Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 Starter


Blindbock

Rekommendera Poster

Blindbock

Jag har Windows 7 Starter på min Netbook Samsung N210 och är helnöjd. Jag har provat XP samt Ubuntu Netbookremix och W7 starter vann. Att den vann över Ubuntu beror dock på Intel som inte verkar ha släppt drivisar för energispar då det annars var dött lopp mellan gratis Ubuntu NR och W7 starter. På Ubuntu klarar datorn 4-5 timmar på batteri och med W7 S klarar datorn 7-10 timmar.

 

När man läser forumtrådar om Netbooks om Windows 7 Starter skriver ibland folk att de senare ska byta upp sig till riktiga Windows 7 för att Starter suger apa. Detta är helt ofattbart för mig. Jag tror att fulla Win 7 bara skulle tynga ner en Netbook.

 

Är folk dumma eller är jag en idiot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det är en smaksak vad man väljer och vad man trivs med.

 

Är man ute för att köpa ett nytt Windows söker man i första hand ett som passar datorn, och sedan ett så fulländat system som möjligt. Framtidens behov får också vägas in. Längre fram vill du kanske använda ditt Windows till något annat, och då sitter du där med en bantad version som kanske inte täcker behovet.

 

Versionen du har är vad jag känner till en kraftigt bantad version, som ofta följer med datorer som säljs i U-länderna.

 

Ubuntu trivs jag mycket bra med. Kör det nu helt och hållet på min bärbara här hemma. Tänkte egentligen börja med Ubuntu tidigare, men Ubuntu trivdes inte med mina andra datorer av någon anledning.

 

Bäst är att Ubuntu är gratis och att det finns hur mycket dokumentation som helst att ta del av.

 

Slipper också bekymra mig för att behöva aktivera systemet. Efter X antal aktiveringar krävde Windows ett samtal till Microsoft för att starta X antal nya aktiveringar. Känndes lite irriterande om någon hårdvara strulade och tvingade mig att installera om ett antal gånger. I alla fall var det så med XP. Windows 7 har jag inte provat i skarpt läge. Kommer säkert inte behöva heller.

 

Sist men inte minst kommer Ubuntu med allt som behövs redan från början. Drivrutiner, program you name it. Det är bara att dra igång utan att behöva ägna timtal åt att installera drivrutiner, program också vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med dig om att:

"Ubuntu är bara att dra igång utan att behöva ägna timtal åt att installera drivrutiner, program också vidare"

 

Skulle lätt kunna fylla sidor med påståenden om motsatsen. I en drömvärld stämmer ditt resonemang men i verkligheten kräver ett OS en hel del pulande och forumläsande. Men kan till viss del hålla med om att ett uppdaterat Ubuntu LS 8.04 fungerar rätt smärtfritt på de flesta bärbara datorer.

 

Kanske är jag lite sur just nu men hoppas jag inte verkar otrevlig för det är inte meningen. Men efter att just uppdaterat Ubuntu 10.04 efter att vara tvungen att stirra på skärmen i timmar för att svara ok på en hel del meningslösa enval-frågor, haft server conection faile, så har jag ännu inte löst problemet med allt för mörk skärm när datorn går på batteri och Ubuntu hänger sig ofta så fort man pillat med något (även CTR ALT F1 är stendött). Ser framför mig oändliga timmar på Ubuntu forum för att lösa problemen.

 

"Ubuntu är bara att dra igång utan att behöva ägna timtal åt att installera drivrutiner, program också vidare" har jag hört talas om allt för många gånger. Väljer dock Linux framför Windows eftersom det känns betydligt tryggare att vara på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man valt och använda 7 starter i dessa små bärbara, är ju rätt naturligt, då dom helt enkelt inte orkar med annat, har själv en Samsung NC10 med XP Home, som inte riktigt skulle orka med 7 starter, men med Home flyter den på bra som en ren surf och skriv maskin, annars är den lite för långsam.

Starter är ju en kraftig bantad version av den enklaste versionen, så man kan inte ställa några krav alls på den, gör man det, ska man inte använda den.

 

N210 är ju lite kraftigare, så att den fungerar bra med Starter förstår jag.

Men det är ju också som Stefan säger, det gäller ju att hitta en balans för sin maskin, så den kan fungera optimalt.

 

Ubuntu, har jag också testat för flera år sedan, men var inte nöjd med den då, idag är den säkert bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Håller inte riktigt med dig om att:

"Ubuntu är bara att dra igång utan att behöva ägna timtal åt att installera drivrutiner, program också vidare"

 

Skulle lätt kunna fylla sidor med påståenden om motsatsen. I en drömvärld stämmer ditt resonemang men i verkligheten kräver ett OS en hel del pulande och forumläsande. Men kan till viss del hålla med om att ett uppdaterat Ubuntu LS 8.04 fungerar rätt smärtfritt på de flesta bärbara datorer.

 

Kanske är jag lite sur just nu men hoppas jag inte verkar otrevlig för det är inte meningen. Men efter att just uppdaterat Ubuntu 10.04 efter att vara tvungen att stirra på skärmen i timmar för att svara ok på en hel del meningslösa enval-frågor, haft server conection faile, så har jag ännu inte löst problemet med allt för mörk skärm när datorn går på batteri och Ubuntu hänger sig ofta så fort man pillat med något (även CTR ALT F1 är stendött). Ser framför mig oändliga timmar på Ubuntu forum för att lösa problemen.

 

"Ubuntu är bara att dra igång utan att behöva ägna timtal åt att installera drivrutiner, program också vidare" har jag hört talas om allt för många gånger. Väljer dock Linux framför Windows eftersom det känns betydligt tryggare att vara på Internet.

 

Det du råkat utför med 10.04:an var ungefär samma jag råkade utför när jag provade dom tidigare versionerna på mina hemmabygda datorer. Det blev myrornas krig på skärmen redan när LiveCD:n körde igång. Hur jag än gjorde fick jag det inte att fungera. Alla andra tycktes kunna sparka igång Ubuntu utom jag, kändes det som.

 

Såklart blev jag förbannad och slängde CD-skivan. Det blev att sitta med Windows ett par år till fast jag var trött på Windows så att jag nästan kunde kräka på det. Ett år med Vista och jag bestämde mig för att prova Ubuntu igen på en bärbardator. Kände lyckan spred sig när jag LiveCD:n drog igång och jag kunde se Ubuntus skrivbord. Det blev att installera Ubuntu utan tvekan när jag provat LiveCD:n och sett att allt fungerade.

 

Angående drivrutiner och så. I jämförelse med Windows behöver inte jag sitta och installera den ena drivrutinen efter den andra efter att Ubuntu är installerat. Oftast får man förbereda sig med Windows upptill tänderna med servicepack, chipsetdrivrutiner, grafikkort, ljudkort o s v. Sedan går ytterligare tid för att köra in alla programmen som behövs för att alls kunna använda systemet till det jag vill.

 

I Ubuntu är det i princip Spotify som jag får köra under Wine och drivrutiner för grafikkortet. Sistnämnda finns i System, Administration, Hårdvarudrivrutiner.

 

Behöver inte surfa runt och leta.

 

Resten finns t ex Gimp, Thunderbird, Firefox, OpenOffice, VLC också vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 7 Starter på min Netbook Samsung N210 och inte på mina andra datorer som har Win 7 64 bit på bärbar och Vista 64 bit på speldatorn. W7 lirar fortfarande inte med alla spel jag har och tycker inte Vista idag är sämre så behåller det därför.

 

Tycker Windows 7 starter är det bästa man kan ha på en Netbook och ser ingen anleding att hotta upp mig till orginal Win 7. Man kan ju ändå inte göra mer på en Nebook än att ha trevligt = surf och skrivdator. Tyngre arbeten klarar den inte riktigt av. Där av min tes om att: Varför drömmer folk om riktiga Windows 7 på sådana datorer.

 

Fast nu sitter jag ute i den tidiga sommarvärmen och skriver här i Ubuntu på min Netbook :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...