Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tänker byta jobb, vad skall man säga?


nisse232

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag jobbar som systemtestare i IT-branschen. Började jobba på mitt första jobb efter universitetet och är nu efter 2 år själv 26år men funderar på att byta jobb. Det är ganska gott om jobb just nu och man borde ta chansen. Enligt mitt kontrakt har jag 1 månads uppsägninstid.

 

Anledningen till att jag vill byta är att mitt företag brukar snåla med lönesättningen rent generellt, det gick bra på årets lönesamtal jämfört med andra på kontoret men vårt företag har generellt lägre lön än anställda på liknande företag i samma stad!

 

Under lönesamtalet kunde jag ju förfråga om en mycket högre lön, men sjävlklart kunde jag inte "hota" med att sluta om jag inte fick det.

 

Jag har inlett samtal med en annan arbetsplats och det ser ljust ut, det är lite längre att pendla men jag kommer få definitiv löneökning samt få ungefär samma sysslor.

 

Min logik är då att det självklart bör bytas jobb! Med ett enkelt jobbbyte skulle jag då öka mina inkomster med några tusen kronor över en natt.

 

Problemet är att jag inte sagt något om mina jobb bytar planer till min chef, och jag sitter i en sits där jag har ansvar för ett ganska stort projekt som kommer bli svårare att utföra utan min hjälp. Jag vill inte lämna företaget i skiten och kommer hjälpa till att dela med mig av kunskapen för att någon annan skall kunna ta hand om mitt projekt, men jag vill ju ha meriterna/referenserna från min chef då jag skött mig bra.

 

Jag har ingen aning om sånthär, men finns det en risk att jag får dåligt vitsord/referens om jag byter jobb för pengarna?

Bör jag "hitta på" någon annan orsak, t.ex. att jag vill vidga mina vyer/prova på mina vingar etc...? (vilket är delvis sant!)

 

Ska jag säga att jag söker nytt jobb redan nu, eller ska jag vänta med att droppa bomben tills kontraktet för det nya jobbet är påskrivet (tänkte att dom skriver att jag börjar jobba om 1,5mån, så hinner jag säga upp kontraktet på mitt nuvarande företag)

 

Det nya företaget jag funderar på är ingen konkurrent, och genrellt finns inget "bad blood" mellan mig och min nuvarande arbetsplats. Jag bara undrar hur man skall sköta arbetsbytet smidigast!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Din arbetsgivare har ingen rätt att ge dig ett dåligt betyg för att du säger upp dig mitt i ett projekt (i den här branschen är man i princip alltid inne i minst ett projekt).

 

Däremot är det ju schysst att förvarna lite tidigare än standardmånaden om att man funderar på att gå vidare, åtminstone om man har ett bra förhållande till sitt nuvarande jobb, men det är mer en samvetsfråga än något annat.

 

Marknaden är den anställdes i IT-branschen för tillfället och inte tvärtom, så om inte arbetsgivaren lyckas tillfredsställa dina behov så är det denne som har brustit och inte du. Detta måste alla chefer förstå i en bransch där tillgången på arbetskraft understiger behovet. Jag tycker inte du ska ha för mycket oro för detta. Företagen överlever alltid och när nu individen för en gångs skull har möjlighet att utöva lite makt så ska man definitivt nyttja den.

 

Det är mina tankar, efter tolv år i samma bransch som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...