon bra test av Comodos antivirusprogram så jag rekommenderar det aldrig. Däremot så är deras brandvägg mycket bra, men i alla fall version 2 var rätt knepig att hantera, förhoppningsvis bättre nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera alla rader i rutan:

Killall::
FCopy::
C:\Windows\winsxs\x86_microsoft-windows-rasautodial_31bf3856ad364e35_6.0.6000.16386_none_0da33cba68680e8f\rasacd.sys | c:\windows\winsxs\x86_microsoft-windows-rasautodial_31bf3856ad364e35_6.0.6001.18000_none_0fd9feb665531f63\rasacd.sys

och klistra in i Anteckningar. Se till att det ser likadant ut i Anteckningar som här i inlägget, dvs tre rader.

Spara filen på Skrivbordet med namnet CFScript.

 

Förbered datorn på samma sätt som tidigare för ComboFix.

Dra CFScript med musen och släpp den ovanpå ComboFix-ikonen på Skrivbordet så startar programmet på ett särskilt sätt.

Klistra in loggen som kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört combofix som du sa. Här är rapporten.

Se bifogad fil.

 

Vad gör jag efter detta? Norton?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korkad jag är. Det ska ju vara på 3 rader. Nu får jag köra Combofixen en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Combofixen sa nånting i en dialogruta och sen startades datorn om och combofixen körde sedan igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ta bort följande mappar med vanlig "Delete"?

$RECYCLE.bin

MSOCache

Quoobox

 

och filerna:

aaw7boot

combofix

 

Se bifogad bild.

 

Kan jag även ta bort filen i bifogad "tabort2"?

Windows säger varje gång att det finns filer att bränna.

 

Ska jag köra genom med Norton igen?

 

Ska jag gå in i Secunia och trycka på scan eller vad trycker jag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste CFScript ser riktig ut men ComboFix har inte fattat innehållet. Jag mejlar dig en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ta bort följande mappar med vanlig "Delete"?

$RECYCLE.bin

MSOCache

Quoobox

 

och filerna:

aaw7boot

combofix

 

Se bifogad bild.

 

Kan jag även ta bort filen i bifogad "tabort2"?

Windows säger varje gång att det finns filer att bränna.

 

Ska jag köra genom med Norton igen?

 

Ska jag gå in i Secunia och trycka på scan eller vad trycker jag?

Du ska inte ta bort de där mapparna och filerna.

$RECYCLE.bin Det är den mapp som innehåller papperskorgarna för de olika användarna, definitivt olämplig att ta bort

MSOCache Det är en mapp som hör ihop med MS Office, ska bara tas bort om Office är avinstallerat

Quoobox Kommer att tas bort av OTC när allt är klart

aaw7boot Är en del av Ad-aware, ska inte tas bort så länge Ad-Aware är installerat

ComboFix Kommer att tas bort av OTC när allt är klart

 

Det med bränning vet jag inget om. Det har inget att göra med vad jag har bett dig göra.

 

Har du fixat till det som Secunia anmärkte på förut? Då kan det ju vara bra att göra en kontroll igen för att se att det stämmer och den gör du ju på samma sätt som förra gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är rapporten ifrån combofixen. Tror iallafall jag fick ner norton.

 

Se bifogad fil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående:

 

"Har du fixat till det som Secunia anmärkte på förut? Då kan det ju vara bra att göra en kontroll igen för att se att det stämmer och den gör du ju på samma sätt som förra gången. "

 

Jag dubbelklicka på programmet Secunia nere i aktivitetsfältet vid klockan och får fram följande fönster. Vad ska jag trycka på för att den ska fixa det som den anmärkt på? Tror jag endast uppdaterat flash.

 

Se bifogad bild

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte bra med den CFScript heller.

 

Starta om datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn).

 

Gå till mappen c:\windows\system32\drivers och där högerklickar du på filen rasacd.sys och väljer Kopiera.

Gå till mappen c:\windows\winsxs\x86_microsoft-windows-rasautodial_31bf3856ad364e35_6.0.6001.18000_none_0fd9feb665531f63.

Högerklicka på filen rasacd.sys och byt namn på den till rasacd.bad.sys.

Högerklicka på ett tomt utrymme i mappen och välj Klistra in. Det medför att filen rasacd.sys kopieras från mappen c:\windows\system32\drivers till denna mapp.

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Secunias program PSI gör du så här:

Tryck på pilen under "Lösning" för att få en länk till den senaste programversionen.

Installera den nya programversionen.

Starta om datorn.

Starta Secunia PSI och tryck på "Starta scanning" för att få en ny kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in den kopierade filen då. Jag vet inte vad som har gjort att filen försvunnit sedan du förra gången försökte byta namn och kopiera filen.

God natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska klistra in den kopierade filen så säger den att jag inte har behörighet. Ändå är jag i felsäkert läge.

 

Godnatt så hörs vi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...