Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga liten webbserver


onceApixel

Rekommendera Poster

Jag ska sätta upp en liten dedikerad webbserver här hemma, där jag ska host:a ett par webbapplikationer. Servern ska främst köra Apache, Tomcat (för Java) och MySQL. Svårt att säga vilken last servern kommer få men förmodligen inte så mycket.

 

Man behöver ju inte någon värstingmaskin för att köra det här, så jag har haft problem att hitta en färdigbyggd dator som inte är overkill för ändamålet. Jag vill ha en liten (till storleken) och tyst burk helt enkelt.

 

Någon som har tips på vart man kan hitta en sådan, eller är det bättre/billigare att bygga en själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lasten riktigt liten skulle en atom processor nog fungera bra.

Välldigt låg strömförbrukning och kylningen kan därför vara tyst/helt passiv.

 

I sånna fall kan du antingen bygga ett eget mini-itx system eller köpa en redan färdig lösnin och sedan installera passande operativsystem.

 

Exempelvis en dator så som denna: http://www.inet.se/artikel/1968813/zotac-mag-hd-nd01-e

 

Må vara billig och inte så kraftfull men fortfarande 2 kärnig (4 trådar) och 2GB ram :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Det borde räcka med en sån tycker man ju.

 

Jag har faktiskt en liknande burk, en ASRock Nettop ION 330HT, också med Atom 330 processor. Den står i tvbänken som mediacenter nu. Kanske skulle man göra den till en provisorisk webbserver och känna efter om den orkar med.

 

De flesta burkar med Atom 330 känns rätt likvärdiga om man jämför dem, eller hur?

 

Jag gör nog så, tack för tipset! :)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Det borde räcka med en sån tycker man ju.

 

Jag har faktiskt en liknande burk, en ASRock Nettop ION 330HT, också med Atom 330 processor. Den står i tvbänken som mediacenter nu. Kanske skulle man göra den till en provisorisk webbserver och känna efter om den orkar med.

 

De flesta burkar med Atom 330 känns rätt likvärdiga om man jämför dem, eller hur?

 

Jag gör nog så, tack för tipset! :)

 

/E

 

Ja, de flesta atom burkar med 330 presterar likvärdigt. Visst, ram minne kan spela in rätt mycket vid webbserver, men grafikkort, usb ingångar, trådlöst nätverk och dyliga finesser är oftast det som skiljer dessa "nettops" åt, något som endå inte påverkar serverprestandan.

 

Jag skulle absolut testa att kört htpc'n som server, på så sätt får du en bra uppfattning utav prestandan :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter smartast att gå på webhotell ändå, tänkte själv förut på det, men jag insåg att jag inte kunde ha fast IP och att det var bäst att låta proffsen hålla i skiten så det funkar ordentligt och tog one.com, som ändå är i princip helt gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Fr3ak0ut, men om du tvunget vill ha en server hemma så kan jag rekommendera dig att köpa en gammal bärbar dator. Jag kom över en bärbar dator med trasig skärm för en spottstyver och den är skitbra att köra som server. Näst intill knäpptyst och rätt bra prestanda med Linux även om den har något år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Fr3ak0ut, men om du tvunget vill ha en server hemma så kan jag rekommendera dig att köpa en gammal bärbar dator. Jag kom över en bärbar dator med trasig skärm för en spottstyver och den är skitbra att köra som server. Näst intill knäpptyst och rätt bra prestanda med Linux även om den har något år på nacken.

 

La in DSL (Damn Small Linux) på ett gammalt lik det låg Win98 på innan och körde enkel webbserver för HTML och CSS samt Teamspeak 2. Men vill man ha MySQL databas är det lika bra att ta in på hotell på webben. Precis som GIP säger ska du ta någon dator som är värdelös/trasig, då är det ingen risk man kommer på andra tankar att man ska använda den till ngt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver väl ändå Fast IP? Hade jag kunnat haft det från Bredbandsbolaget / Telenor skulle det ha kostat mig 50 kr / månaden så jag tjänar ändå på webhotell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver väl ändå Fast IP?
Nej, du kan använda ett litet program som för att uppdatera DNS-records med ditt dynamiska IP-nummer så att domännamnet pekar rätt. Om man t.ex. har sitt domännamn på Loopias DNS:er kan man bland annat använda DynDNS Updater

https://support.loopia.se/wiki/LoopiaDNS_med_dynamisk_IP

De flesta bra registrarer erbjuder samma möjligheter.

 

Du kan ju även använda en tjänst så som DynDns och koppla ditt domännamn till

http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/

Även dessa har klientmjukvara för att automatiskt hantera uppdateringar av ditt IP-nummer. Dessutom har många routrar inbyggd möjlighet att sköta uppdateringen åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter smartast att gå på webhotell ändå, tänkte själv förut på det, men jag insåg att jag inte kunde ha fast IP och att det var bäst att låta proffsen hålla i skiten så det funkar ordentligt och tog one.com, som ändå är i princip helt gratis

Ska man ha webbhotell med stöd för MySQL och Java EE så tror jag det blir rätt dyrt faktiskt, några hundra i månaden säkert - plus att man nog inte får fullständig kontroll över sin servermiljö, vilket ibland behövs när man ska köra mer avancerade applikationer.

 

Dessutom har jag redan fast IP och 100/100 mbit i väggen.. så why not liksom? B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Fr3ak0ut, men om du tvunget vill ha en server hemma så kan jag rekommendera dig att köpa en gammal bärbar dator. Jag kom över en bärbar dator med trasig skärm för en spottstyver och den är skitbra att köra som server. Näst intill knäpptyst och rätt bra prestanda med Linux även om den har något år på nacken.

Det låter lite vanskligt att köra på en äldre halv-kasserad burk. Det är ändå en fullskalig webbtjänst jag ska lansera så jag vill inte gärna inleda med en potentiell flaskhals :)

Eftersom servern skall köra Java + MySQL + rapporteringstjänster + övervakning så kan det eventuellt bli lite prestandakrav ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha webbhotell med stöd för MySQL och Java EE så tror jag det blir rätt dyrt faktiskt, några hundra i månaden säkert - plus att man nog inte får fullständig kontroll över sin servermiljö, vilket ibland behövs när man ska köra mer avancerade applikationer.

 

Dessutom har jag redan fast IP och 100/100 mbit i väggen.. så why not liksom? B)

 

 

Aa precis, har 100/24 men det var mer MySQL databasen som satte en skäpp i hjulet och att man inte hade några större planer, nöjer mig med med prestandan på one.com, men är man seriös med sin webbserver kan det ju vara värt att själv tillhandahålla hårdvaran helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan använda ett litet program som för att uppdatera DNS-records med ditt dynamiska IP-nummer så att domännamnet pekar rätt. Om man t.ex. har sitt domännamn på Loopias DNS:er kan man bland annat använda DynDNS Updater

https://support.loopia.se/wiki/LoopiaDNS_med_dynamisk_IP

De flesta bra registrarer erbjuder samma möjligheter.

 

Du kan ju även använda en tjänst så som DynDns och koppla ditt domännamn till

http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/

Även dessa har klientmjukvara för att automatiskt hantera uppdateringar av ditt IP-nummer. Dessutom har många routrar inbyggd möjlighet att sköta uppdateringen åt dig.

 

 

Behöver man inte uppdatera detta manuellt man stänger av datorn? Har nämligen kört dyndns.com sen lång tid tillbaka och irriterat mig över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite vanskligt att köra på en äldre halv-kasserad burk. Det är ändå en fullskalig webbtjänst jag ska lansera så jag vill inte gärna inleda med en potentiell flaskhals :)

Eftersom servern skall köra Java + MySQL + rapporteringstjänster + övervakning så kan det eventuellt bli lite prestandakrav ändå.

 

Det är lungt, slängde den för några månader sen, tyckte det bara var ett kul experiment att se hur mycket man får ut av 200 MHz processor, 32 + 64 MB RAM och 1 GB hårddisk typ =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man inte uppdatera detta manuellt man stänger av datorn? Har nämligen kört dyndns.com sen lång tid tillbaka och irriterat mig över det.

Det är ju det som klientmjukvaran sköter åt dig. Den kollar av vad du har för publik IP-adress och uppdaterar DNS:erna som hanterar ditt domännamn med nya uppgifter.

För Loopia så har du länkar ovan för sådana program.

För DynDns, kolla på:

http://www.dyndns.com/support/clients/

 

Du kan ju som sagt även kolla om inte din router kan sköta om detta åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ger lite motstridiga signaler här. Å ena sidan säger du att burken måste vara tyst och inte för kraftig. Å andra sidan säger du att du inte vill inleda med en potentiell flaskhals.

 

Vill du vara säker på att maskinen rullar på bra så får du nog antingen ta ett hotell eller köpa en serverlik burk som du kan köra den på. Vill du komma undan med något tyst och slimmat så kan du satsa på en gammal bärbar med en cpu strax under 2GHz eller en Atom baserad lösning. Prestandaskillnaden är inte stor.

 

Den största prestandatjuven här tror jag kommer att vara din databas. En dåligt designad databas kan lasta ner servern fullständigt med lite last, medan en korrekt designad databas kommer att göra att du klarar dig bra med väldigt liten hårdvara. En LAMP server kräver generellt inte särskilt mycket hårdvara om den används rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som klientmjukvaran sköter åt dig. Den kollar av vad du har för publik IP-adress och uppdaterar DNS:erna som hanterar ditt domännamn med nya uppgifter.

För Loopia så har du länkar ovan för sådana program.

För DynDns, kolla på:

http://www.dyndns.com/support/clients/

 

Du kan ju som sagt även kolla om inte din router kan sköta om detta åt dig.

 

Då har jag missat det helt med den mjukvaran, kände till att det gick med routrarna, men hittar man den på dyndns.com eller har du något exempel program att rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]hittar man den på dyndns.com eller har du något exempel program att rekommenderas?
Testa att klicka på länken och läs vad som står där :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...