Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering


Bnalle

Rekommendera Poster

Hade tänkt formatera min huvud hårddisk, dum som jag är trodde jag det bara skulle vara att trycka formatera hårddisk på hårddisken ... blush.gif

Men min kusin sa att man var tvungen att formatera runt hårddisken men han förklarade aldrig hur.

Jag har en Fujitsu Siemens Amilo PA2548 med windows vista för installerat.

Någon som kan hjälpa mig ... Och om detta är fel ämne säg till mig ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är primära disken, partitionen operativsystemet finns på, måste du starta datorn med annat operativ för att kunna formatera den. Exempelvis kan du göra det från installationsprogrammet för Windows.

 

Om det är annan partition är det bara att tuta och köra och minnas att det du raderar kommer aldrig tillbaka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm vi försökte fixa det min dator är ganska seg så han skulle hjälpa mig att installera XP han laddade ner alla drivhetsrutiner la över dem på ett internminne fixade så att man körde xp skivan först ... Allt var klart men tydligen var det något fel på min hårddisk... Han sa att det borde funka om vi fixar en vista skiva. Därför ville jag köra en formatering runt operativsystemet som han sa man var tvungen att göra men kanske hörde något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det hårddisken som felar? Kontrollerat att den är hel? Om trasig, släng den! Rädda det som räddas kan på den.

 

 

Förstår inte dina ordval i meningen "formatera runt operativsystemet" ska sägas. Ingen aning vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar ju fungera bra och så men det var när vi skulle installera xp som det inte funkade att formatera hårddisken, jag är inte så bra med datorer men han sa att det var fel på någon drivhetsrutin till hårddisken ...

 

 

När han menade formatera runt operativsystemet menar han antagligen att bara ta bort filer som inte har med det att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var i processen är vi nu?

 

Tips ett, eftersom misstanke om fel på disk, ladda hem program och kontrollera disken. Aldrig fel.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

ta gärna program från tillverkaren av disken. Hitachis test är annars bra.

 

Tips två, om det nu är installation av operativ som är nästa steg, är att starta upp installationsprocessen och där leta reda på partitions och formateringsfunktionerna och ta bort/formatera systempartitionen för att sedan installera om Windows.

 

men som sagt, se till att du inte raderar de filer du vill spara. Formaterar du eller tar bort en partition försvinner ALLT på den. ALLT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm vi försökte fixa det min dator är ganska seg så han skulle hjälpa mig att installera XP han laddade ner alla drivhetsrutiner la över dem på ett internminne fixade så att man körde xp skivan först ... Allt var klart men tydligen var det något fel på min hårddisk... Han sa att det borde funka om vi fixar en vista skiva. Därför ville jag köra en formatering runt operativsystemet som han sa man var tvungen att göra men kanske hörde något fel.

Hittade inte XP skivan hårddisken? En hel del nyare datorer får problem med Windows XP eftersom en XP skiva naturligtvis inte innehåller drivrutiner till enheter som är tillverkade efter skivan är tryckt. Eftersom XP kom 2002 så kan det ha hänt en del sedan dess som du kanske förstår.

 

Om XP installationen inte hittar disken måste man ta en drivrutin för hårddisk kontrollern och lägga på en diskett (tror inte att det funkar med USB minne). När man sedan bootar sin XP skiva så står det alldeles i början att man kan trycka F6 för att lägga till drivrutiner. Tryck F6 när det meddelandet visas. Installationen kommer att ladda in en massa filer och när installationen ber dig sätta i en diskett med drivrutiner sätter du i disketten som du skapat. Efter det kommer installationsprogrammet att hitta disken, förutsatt att du har rätt drivrutiner på disketten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra gip - SATA-disk på XP kräver en drivrutin. Det är lätt att glömma när man själv för länge sedan lagt XP bakom sig (aahh,nja, ska tömma en XP-dator idag iofs...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en SATA eller PATA disk? Dvs en men en smal kabel eller en med en bred platt kabel?

 

Starta upp från CD-rom med verktygen på. Eller ladda hem Ultimate Boot CD och kör HD-koll från denna.

Hittar BIOS din hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar att det är fel på hårddisken men vad?

Du kan inte köra det programmet i Windows, det måste köras från en bootdisk av något slag. Om du tar dig omaket att ladda ner Ultimate Boot CD och bränna den så finns det ett stort antal kontrollprogram för hårddiskar på den. Skulle inte förvåna mig om Fujitsus program finns där också.

 

Men jag tror inte att det är något problem med din disk. Jag tror att det enda problemet är att du försökte installera XP och att XP inte har någon drivrutin till din hårddiskkontroller. Prova med att installera Vista eller Windows 7 istället så går det nog bättre, alternativt ta omaket med att leta upp rätt drivrutin och lägg den på en diskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade datorn tryckte någon F12 eller F2 knapp och valda CD den började installera men la sedan av ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://uk.ts.fujitsu...rt/manuals.html

 

Datorn har en recoverypartition på hårddisken ,Man kan göra EN sats skivor från den .Men även kunna återställa datorn till leveransskick. från partitionen,Med hjälp av länken kan du ladda ner instruktion hur den skall användas.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://uk.ts.fujitsu...rt/manuals.html

 

Datorn har en recoverypartition på hårddisken ,Man kan göra EN sats skivor från den .Men även kunna återställa datorn till leveransskick. från partitionen,Med hjälp av länken kan du ladda ner instruktion hur den skall användas.

 

 

LARSAS

Låter ganska bra men med fabriksinställningar innebär det då att det jag fick till datorn kommer att vara där eller kommer allt att försvinna?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ganska bra men med fabriksinställningar innebär det då att det jag fick till datorn kommer att vara där eller kommer allt att försvinna?

 

 

Det återställs till som datorn var när den togs i bruk.Men börja med att bränna recoveryskivorna om återställningen går på tok .Gissar på att det går åt 2 till 3 st DVD skivor.RW skivor brukar ej fungera.

 

Följ manualen som finns att ladda ner.

 

SCALEO PC, AMILO Notebook, Restoring installed software (DE, DA, EN, ES, FI, FR, IT, NL, NO, SV) - AMILO Pa 2548

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

jag har köpt en intern disk på 3tb som jag hade tänkt att köra externt.

eftersom den är just en intern disk så tar jag för givet att jag måste formatera innan den går att använda, har inte pluggat in den ännu men det måste ju vara så.

 

borde jag bocka ur "snabb" när jag formaterar den och köra den långsamma varianten eller är det onödigt? räcker det att köra snabb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, du måste inte formatera den om du ska sätta den i ett chassi, det kan du göra i chassit. Det spelar ingen roll.

 

Snabb duger. Eller rättare sagt om snabb inte duger säger windows till och kör en komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, du måste inte formatera den om du ska sätta den i ett chassi, det kan du göra i chassit. Det spelar ingen roll.

 

Snabb duger. Eller rättare sagt om snabb inte duger säger windows till och kör en komplett.

var inte det jag menade utan bara att jag ska formatera den eftersom den är ny, jag hade ju tänkt köra den som extern disk, det var därför jag tog upp det där med chassit :)

 

aha..visste inte att windows säger till om den vill göra "långsam" formatering, men bra bra, snabb får det bli då.

men om jag skulle behöva göra "långsam" formatering så går det väll fortare om disken körs internt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var inte det jag menade utan bara att jag ska formatera den eftersom den är ny, jag hade ju tänkt köra den som extern disk, det var därför jag tog upp det där med chassit :)

 

aha..visste inte att windows säger till om den vill göra "långsam" formatering, men bra bra, snabb får det bli då.

men om jag skulle behöva göra "långsam" formatering så går det väll fortare om disken körs internt?

 

Kanske det, kanske går snabbare...

Nåja, i slutändan, hoppas den fungera bra för dig, att den håller i många år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det, kanske går snabbare...

Nåja, i slutändan, hoppas den fungera bra för dig, att den håller i många år!

ja det hoppas jag! den är ju ny och den har inte vart med om det som mina nas-diskar har vart med om.

denna disk är ersättaren till WD´n som strulade, jag kommer använda den endast som backup.

 

ett litet varningens tecken dock: jag började kopiera över filer till den igår och när kopieringen startade igång så pep någon av diskarna till, likadant ljud som vissa diskar har när man stänger av dom. jag vet inte om det var den nya eller den jag kopierade ifrån.

själva kopieringnen verkar dock inte krångla något, det har rullat på hela natten och denna dag utan problem.

får se om det blir likadant när jag kopierar över nästa stora mapp.

är väll inget man kan lämna in den för, att den piper till när man startar en kopiering?

 

butiken jag köpte WD'n i tog emot den och gav mig pengarna tillbaka, dom använde jag till denna nya disk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piper till när du börjar kopierar? Har du problem med strömtillgången i datorn? Iofs borde inte kopiering av filer dra massa energi.

 

 

en gång ingen gång tror jag vi säger om detta och glömmer att du hörde något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piper till när du börjar kopierar? Har du problem med strömtillgången i datorn? Iofs borde inte kopiering av filer dra massa energi.

 

 

en gång ingen gång tror jag vi säger om detta och glömmer att du hörde något :)

det tror jag väll inte. diskarna är placerade i ett skåp en bit från datorn och dom är kopplade i en usb hub till datorn.

en annan extern disk som är av ide formatet går inte att koppla in där men mina andra ide och alla sata diskar funkar utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...