Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att reda ut LED vs LCD vs Plasma


antmag

Rekommendera Poster

Tänkte köpa ny TV inför fotbolls-VM och som vanligt så sitter man här helt borta, utan någon egentlig koll. Så jag vänder mig till er expertis.

 

Har förstått att plasma idag ger bäst bild till vanligt tv-tittande + film, är det fel?

 

Hur är de nya LED-tv apparaterna? Har förstått att de drar mindre ström än plasma och är snäppet vassare i fråga om bildkvalité jämfört med LCD. Är de sämre än plasma, för de ser ju onekligen läckra ut?

 

Behöver hjälp med att reda ut skillnaderna mellan teknikerna. Vad bör man köpa idag för bästa resultat vid normal (=TV + film + lite PS3) användning av tv:n? Budget runt 15 000 och storlek 46' eller 50'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en LED TV och en LCD TV är hur skärmen lyses upp. LED TV använder dioder och LCD använder lysrör. Eftersom dioder är mindre än lysrör så kan man göra LED TV betydligt tunnare än motsvarande LCD.

 

När det gäller bilden är det inte lika enkelt. LED TV kan tillverkas i två olika varianter. Antingen placerar man dioderna längs panelens kanter eller placerar man dem bakom panelen. LED TV som har dioderna längs panelens kanter har inte bättre bild än motsvarande LCD, tvärt om skulle jag vilja säga. Däremot har LED TV som har dioderna bakom panelen möjlighet att ha olika ljusstyrka i olika delar av bilden, vilket kan ge bättre kontrast. Jag säger kan ge bättre kontrast eftersom inte alla LED TV hanterar det jättebra.

 

Jag skulle säga att den enda generella anledningen till att köpa en LED TV är om du vill ha en extremt tunn TV. När det gäller bilden så skulle jag tro att man generellt får mer för pengarna om man köper en vanlig LCD, eftersom tillverkarna ofta tar ut ett lite högre pris för sina LED modeller än LCD dito.

 

 

Edit: När jag köpte ny TV för inte så länge sedan upptäckte jag att MediaMarkt hade väldigt mycket olika modeller framme så att man kunde jämföra bilden på olika apparater. I Lund där jag var och handlade var personalen dessutom hjälpsam och satte på vanlig TV istället för deras demo slinga samt lät mig ändra inställningar på apparaterna. Det som TV'n oftast används till är ju just vanlig lågupplöst TV, så det är ju rätt bra om den bilden går att titta på.

Jag fastnade till slut för en Sony KDL-46EX501 som jag är mycket nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Min uppfattning som ju delvis sammanhänger med tidigare inlägg är att LED inte automatiskt ger bättre bild. Däremot ger det ju lägre fraktkostnader eftersom tunnare TV blir smalare kartonger. Man får in fler TV i fraktcontainern. Men det argumentet är ju inte så säljande....

En nackdel med de här tunna TV-apparaterna är de ynkliga högtalare som får plats.

Men ljudet är det ju sällan nån frågar efter. Och när kunden väl har köpt TVn är det ju trevligt kunden kommer tillbaka om några dagar och vill köpa högtalare......

 

Tyvärr ska ju en TV ofta klara

analog TV från tex COMHEM

digital TV från tex COMHEM eller marknätet (eller satellit sällsynt)

signal från DVD spelare

signal från BLueRAY spelare

signal från USB anslutning

signal från dator

signal från nätverk

(alla TV har inte alla möjligheterna)

och bildens kvalité kan variera starkt med signalen. Usel bild på analog är tex vanligt. Att man idag visar DEMO-DVD i butikerna beror på att många TV är så dåliga på vanlig TV signal. Enligt min uppfattning...

Här kan du kolla bild (video/TV) och ljudkvalité (ton)

http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-Fernseher-40-bis-42-Zoll--index/extended/id/648/

här kan du kolla vad användarna tycker omdömen och recensioner

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s53958372&cols=89,3631,4525&o=recensioner_betyg#prodlista

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s53958466&cols=89,4525,3631&o=recensioner_betyg#prodlista

Nån av de 10 översta är inte ett dåligt köp. Köpte själva en TV efter en sån här sökning på prisjakt och blev jättenöjda.

Ordnade alla 32" LCD efter pris med minst 8 i omdöme och tog första TVn uppifrån med mer än 10 omdömen från kunder. Den ska ju vara så vanlig så det finns service....

Hur stor TV kan man ha? Har själva 88" projektorduk och sitter på soffan 3,5meter från duken, riktig biokänsla. Förr var ju upplösningen så låg så TVn måste stå långt bort och vara liten för man inte skulle se ränderna på bilden.....annat med 1920x1080.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...