Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mediaspelare som klarar allt


Mikael63

Rekommendera Poster

Finns det?

 

Är på jakt efter en mediaspelare (för XP/Vista) som bl.a. ska:


  •  
  • Spela högupplösta .mkv utan att lagga.
  • Kunna hantera menyn på en DVD
  • Kunna hantera separata undertexter (oavsett filnamn)
  • Kunna spela upp .img m.fl. direkt med funktion enl. ovan
  • Klarar FLV

 

Dessa spelare uppfyller ej ovanstående:


  •  
  • WMP
  • VLC
  • SMPlayer
  • BS Player
  • GOM Player
  • Splash Lite
  • BlazeDTV
  • PowerDVD 9
  • The KMPlayer
     
  • XBMC
  • Zoom Player
  • Miro
  • The Core media player
  • PowerDVD v10
  • DivX Player
     
  • Elisa Media Center/Moovida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peckapecan

VLC klarar väl av allt ovanstående, dock osäker på FLV.

Har då inga problem med laggande MKV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoomPlayer med RÄTT codecar installerade (bra guide finns i spelaren) samt kanske krav på att man betalar en slant för full-versionen för DVD-funktioner men det kanske det är värt?

 

Problem med laggande uppspelning? Kanske din dator som inte orkar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren hittils.

 

Splash Lite klarar MKV utan lagg men hanterar övrigt lite sämre.

Får testa XMBC & Zoomplayer. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XBMC var ju en otroligt snygg och funktionell spelare.

Tyvärr klarar den inte MKV i 1080p.

(prövat på flera datorer och där Splash Lite fungerat fint med samma fil)

 

Zoom Player klarar MKV,n bättre men ljudet släpar efter.

 

Så det får helt enkelt bli Splash Lite (f.n. v1.4) som får hantera MKV och VLC som får ta resten, även om jag personligen inte gillar (har aldrig gjort) VLC.

 

Tar gärna emot fler tips på spelare.

 

Har uppdaterat min lista i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XBMC var ju en otroligt snygg och funktionell spelare.

Tyvärr klarar den inte MKV i 1080p.

(prövat på flera datorer och där Splash Lite fungerat fint med samma fil)

 

Zoom Player klarar MKV,n bättre men ljudet släpar efter.

 

Så det får helt enkelt bli Splash Lite (f.n. v1.4) som får hantera MKV och VLC som får ta resten, även om jag personligen inte gillar (har aldrig gjort) VLC.

 

Tar gärna emot fler tips på spelare.

 

Har uppdaterat min lista i första inlägget.

Min XBMC klarar MKV i 1080p. Jag tror det kan ha att göra med vilken hårdvara du har. Jag använder en Windows 7 maskin med Athlon II X2 cpu, 4GB minne och ett moderkort med Radeon 3200 grafik. Min förra HTPC som var en P4 baserad maskin klarade inte mer än 720p. :)

 

Jag har för mig att det är så att XBMC för Windows kan använda AMD grafikkort för att accelerera uppspelningen, men inte Nvidia. Med Linux version är det tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoomPlayer - rätt codec/splitter? Stark nog dator?

ZoomPlayer lutar sig helt mot Windows codec-familj, dvs de som finns installerade i Windows. Med andra ord använder normalt sett ZP samma codecar som WMP skulle om du startar filmen där fast i ett bättre GUI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min XBMC klarar MKV i 1080p. Jag tror det kan ha att göra med vilken hårdvara du har. Jag använder en Windows 7 maskin med Athlon II X2 cpu, 4GB minne och ett moderkort med Radeon 3200 grafik. Min förra HTPC som var en P4 baserad maskin klarade inte mer än 720p. :)

 

Jag har för mig att det är så att XBMC för Windows kan använda AMD grafikkort för att accelerera uppspelningen, men inte Nvidia. Med Linux version är det tvärt om.

 

Den dator som det är "viktigt" med en bra spelare på är en Fujitsu Amilo PA 3553

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoomPlayer - rätt codec/splitter? Stark nog dator?

ZoomPlayer lutar sig helt mot Windows codec-familj, dvs de som finns installerade i Windows. Med andra ord använder normalt sett ZP samma codecar som WMP skulle om du startar filmen där fast i ett bättre GUI.

 

RÄTT codec.. svårt att veta.

 

Nog stark dator: ja, tillräcklig för att Splash Lite ska kunna spela upp filmen. Desstom fungerar Splash på en klenare dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar, som gip är inne på, ha betydelse vilken hårdvara man har och då menar jag inte bara prestandan på den.

Har på jobbardatorn, en Fujitsu Lifebook med intelgrafik, fått KMPlayer att fungera (med mkv) efter diverse trixande.

På Fujitsu Amilo med AMD & ATI funkar det inte.

På en äldre dator med Intel + Nvidia funkar det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att om jag ställer in TV-kortet i datorn på SVT HD utan GPU-acceleration slukar dekomprimeringen av signal cirka 60% av båda kärnorna i min Athlon X2 6000+ på 3,1 Ghz.

 

slår jag på att GPUn ska hjälpa till jobbar den på 3% och CPUn på 10-18% (själva drivern för TV-kortet drar under 8 % av detta). Detta med Cyberlink H.264/AVC.

 

Drar jag upp en inspelning från SVT HD i VLC, som inte nyttjar GPU (kan den det?) drar den kanske 60-70% CPU. (fast nu i kväll vill den inte spela upp utan att hacka...)

 

Så ja, det krävs en hyfsad CPU eller ett grafikkort som kan avlasta för klara HD-material. Ja, SVT-HD, alltså 1280x720 i 20+ Mbit/s. (undrar om TV-kortet visar sanningen? nu 37 Mbit/s?!?.Eller har kabelTV-bolaget fläskat på med massa felkorrigerande bitar för så stor plats ska inte SVT-HD ta!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på igår. XBMC för Windows använder DirectX och kräver ett kort med Shader Model 2.0. Jag vet inte om detta innebär att de programmerar shadern att hjälpa till vid avkodningen, för detta är inte samma som att använda de inbyggda funktionerna för avkodning. Tidigare använda XBMC ffmpeg (eller vad den nu heter) vilken i sin tur använde gpu accelerering. Ja, det blev rörigt nu. ;)

 

Ska testa lite på min HTPC i helgen tror jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...