Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ripprogram från dvd till avi (xvid)


blavitt81

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Det är så att jag skulle vilja lägga över några av mina dvd filmer på datorn. Jag vill ha dem i avi-format (xvid). Och skulle vilja att en film blev i två filer på runt 700 mb/st, alltså att varje film blev 1,36-1,4 gig stor..

Vilket program är då det bästa att använda?

 

Är intresserad av alla rekommendationer, oavsett om det är betalprogram eller inte...

 

Sedan är det ett jätte plus om programmet i fråga är lätt att använda?

 

Tack på förhand.....

 

MVH

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handbrake är det du är ute efter. Tänk dock på att det kommer inte rippa kopieringsskyddade dvd-skivor. Och om jag minns saken rätt, så diskuterar vi inte hur man kringgår kopieringsskydd på eforum.

 

http://handbrake.fr/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Det är så att jag skulle vilja lägga över några av mina dvd filmer på datorn. Jag vill ha dem i avi-format (xvid). Och skulle vilja att en film blev i två filer på runt 700 mb/st, alltså att varje film blev 1,36-1,4 gig stor..

Vilket program är då det bästa att använda?

 

Är intresserad av alla rekommendationer, oavsett om det är betalprogram eller inte...

 

Sedan är det ett jätte plus om programmet i fråga är lätt att använda?

 

Tack på förhand.....

 

MVH

 

Johan

 

 

sökte på google hitade

madgic dvd riper

verkar enkelt :P

 

edit:

vikipedia har gjort en liten lista hoppas den hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Och om jag minns saken rätt, så diskuterar vi inte hur man kringgår kopieringsskydd på eforum.

 

Före 2005 var lagen tydlig, för då tog den inte hänsyn till kopieringsskydd, det vill säga om du hade laglig rätt att göra en kopia så spelade det ingen roll om det fanns kopieringsskydd eller ej.

 

Men år 2005 ändrade man till att om du hade laglig rätt att göra en kopia, men ditt exemplar var kopieringsskyddat, då blev det ändå olagligt.

 

Dock ställs det vissa krav på kopieringsskyddet för att det ska vara skyddat i lagen och det är att det ska vara effektivt och bara skydda mot det som är "upphovsrättsligt relevant" (dvs spridning till allmänheten).

 

Eftersom CSS som används på dvd-skivor är knäckt sedan länge och var ett väldigt simpelt skydd som vem som helst i dag enkelt kan kringgå genom en googlesökning så är ju frågan om det kan anses vara så effektivt. Men det är ju en tolkningsfråga och kanske lite i gråzon.

 

Hade däremot frågan varit att någon inte kunde titta på en film på grund av kopieringsskyddet, då hade det inte varit någon gråzon, utan då hade det varit helt okej att kringgå.

 

Verktyg och kunskap om hur man kringgår skyddet på dvd-skivor är därför inte på något sätt olagliga eftersom de behövs för att titta på filmerna, och diskussioner och länkar är därför tillåtna här.

 

Om den som ställer frågan uppger att han/hon har för avsikt att begå brott så är det klart att det blir tveksamt, för då kan det ju bli tal om medhjälp och inte tillåtet enligt reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna fråga har diskuterats många ggr här på forumet, med flera olika svar.

 

 

Läser man på olika lagställen osv, så får jag fram följande.

 

 

Enligt lagen om upphovsrätt får man framställa ett eller några få exempel för privat bruk, när det gäller en film på cd/dvd.

Man ska kunna få göra en kopia bl.a till sin dator, mobil, spelare i bilen, och något annat ställe också kanske.

 

Men det finns en hake, och det är om det finns ett kopieringsskydd, någon form av kryptering, då får man inte kringgå denna spärr, men samtidigt så är det tillåtet om du måste bryta spärren för att kunna se på innehållet, så det handlar i högsta grad om en tolkning här, gäller det att kunna titta på den i datorn, i bilen, eller i mobilen?

 

Och vad jag vet så finns det ingen riktig rättslig prövning gjord heller.

 

Så det är tyvärr dubbelbottnat, går inte exakt att säga vad man får och inte får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa allt som hänt men DVD Fab är bra DVDrip program, redan gjort mängder med 2 x 700 MB filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...