Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att starta ordentligt!


Nellow

Rekommendera Poster

När jag startar min dator kommer jag till den sida där man väljer felsäkert läge eller normal start, vilket alternativ man än väljer blir skärmen sedan blå med en massa text som man inte hinner uppfatta mycket av eftersom datorn startas om av sig själv efter en mycket kort stund.

 

Jag har nu testat med puppylinux. Trodde det var möjligt att få tag på mina filer genom att sätta in den skivan. Har jag fel?

 

Blir mycket glad för hjälp!

Inte första gången min dator krachar,jag måste va försiktigare + att jag måste göra backup oftare! Denna läxan lär jag mig varje gång, men tycks inte fastna!

Tack på förhand!

/Nelly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller användningen av Puppy så kolla på http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/ stycket "Nu måste vi montera dom diskar".

 

Det kanske är din hårddisk som håller på och går sönder eftersom du ofta får problem. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Testprogrammet läggs på en CD som man startar datorn från. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, ska kolla upp det!

Ja, det känns nästan som om den är påväg till att lägga av. Den är väldigt mycket använd, några timmar om dagen för film, musik, bild redigering ´+ vanlig användning.

Datorn är i allmänhet väldigt seg fast jag har ett ram-minne på 4G.

/nelly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar min dator kommer jag till den sida där man väljer felsäkert läge eller normal start, vilket alternativ man än väljer blir skärmen sedan blå med en massa text som man inte hinner uppfatta mycket av eftersom datorn startas om av sig själv efter en mycket kort stund.

 

Jag har nu testat med puppylinux. Trodde det var möjligt att få tag på mina filer genom att sätta in den skivan. Har jag fel?

 

Blir mycket glad för hjälp!

Inte första gången min dator krachar,jag måste va försiktigare + att jag måste göra backup oftare! Denna läxan lär jag mig varje gång, men tycks inte fastna!

Tack på förhand!

/Nelly

 

Helt rätt, borde fungera med LiveCD att kopiera om du hittar hårddisken och den inte är pajj. Du kan ju pröva med Ubuntu Linux också. Låter som HDD kraschat dock, men ibland är det inte alltid det funkar kopiera, framförallt klippa ut om du satt lösenord och skyddat dina dokument på Windows konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju pröva med BootCD, ta reda på vad det är för märke på hårddisken och kör typ Hiren's eller Ultimate BootCD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, ska kolla upp det!

Ja, det känns nästan som om den är påväg till att lägga av. Den är väldigt mycket använd, några timmar om dagen för film, musik, bild redigering ´+ vanlig användning.

Datorn är i allmänhet väldigt seg fast jag har ett ram-minne på 4G.

/nelly

Dålig hårddisk kan ge upphov till en seg dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig hårddisk kan ge upphov till en seg dator.

 

var går gränsen för bra och dålig hårdisk och vad är det främst man kollar på...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju pröva med BootCD, ta reda på vad det är för märke på hårddisken och kör typ Hiren's eller Ultimate BootCD

 

 

Jag har precis gjort en återställning av datorn och innan det kopierade jag alla de filer jag inte redan hade säkerhetskopierat.

 

Du vet inte vad det är man inte ska göra för att den ska bli seg. Den är egentligen inte särskilt gammal men jag tycker den börjar bli lite för seg ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var går gränsen för bra och dålig hårdisk och vad är det främst man kollar på...?

Man kör tillverkarens testprogram, som jag skrev om förut, och då får man reda på om hårddisken klarar av testerna eller om den misslyckas. I det senare fallet ska hårddisken bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kör tillverkarens testprogram, som jag skrev om förut, och då får man reda på om hårddisken klarar av testerna eller om den misslyckas. I det senare fallet ska hårddisken bytas ut.

 

Jag kollade i bios men hittade inte vad det var för hårddisk. Vad kan jag ha gjort fel?

/nelly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du över huvud taget hårddisken i BIOS? Det brukar finnas en lista med hårddiskar och CD/DVD-enheter där.

 

Man kan ju också öppna datorn och läsa på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis gjort en återställning av datorn och innan det kopierade jag alla de filer jag inte redan hade säkerhetskopierat.

 

Du vet inte vad det är man inte ska göra för att den ska bli seg. Den är egentligen inte särskilt gammal men jag tycker den börjar bli lite för seg ibland.

 

Vet inte vad du använder för Anti-Virus men bara en sån sak kan sega ned ordentligt, sen kan du också gå in och stänga ned allt som startar automatiskt genom att skriva msconfig i "Kör..." i Start menyn (om du kör Windows XP), annars skriver du msconfig i sökfältet i Start menyn.

 

Datorer behövs ominstalleras med jämna mellanrum, jag håller mina installationer fräscha länge genom att installera så få program som möjligt och se till att så lite som möjligt startar automatiskt när du startar Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett hemmabygge eller en märkes dator du har? Ge oss namn och modell i såna fall, fräscha drivrutiner piffar alltid upp datorn också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du över huvud taget hårddisken i BIOS? Det brukar finnas en lista med hårddiskar och CD/DVD-enheter där.

 

Man kan ju också öppna datorn och läsa på hårddisken.

 

Jag skulle inte påstå att jag hittar där! Men jag har kollat runt i varje meny, någon mer förklaring om att hitta dit? Kanske har bläddrat förbi den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du använder för Anti-Virus men bara en sån sak kan sega ned ordentligt, sen kan du också gå in och stänga ned allt som startar automatiskt genom att skriva msconfig i "Kör..." i Start menyn (om du kör Windows XP), annars skriver du msconfig i sökfältet i Start menyn.

 

Datorer behövs ominstalleras med jämna mellanrum, jag håller mina installationer fräscha länge genom att installera så få program som möjligt och se till att så lite som möjligt startar automatiskt när du startar Windows.

 

Just nu använder jag senaste Norton internet security 2010, men efter den prenumerationen gått ut funderar jag på att gå över till något gratis, eller är det värt dom pengarna att förnöja Norton?

Jag brukar gå in och kolla i msconfig ifall den är seg vilket hjälper hyfsat mycket.

 

 

Är det ett hemmabygge eller en märkes dator du har? Ge oss namn och modell i såna fall, fräscha drivrutiner piffar alltid upp datorn också.

 

Dumt jag inte skrev det i första inlägget kanske. Men i alla fall, jag har en

Hp Pavililon dv6845eo. Köptes slutet av sommaren 2008 och jag har gjort en fabriksåterställning på den 2 gånger tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP har ofta något diagnosprogram för bland annat hårddisk som man kommer åt genom att trycka någon särskild tangent vid uppstarten. Vad står det om olika tangenter på första skärmbilden eller kanske något i manualen?

Jag ska strax iväg så jag hinner inte kolla men se om du hittar något på HPs supportsidor för datorn när det gäller diagnostik eller nedladdning av manual.

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...