Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att ansluta XP till Netgear router


joad

Rekommendera Poster

Hej

Jag försöker hjälpa en vän med hennes splitter nya Netgear WNR1000 och en dator med WinXP. Dessvärre sitter vi långt från varandra och jag kan inte ge henne någon support i realtid eftersom internet är nere när hon går via routern och jag börjar få slut på idéer. Allt verkar gå bra fram tills Netgears Setup Wizard försöker kontakta internet. Problemet är det samma om hon kör med nätverkskabel eller den lika nyinköpta USB-adaptern. Varje gång man loggar in på routern söker den efter uppdateringar, jag vet för jag har en likadan router själv. När hon loggar in på routern meddelar den att det inte finns några uppdateringar. Jag ryckte min internetanslutning och loggade in på routern och fick då besked att den inte hittar internet och därmed inte kan uppdateras. Jag drar slutsatsen att hennes router har kontakt med internet eftersom den kan se att Netgear inte har någon uppdaterad programvara. Vi har tittat i hennes inställningar för TCP/IP och allt är satt till automatiskt, går man till avancerat-fliken så är DHCP aktiverat. Kör hon direkt mot modemet så har hon inga problem att surfa, men försöker hon gå via routern så är det dött. Routern är satt till att automatiskt erhålla IP-adress och DNS och alla lampor lyser gröna. Hon avaktiverade antivirus och mjukvarubrandvägg under installationen, så det borde inte vara problemet. Så långt jag kan se har vi samma inställningar i både dator och router och jag har inga problem att komma åt internet. Hennes ISP ville ha routerns MAC-adress, det har dom fått och uppenbarligen har ju routern kontakt med internet så det borde inte vara problemet.

 

Hjälp! Varför vill inte dator och router prata med varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske tillägga att modemet sitter utanför lägenheten och att min vän bara har ett nätverksuttag att koppla sin dator eller router till. När datorn kopplas till uttaget fungerar allt felfritt, men datorn förmår alltså inte att ta sig ut på internet genom routern; som i sin tur (som jag redan beskrivit) verkar stå i förbindelse med internet.

 

Funderar på om det som beskrivs på den här sidan möjligen kan vara lösningen:

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är aktuellt går ju att ta reda på genom att kolla på IP-adresser. Det är aktuellt om routern på sidan Router status har en IP-adress under Internet Port och under LAN Port som endast skiljer sig åt i sista siffergruppen (på bilden 47 resp. 1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om detta hjälper så fick jag just en utskrift av IPCONFIG /ALL - med routern inkopplad. Jag har för säkerhets skull pillat bort delar av MAC-adresser och IP-nummer. Ser du något konstigt Cecilia? IPV6 tycks vara aktivt. Det verkar ställa till det för en del när man googlar på det.

 

IP-konfiguration för Windows

 

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Min dator

Primärt DNS-suffix . . . . . . . : . . . : (edit: jag har inte ändrat här)

Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Peer-to-peer

IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej

 

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-C0-9F ...

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

IP-adress . . . . . . . . . . . . : fe00::2c0 ...

Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

: fec0:0:0:0:ffff::1%1

: fec0:0:0:0:ffff::2%1

: fec0:0:0:0:ffff::3%1

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 5 juli 2010 09:12:55

Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 6 juli 2010 09:12:55

 

Tunnel-kort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Fysisk adress . . . . . . . . . . : FF-FF-FF-FF ...

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Nej

IP-adress . . . . . . . . . . . . : fe80::ffff ...

Standard-gateway . . . . . . . . :

NetBIOS över TCP/IP : Inaktiverat

 

Tunnel-kort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Fysisk adress . . . . . . . . . . : C0-A8 ...

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Nej

IP-adress . . . . . . . . . . . . : fec0::ffff ... ::1%1

fec0::ffff ... ::2%1

fec0::ffff ... ::3%1

Standard-gateway . . . . . . . . :

NetBIOS över TCP/IP : Inaktiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, IPv6 ställer till det ibland men i Windows 7 bör det inte inaktiveras eftersom Windows 7 använder det till en del funktioner.

 

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2

Om datorn får en IP-adress som börjar med 192.168.1 även när den är direktansluten till väggen så behöver utdelade IP-adresser ändras i routern så som du frågade om tidigare.

 

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Här skulle man kunna ändra till de DNS-servrar som datorn får när den är direktansluten till vägguttaget. Görs i nätverksinställningarna för TCP/IP.

 

Jag hoppas att någon annan kan hjälpa dig nu för jag åker strax iväg och är borta i en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, IPv6 ställer till det ibland men i Windows 7 bör det inte inaktiveras eftersom Windows 7 använder det till en del funktioner.

 

Och att flera webbhotell börjar att använda IPV6, just för att säkra upp, när IP-adresserna sakta börjar att ta slut, är väl ingen panik ännu, men gissningsvis från nästa år, så bör man inte avaktivera IPV6 längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ha det jätteskönt i solen Cecilia. Vi får kolla vilken IP-adress som tilldelas datorn direkt från modemet. Om den som jag misstänkt börjar med 192.168.1 så tror jag att vi byter och kör med 172.16.0.x istället för 192.168.1.x. Då borde väl risken för krockar bli minimal?

 

Tilläggas bör att det handlar om Windows XP i det här fallet, men bra för kommande läsare att veta att Win7 behöver IPV6.

 

Hmmm, //gästen, då sitter jag trångt till för jag har inte aktiverat IPV6 själv. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jäkla konstigt. IP-numret är 192.168.230.139 och börjar alltså inte med 192.168.1. Kan möjligen boven i dramat vara att Standard-gateway är 192.168.230.1, även när vi kopplar direkt mot modemet? Det står väl en router med modem på nästa nivå också, som även den bara delar ut privata IP-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grrr! Trots upprepade kontakter med min väns ISP så var slutligen lösningen på problemet att routerns MAC-adress inte aktiverats i deras ända. Vad hjälper det om man själv gjort allt rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, kul att det löste sig i alla fall till slut!

 

Tack för poäng! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...