Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux


Pepparkakan84

Rekommendera Poster

På vilket sätt menar du? Ska du bara använda någon Linux-distribution för att lyssna på musik, surfa och skriva mejl etc eller har du tänkt att skriva program för Linux?

Om det gäller det första så varierar det ju en del mellan olika distributioner så då måste du välja vilken distribution du är intresserad av först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj en distribution som du vill köra. Personligen gillar jag Ubuntu. Den innehåller mycket från start och det mesta kan göras utan att grotta i shell.

 

Läs den dokumentation som finns tillgänglig om hur man installerar osv. Är det en specifik uppgift du vill göra så googla och/eller läs/fråga på lämpligt forum.

 

Det finns inga gratis luncher här. Det bästa du kan göra är att lära dig använda Google. Google kan hjälpa dig med de flesta frågor du kan ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också på Ubuntu i min macbook och virtuellt i iMacen, mycket nöjd över att ha installerat och börjat kika på det med fokus på praktiska lösningar.

Nu har jag inte testat andra distributioner men Ubuntus dokumentation är helt fenomenal, oavsett vad jag haft problem med har det funnits en guide hur man löser det.

 

Linux är förövrigt mycket roligt, ett mycket bra OS i allmänhet att dels kunna och köra. Ångrar inte arbetsdagen som lades ned på tripple boot i macbooken där jag nästan uteslutande kör linux.

 

// Eka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt nyligen provat på Linux och jag tyckte Linux Mint passade mina "behov", dvs. rätt så Windowslikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint bygger på Ubuntu så de är rätt lika och om Mint inte har så mycket beskrivet så stämmer nog ofta Ubuntu-dokumentationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag skulle vilja lära mig linux mm.

 

Någon som vet hur jag kan gå till väga?

 

 

En bra start är att börja med Ubuntu 10.10 och sedan skaffa böckerna "Effektivare Linux – kom igång med kommandoraden" och "Ubuntuboken – allt om världens mest populära Linuxvariant"

 

 

Linux Mint som några tidigare nämnt är även att rekommendera, men det finns mer dokumentation för Ubuntu samt att Ubuntu har under längre tid stått som nummer 1 över mest använda Linux distribution. Det borde säga allt tycker man. Lycka till! :)

 

Linux Mint bygger på Ubuntu så de är rätt lika och om Mint inte har så mycket beskrivet så stämmer nog ofta Ubuntu-dokumentationen.

 

 

Senaste versionen av Linux Mint är baserad på Debian, men om han väljer en äldre version så stämmer det att distributionen bygger på Ubuntu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du laddar ner några olika distributioner och provar. Välj sedan den som du gillar bäst. Vilken som är bäst beror på hurudan dator du har och vad du skall använda den till. Själv använder nu jag Mandriva och Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...