Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VB 6, Windows 7 och Internet Explorer 8


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hejsan !

 

Med ny dator och Windows7 följde också med Internet Explorer 8.

 

Plötsligt kunde jag inte använda komponenten "Microsoft Internet Controls" i mitt program, då den blivit ersatt med en PictureBox. Vid försök att på nytt lägga in den möts jag av meddelandet "Error accessing the system registry" !

Dock kan jag lägga in densamma under "Available References" utan protester....

 

Är det någonting som jag ska ändra i IE8:s verktygsavdelning m a p säkerhet eller annat ? Fler än jag måste ha stött på samma problem....

 

Såg någonstans att det är ieframe.dll som på något sätt är boven i dramat....

 

Med tack för tips !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på att VB6 stöds av Windows Sju och IE Åtta. Lösningen är antagligen att du skriver om programmet i .NET.

 

Fler och fler produkter skrivna i VB6 kommer sluta fungera, detta då microsoft inte supporterar VB6 längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej .M, och tack för svar !

 

Det är väl så att utvecklingen går framåt inom alla områden.

 

Jag tycker ändå att alla mina VB6-applikationer fungerar tämligen problemfritt även i W7. Enda undantaget hittills verkar vara just detta med ieframe.dll och att kunna lägga in en webbrowser i formuläret.

 

Men, men. Du har säkert rätt i att de äldre programmeringstolkarna avvecklas alltmer och därmed får allt mindre support från Microsoft.

 

Ett par frågor i sammanhanget:

Hur stor skillnad är programmeringsspråket i VB.NET gentemot VB6 ?

Hur länge kan VB.NET antas supportas ? Det har väl också varit med ett bra tag....

 

Har varit inne och kikat lite på VB2005, och där verkar språket vara ganska väsenskilt, m a o en hel del att lära om för en som hittills har varit en inbiten VB6-programmerare...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Microsoft har presenterat hur länge dom tänkte hålla liv i .NET. Men dom satsar ju jättestora resurser på det.

 

Och skillnaden i språket är ganska stora. Men när man väl kommit in i det så kommer det rulla på riktigt friskt. Jag hoppade visserligen på C# direkt från VB6, men jag har inte ångrat mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...