Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vuvuzuelor


Cluster

Rekommendera Poster

Varför i hela friden blåser man i en plasttuta i dryga nittio minuter och varför kan inte TV-bolagen ta bort ljudet av dem i sina sändningar?? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Holy smokes.... jag måste göra om mitt VM-tips!

Hemmanationen kommer vinna hela rasket när alla motståndarlag blivit lobotomerade av detta ohemult monotona surrande ljud :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

OK att spelarna blir hjärnskadade av allt oljud. De är ju ändå på plats.

 

Men varför måste vi TV-tittare utsättas för en ljudnivå som dränker utsända kommentatorer? Vad gör egentligen ljudteknikerna? Går det att skapa njutbara ljudbilder från en hel symfoniorkester eller mixa ett hårdrockband borde det väl vara möjligt att balansera publik- och kommentatorsljud betydligt bättre än i nuläget.

 

Å andra sidan skulle man ju kunna tänka sig att avstå från kommentarerna (som oftast beskriver det man ser i rutan) genom att stänga av ljudet och därmed även vuvuzuelerna. Men då känns det lite ödsligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dränker ju dessutom ljudet av (övriga i) publiken. Man hör inte de som verkligen bjuder upp till feststämning genom att sjunga, spela och klappa händer mm för att lyfta sitt lag/land.

Nu har man ingen aning om publiken gillar det de ser eller tvärt om.

Man hör inte vilket lag/land som har flest/bäst supportrar.

 

Så för att citera M Birro:

[...]folk som blåser i dem helt och hållet tycks sakna dramaturgi.

 

Det bara låter. Lika mycket hela tiden. När matchen är slut blåser de fortfarande. Tutor måste ha dramaturgi. Det måste finnas en tanke med alla former av oljud... Nu är det som att sätta en påtänd snubbe i ett tunnelbanetåg... Det finns bara en fart, max hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan bara instämma. Jag har aldrig varit så vidare intresserad av fotboll, men inte heller hatat det så mycket att jag måste byta kanal - jag kan stå ut med eländet.

 

Detta året tänkte jag bättra på mitt intresse genom att titta. Jag har hittills försökt se två matcher. Den första stängde jag efter 94 sekunder. Det lät som en svärm bålgetingar i TVn. Sen såg jag en dålig film som jag inte ens minns namnet på.

 

Idag tänkte jag göra ett nytt försök att bli intresserad av fotboll. Tro det eller ej, bålgetingarna var kvar!!!

 

Enda gången de tystnar lite, är när det blir mål. Men det börjar väldigt fort igen....

 

Mitt uteblivna intresse lär bli uteblivet även lång tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hur skippar man detta om man lyssnar på radion?

 

Byter kanal? Stänger av radion?

 

Det är inte möjligt (med bra resultat) att filtrera bort det i realtid. Hade det varit en snygg ton hade det varit en hur enkelt som helst, men det är inte en snygg ton (vilket också är anledningen till att det är irriterande :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara avstängningsknappen som gäller.

Och sedan hoppas på att förslaget om ändrade regler blir av som internationella fotbollsförbundet vill göra, att dessa horn och liknande inte ska tillåtas för publik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En intressant "upptäckt" jag gjort, är att det tydligen bara är fotboll-ointresserade som störs av ljudet? Kan det vara nåt genetiskt? Eller är det rent av psykologiskt? Eller kanske så extremt som ett "jag-gillar-fotboll-så-jag-störs-inte-fastän-jag-hatar-det"-syndrom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag förstår inte riktigt vad alla stör sig på. Hade det inte skrivits om det i AB hade nog ingen ens tänkt på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nja, jo. Jag försökte först se en match, men blev störd av oljudet. Givetvis gör vårt medvetande en bedömning av oljudet kontra intresset av det vi ser. Jag är helt ointresserad av fotboll, självklart stör ljudet mig. För en som är intresserad av fotboll kan det kanske tom vara så att ljudet passar in. Inte vet jag.

 

Efter min upplevelse, kollade jag på nätet, om det bara var jag som reagerat eller om nån annat gjort det. Jag var inte ensam....

 

Sen finns det säkert 62 andra anledningar till att man inte störs av ljudet, med det kan vi ta i en annan diskussion, för det har inte med fotboll att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant "upptäckt" jag gjort, är att det tydligen bara är fotboll-ointresserade som störs av ljudet?
Stämmer ej!

Jag är högst fotbollsintresserad och störs av ljudet!

 

Jag förstår inte riktigt vad alla stör sig på. Hade det inte skrivits om det i AB hade nog ingen ens tänkt på det...
Det jag stör mig på har jag anget ovan, ingen idé att rabbla det igen om du verkligen inte vill :)

Och jag störde mig på det direkt. Först trodde jag att det var något fel i högtalarsystemen på stadion under inledningscermonin men sen när det fortsatte efter avspark så trodde jag att det var min tv. Sen efter ett tag så talade polarn om att det var någon sorts plattuta och då kollade jag upp det på nätet (såklart).

 

För en som är intresserad av fotboll kan det kanske tom vara så att ljudet passar in. Inte vet jag.
Som sagt: Nej ljudet passar inte in utan stör bara!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tack för att du berättade för mig att jag har fel, jag är minst sagt smickrad.

 

Nu kan jag fortsätta umgås med mina vänner utan att tro att de är störda på nåt sätt (mer än att dom gillar fotboll, hihi).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Haha

Dock behövs väl knappast ett dubbelalbum, det räcker ju med ett 5-sekundersklipp som man sätter på oändlig repeat B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser fram emot att få höra vuvuzuelas på våra arenor :) :)

 

Har absolut inget emot dem...

 

Jag gillar o andra sidan allehanda psychedelisk musik och andra drogdrivna missljud...

 

Förstår dock att de flesta människor inte gör det ^^

 

Men ja tycker vuvu´s är lite partyhöjare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...