Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte... är det batteriet?


Gallone

Rekommendera Poster

Har en bärbar dator där jag fått mer eller mindre ett meddelande att batteriet måste bytas. Har mer eller mindre inte brytt mig så mycket men nu har datorn dött.

Den startar inte överhuvudtaget. När jag trycker på powerknappen så lyser batterilampan en gång sen händer det inget mer.... och det gäller även när jag har elsladden inkopplat.

 

Är det nån som har koll på om datorn ska startas med bara sladden i och batteriet är helt dött?

 

Har jag gått i funderingar att köpa ett nytt batteri men samtidigt är jag osäker... ska datorn startas med sladd i är det ju inte batteriet som är problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är lite lurigt det där. I dagens batteri sitter ett chip som sköter laddning och har koll på hur batteriet mår mm. Om det chippet berättar för datorn att batteriet är dött, kommer inte datorn att starta med nätsladd, tyvärr. Det hjälper inte heller att ta ut batteriet, eftersom den senaste batteristatusen är "dött batteri".

 

Jag hade detta problem förra året på min Dell. Jag ringde supporten och de sa att det är batteriet som är slut/kass/dött och jag chansade på att ett nytt skulle lösa problemet. Det gjorde det.

 

När du sen får ett nytt batteri, ta hand om det :) Kör datorn på batteri och inte nätsladd. När batteriet är slut, så sätter du nätsladden. När batteriet är laddat, tar du ut nätsladden. Då mår batteriet toppen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lurigt det där. I dagens batteri sitter ett chip som sköter laddning och har koll på hur batteriet mår mm. Om det chippet berättar för datorn att batteriet är dött, kommer inte datorn att starta med nätsladd, tyvärr. Det hjälper inte heller att ta ut batteriet, eftersom den senaste batteristatusen är "dött batteri".

 

Jag hade detta problem förra året på min Dell. Jag ringde supporten och de sa att det är batteriet som är slut/kass/dött och jag chansade på att ett nytt skulle lösa problemet. Det gjorde det.

 

När du sen får ett nytt batteri, ta hand om det :) Kör datorn på batteri och inte nätsladd. När batteriet är slut, så sätter du nätsladden. När batteriet är laddat, tar du ut nätsladden. Då mår batteriet toppen!

 

Tack!

Var precis det jag ville veta. Var lite osäker om en bärbar ska gå att starta med bara nätadapter eller inte... Får väl ta o chansa på ett batteri då.

 

Testa starta utan batteri, med bara nätadaptern inkopplad.

 

Har testat med alla möjliga kombinationer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Var precis det jag ville veta. Var lite osäker om en bärbar ska gå att starta med bara nätadapter eller inte... Får väl ta o chansa på ett batteri då.

 

 

 

Har testat med alla möjliga kombinationer :)

 

Har en liten Samsung 10´ stående här, hade ungefär samma funderingar om den.

Ringde Samsung, och frågade, fick till svar, att jag kunde ha batteriet i hela tiden om jag vill, det gjorde inget,och det blir inte urladdat eller förstört fortare, om det alltid sitter i, även om jag kör normalt kör via adapter, men jag ska ändå köra på batteriet ibland, och även låta köra det tomt någon gång då och då, så lovade dom att det skulle ändå ha max kapacitet.

 

Så det är kanske lite olika från tillverkare till tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...