Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Instabil dator fast ny


johnnyb

Rekommendera Poster

Tja

 

Nu har jag fått nog.

Jag har en relativt ny dator som inhandlades från komplett Jan 2010 och den håller på att göra mig galen...

Datorn hänger sig/laggar till ofta, väldigt ofta speciellt om man gör 2 saker samtidigt så att säga eller om man spelar något spel men den kan lika gärna hänga sig när jag är inne på internet eller bara lyssnar på musik.

Brukar bli så att program "svarar inte" och så får man ha tålamodet o vänta i obestämd tid för att allt ska "komma ikapp".

Jag har omformaterat och problemet kvarstog. Jag använder mig av Windows 7 Ultimate 64-bits.

system: Intel® Core2 Quad CPU 2.5GHz, 4gig RAM, NVIDIA GTS 250

Mina temepraturer i dator är normala dvs under eller snäppet över 40C

Anar att det är något fel på någon komponent men vill helst inte vara utan dator i flera veckor som det oftast slutar med om man lämnar in den på lagning

 

Tack för hjälpen

MvH Johnny

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som sagt som det skulle vara fel på någon komponent i datorn.

Är det en bärbar eller stationär?Märke?

 

Även om Windows 7 skall klara en väldigt massa drivrutiner,så är det inte alla det klarar tyvärr.

På min 4 år gamla Asus laptop fungerade inte grafiken utan fick byta tillbaka till XP.

 

Kan vara så att den trots allt blir för varm,även om temperaturerna ser normala ut.

Finns ju speciella kylplattor att sätta under,om det är en bärbar förstås.

 

Är Windows 7 ordentligt uppdaterat?

 

Senaste drivrutinerna till grafikkortet?

 

Kolla även så att du har senaste flash,vilket kan ställa till problem på nätet.

Använder du IE8 64-bitars version så klarar den inte flash,med resultat att det kan hänga sig,

och att vissa sidor inte visas ordentligt.

 

Din dator har ju bra kompenter och prestanda,så det borde ju inte vara problemet.

 

Skulle satsa mina pengar på fel drivrutiner; har du testat det?

 

Kör Windows Update,det har ju kommit ett gäng drivrutiner redan till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, ska testa det. Tror dock jag har alla uppdateringar eftersom den brukar uppdatera sånt vid tex avstängning av datorn men tror gör man i kyrkan så får kolla runt lite...

Datan är ihopbyggd och är inte av något speciellt märke och är stationär.

 

Jag tror och hoppas innerligt att det är drivrutinerna det är fel på så slipper jag lämna in datorn...

 

Kan tillägga att jag har testat hårddisken o den verkar ok och sen har jag testat ramminnerna genom att köra ett åt gången dock så kvarstog problemet och det blev nog bara värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

finns ju en test i Windows 7,

skriv minnestest i sökrutan, så ser du Windows Minnesdiagnostik högst upp i rutan!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

Har kört Windows Minnesdiagnostik och fick svaret att det inte var något fel med minnena så nu återstår väl bara att lämna in dator och hoppas att man får tillbaka den relativt snabbt...

Eller har någon nå fler ideer om vad man kan göra ?

 

mvh johnny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är det för dator? Några data?

Uppdaterat BIOS? Chipset?

Funderar på detta med dina grafik inställningar, hur har du inställt?

AERO, högupplösning? AERO kan vara olyckligt i vissa lägen, är inte kompatibelt med vissa spel.

Sökt på NVIDIA för andra drivisar, provat med Vista kompatibla, för x64?

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså,är det en ihopbyggd dator?Av dig eller Komplett?

Risken finns ju att de komponenter som sätts ihop,inte passar med Windows 7.

Det vanligaste felet med att inte Windows 7 fungerar ordentligt,är just strul med drivriutinerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde komponenter som de sedan satt ihop åt mig. Finns det på något sätt jag kan checka om det är drivrutinerna som är felet?

 

Mats H, det där med uppdatera BIOS, chipset osv är lite to much för mig :P är inte så speciellt hajj på datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

först måste du tala om vilken hårdvara som sitter i datorn,

Processorerna är en sak, moderkort en annan.

Sedan får du besöka tillverkarens hemsida och kontrollera.

Borde stå på din faktura. Annars finns det program som talar om sådant!

T. ex. http://www.cpuid.com/cpuz.php

Här kan du ladda hem ett program som ger dig nödvändig info om hårdvaran.

BIOS version brukar synas när du startar upp datorn, i ett kort ögonblick före det att Windows startar!

MVh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, har nu ringt o snackat med komplett o de "vill" att jag ska skicka in den till dom men nu när jag har fått packsedeln så blev jag inte så glad att skicka in den... Om ett fel inte kan konstateras eller om det är ett mjukvaruproblem/handhavandefel så kommer det kosta mig 500kr/per påbörjad timme. Kul...

 

aja till problemet; Kan det vara mjukvarufel då jag har ett "kompis" windows 7 då jag inte hade/har råd till ett riktigt? Om det är så, hur ska jag testa för att veta att det är just mitt OS det är fel på?

 

Det där med BIOS, hur vet jag vilken verison det ska vara osv?

Detta är vad burken innehåller enligt fakturan:

Komplett Gamer i05 1 ST 6.165,88 6.165,88

Strömkabel PC m/jord 2m

rak plugg

Nero 8 OEM Vista kompatibel

stöderLabelFlash och LightScribe

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

for XP/Vista/Windows 7

Stötsäker kartong 1 ST

Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart

Fläkter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2x

USB, 1x FW, Audio

Chieftec Smart Series 550W PSU

ATX 12V V2.0, Standard, 2x 6pin PCIe, 4x SATA,

120mm Fläkt

ASUS P5Q PRO Turbo, P45, Socket-775

ATX, DDR2, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16, Xtreme

Phase Power Design

Intel Core# 2 Quad Q8300 2,5GHz

Socket 775, 4MB, FSB 1333Mhz, Boxad med fläkt

XFX GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, 2xDVI, Graphics Plus, 738/2200Mhz

USB2 multikortläsare 3.5" svart för

CF I/II,MMC,RS MMC,MMC

Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),SM,xD

(bulk)

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Western Digital Caviar GreenPower 500GB

Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

Logitech OEM S-120 2.0 högtalare

Svart

PC Utan OS, White Box PC

Skall endast användas i PC Produktion

Samsung DVD±RW burner S-S223C

22x DVD, DVDRAM, SATA, Black

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aja till problemet; Kan det vara mjukvarufel då jag har ett "kompis" windows 7 då jag inte hade/har råd till ett riktigt? Om det är så, hur ska jag testa för att veta att det är just mitt OS det är fel på?
Visst är det möjligt. Du skulle ju kunna installera något annat t ex Ubuntu för att se om den också blir instabil.

 

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Uppe till vänster skriv in din moderkortsbeteckning innan du klickar på Search Info.

Du kommer då få fram en lista med drivrutiner och BIOS mm.

Börja med Asus Update under rubriken Utilities så kanske det är ett program som kan hjälpa dig att få in alla uppdaterade drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick inte ut så mycket av Asus Update då jag helt ärligt inte fattade så mycket med det jag vågade göra slutade med att det stog att den verisonen som Asus Update ville hämta från internet var en äldre verison än den jag hade...? Aja, som sagt så fick jag inte ut så mycket av det då jag inte vågade göra en massor...

 

Jag kanske ska testa installera ett nytt OS och kolla om det blir bättre men ska jag då testa ett nytt windows 7 eller något äldre OS som typ XP?

 

Eller har någon annan några fler tips?

 

tack för allt, MvH Johnny

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bett en kompis om XP skivan nu. Varför XP? Kommer drivrutinerna på datorn att funka till xp dvs om de är kvar efter omformateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en omformatering är inget kvar. Det är bra att kolla med minst två olika operativsystem om man ska kunna veta om instabiliteten beror på hårdvaran eller programvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...