Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte mounta cd-enhet


mickenorlen

Rekommendera Poster

mickenorlen

Efter senaste uppdateringen av ubuntu till 10.04 märkte jag att jag inte kunde mounta cdskivor. Jag googlade och ändrade cd-raden i systemfilen f-stab. Det blev fel och nu startar inte operativsystemet mer än till en svart skärm där det står: Unable to mount root filesystem, press CTRL+D to restart.

Jag kan heller inte installera om eller reparera via cd pga att den överhuvetaget inte går att mounta. Jag har försökt läsa på om fsck men jag kan inte så mycket och förstår inte alla kommandon osv.

Ett alternativ vore att formatera ett USB-minne och installera om på det viset men det vore intressant att lära sig ett och annat innan jag går så långt och jag vet heller inte hur man gör det mer än att det går.

Tack på förhand!

 

(har frågat i svenska ubuntuforum men de har inte svarat på en vecka...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenorlen

jag tror inte jag kan öppna filen.

allt är svart och fungerar som en terminal. jag provade att skriva: sudo gedit fstab men det funkade inte kan kolla upp vad det stod om du vill men som jag förstår det har jag inte tillgång till operativsystemet eftersom steg 1 i att starta datorn är att mounta alla enheter och om det blir error där startar inte operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar om Ubuntu så behöver inte cd-enheten vara mountad, kolla bara att du bootar mot den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenorlen

det jag vet är att sda01 eller vad den heter är mountad. men det hjälper inte jag kommer inte in i operativsystemet, bara en terminal som säger att den inte kunde mounta root filessystem. När jag skrev sudo gedit fstab var problemet inte att jag inte kunde hitta filen utan att jag inte kunde använda programmen för att öppna den. Jag tror det beror på att jag fuckade upp min fstab när jag försökte ändra i den för att få igång cd-enheten. från början fungerade ju allt trots att cd-enheten inte svarade. men som sagt efter att jag försökte fixa det och ändrade i fstab är det nya bullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...