Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg dator som hänger sig


Linnégatan

Rekommendera Poster

Linnégatan

Hej igen,

Det var en lite oväntad vändning att det skulle sluta med att datorn inte fungerade. Har du någon aning om varför det blev så?

 

Jag har en gång köpt ett program som heter någonting i stil med file scavanger. Är det likvärdigt med något av dina förslag?

 

I den grundversion av datorn som jag har nu fanns Norton Internet Security (2005). Datorn har hållit på ett tag (läs en lång stund) med uppdateringar av antivirus m.m. Jag har betalt för Norton 2010 fram till oktober. Vet du om man har samma skydd med denna version (efter alla uppdateringar) som man skulle haft med NAV 2010?

 

Är alla problem ur världen nu när datorn har återställts? Tycker du att man bör installera något/några program utöver NAV på datorn?

 

Jag ska sluta att använda hårddisken.

 

Tack för alla dina rekommendationer och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

En del skadliga program innehåller olika skydd för att hindra borttagning eller har krokat in sig så djupt i Windows att Windows blir förstört när man tar bort den skadliga filen om man inte gör det på precis rätt sätt. ComboFix etc uppdateras när nya sådana varianter kommer ut för att klara av att ta bort dem, men du har väl råkat ut för någon ny variant. Normalt så räcker det dock att göra en återställning via "recovery console" och jag vet inte varför det inte fungerade denna gång.

 

File Scavenger verkar vara något liknande enligt http://download.cnet.com/File-Scavenger-Data-Recovery-Utility/3000-2094_4-10028488.html

 

Nej, Norton 2005 skyddar inte lika bra som Norton 2010. Du behöver installera 2010-versionen och när du har en produktnyckel så bör ju det gå bra. Om det är något problem så ska du vända dig till Symantecs support.

 

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.

http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linnégatan

Hej där!

Som jag skrev tidigare trodde jag att mina filer skulle vara kvar efter återställningen. Vill minnas att det stod någonting om detta när jag gjorde återställningen (dock funderar jag på om det inte kan vara så att jag ursprungligen brände en HP-återställningsskiva, men att min installation som fanns på datorn var/härstammade från en Fujitsu-Siemens-CD-installationsskiva). Tror du att det har någon betydelse alls?

 

Jag gick och köpte en ny hårddisk och installerade XP-på den och därifrån förde jag över filer till min hårddisk. Jag fick tillbaka rätt många bilder och fotografier, men färre filmade filmer. Vet du varför det är så?

 

Okej, hur som helst, nu har jag installerat om en massa program igen (NAV, MS-Office program, och en hel drös andra). Jag läste det som du skrivit om säkrare datorer och tyckte att det var bra skrivet. Jag ska göra som du skriver.

 

Återigen, tack för din tid! :thumbsup:

 

PS. Har fått en ursäkt av den kompis som borde vara den som ligger bakom allt detta. Den ursäkten räcker till dig också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller återställningsskivor så bör man nog använda de som hör ihop med datorn. Det är ju datortillverkaren som bestämmer hur de fungerar och de kan variera t o m mellan olika datormodeller.

 

Filmer är ju väldigt stora och det ökar väl risken för att någon bit av en film har blivit överskriven. Har du prövat med flera olika program? För olika program är olika bra även när det kommer till olika filtyper.

 

Jag tycker det är kul att hjälpa till att rensa datorer så jag behöver ingen ursäkt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...