Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sjukskrivningsregler och röda dagar


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Om man är (som jag för tillfället) sjukskriven på 50%, vad gäller då när en "röd" dag infaller i arbetsveckan (vi har alltså betald ledighet på midsommarafton). Normalt jobbar jag ju 20 timmar i veckan och får inte jobba en minut mer. Ska jag denna vecka jobba 20 eller 16 timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom grundläget verkar vara att man ska jobba halva dagar och få sjukpenning som utfyllnad för den andra halvan skulle jag tro att det är 16 timmars arbete som gäller den här veckan.

För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Huvudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid.

Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Det finns vissa möjligheter att förlägga arbetstiden på annat sätt om det är medicinskt bättre för dig. Du ska i så fall kontakta din handläggare.

Broschyren Sjukpenning http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_langre_an_14_dagar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är (som jag för tillfället) sjukskriven på 50%, vad gäller då när en "röd" dag infaller i arbetsveckan (vi har alltså betald ledighet på midsommarafton).

Hade du jobbat hos mig, då gäller ledig den röda dagen, alltså 16 timmar just denna vecka. Så är det för landstingsanställda, som har 40-timmars vecka. Jag lägger in 50% sjukskrivning, gör deras schema med 4 timmars arbete varje dag, men röda dagar som infaller på vardagar går automatiskt bort som arbetsdag. Detta styrs av det regelverk som gäller för anställningen.

Borde vara samma för dig om du är privatanställd.

 

Omvårdnadspersonal (sjuksköterskor, undersköterskor, skötare), som har 37 eller 38.25 timmar i veckan och är sjukskrivna 50 % och där läkare sagt att de ska arbeta halva dagar, åker på att arbeta den röda dagen. Men i sådana fall brukar jag göra deras halvtidsschema med lite längre dagar må-to just denna vecka, för att de ska bli lediga den "röda" fredagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tack båda för svar. Jag har även bett en kompis fråga sin kompis, som jobbar på f-kassan, får se vad svaret blir där. Sen får jag väl försöka kontakta dem själva imorgon.

 

Anledningen till att jag frågar är inte för att hoppas på 4 timmar mindre arbete, utan för att jag hört att f-kassan kan bete sig hårt mot en om man jobbar timmar man inte ska när man är sjukskriven. Vill inte ge dem ngn anledning att blåsa mig på mina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Som arbetsgivare har jag ställt nästan samma fråga till SEKO.

 

Omständigheterna i detta fall var att personen hade sjukskrivit sig onsdag och var sjukskriven till följande tisdag. Mellanliggande fredag var det röd dag. Min fråga till facket var då

Ska personen ha sjuklön på fredagen eller helglön? Om det ska utbetalas helglön, ska det då vara 80% eller 100%.

 

Som svar fick jag att personen ska ha 100% helglön.

 

Personligen tyckte jag att det var knepigt eftersom om det hade varit en vanligt arbetsdag så hade den ju bara fått 80% sjuklön den dagen. Men det hade tydligen inte någon betydelse. På helgdagar skulle man ALLTID få 100% (eller den procentsatsen man har som deltidsanställd)

 

Nu vet jag ju inte om det olika regler för långtidssjukskrivna.

 

Är du medlem i facket, så ring dit och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...