Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samtidig aktivitet


pege22

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en stor lista (tusentals rader) som visar när personer har varit aktiva med en viss syssla. Första kolumnen visar id för den unika personen. Nästa kolumn visar start och tredje kolumn visar slut.

 

Jag behöver veta hur många som varit aktiva samtidigt. Det jag vill veta är vid vilka tidpunkter under en månad som mer än 20 personer varit aktiva samtidigt.

 

Exemplet jag bifogar visar följande från den 7 juni:

 

Mellan 08.18 och 08.40 var 1 person aktiv.

Mellan 08.41 och 09.51 var 2 personer aktiva.

Mellan 09.52 och 10.34 var 3 personer aktiva.

Mellan 10.35 och 14.56 var 2 personer aktiva.

Mellan 14.57 och 16.00 var 1 person aktiv.

 

Jag har alltså tusentals rader, hur kan jag sammanställa detta?

 

Jag kör Excel 2010.

post-22217-1279099060,63_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på engelska, antar att du menar count.ifs.

 

Problemet är ju att jag vill utvärdera den inloggade tiden mot alla tidpunkter under en månad.

 

Om det hade handlat om en kort period (tex 12.00-12.03 hade det varit enklare. Hur många användare var inloggad 12.00? 12.01? 12.02? 12.03?

 

Men nu rör det sig om en månad, dvs 43200 minutrar att kontrollera.

 

Kanske får bli ett makro istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Problemet är ju att jag vill utvärdera den inloggade tiden mot alla tidpunkter under en månad.

 

Om det hade handlat om en kort period (tex 12.00-12.03 hade det varit enklare. Hur många användare var inloggad 12.00? 12.01? 12.02? 12.03?

 

Men nu rör det sig om en månad, dvs 43200 minutrar att kontrollera.

...

Vill du veta antalet aktiva per minut under en månad blir det till att kolla varje minut i månaden för sig. Gör en kolumn med alla minuter som du vill kolla. (Även om den blir lång tar det inte många sekunder att generera en sådan kolumn med autofyll.) Använd sedan count.if i en andra kolumn för att beräkna antalet träffar varje minut har i aktivitetslistan (>= start och <= slut). Sedan kan du filtrera den nya tabellen på rader med fler än 20 träffar.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...