Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny LCD - men vilken?


Sehnsucht

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en ny lcd,och skulle behöva tips och råd vilken man skall satsa på?

Här är kraven den måste uppfylla:

 

1) Skall vara 42"

2) Priset skall vara 6000,helst inte så mycket mer.Kan tänka mig 6500 kr.

3) Den skall gå att hänga upp på väggen.

4) Den skall ha usb.

5) Bra med anslutningar,hdmi,usb,scart,,,,,

 

Har kollat på denna:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518462

 

Men så tillkommer väl frakt,och tillbehör för upphängning på väggen?

 

Spelar det någon roll om man köper den på Komplett eller Siba/OnOff/Elgiganten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersson A421FD PVR, den verkar ju nice,,finns på NetonNET.

använder föregångaren sedan nåt år tillbaka,,fungerar perfekt till datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,men jag skall inte koppla den till datorn,utan kolla på tv och film med.

Har ingen bra erfarenhet av Netonnet heller,beställde en digitalkamera därifrån som

började krångla efter en månad.När man sedan skulle reklamera den,så var det inte direkt

världens bästa kundtjänst.Efter den historien är det aldrig mer Netonnet för mig.

 

Hursomhelst,såg att usb.ingången fanns på baksidan! tv:n,hur smart är det?

Hänger man upp den på väggen,så kommer man ju inte åt den alls.Hur tänkte LG här?

 

Blir det stor skillnad på scart och hdmi?har hdmi på Wii:t,och det skulle vara kul att testa innan köp.

Såg det fanns kablar runt tusenlappen,är det någon som kan motivera det priset jämfört med scart?

 

Denna lcd:n hade 5 ms responstid,är det tillräckligt för tv-spelande?

 

led är än så länge för dyrt,men man vet ju hur det kommer att bli i teknikvärlden.

Om ett tag så hittar man säkerligen led för samma pris som det finns lcd idag.

Då finns det väl lud eller lid....

 

Det smartaste hade väl varit och vänta på att led skärmarna sjunker i pris,men det är ju inget man

kan göra direkt när det är i dagsläget man behöver köpa en.

 

Det är ju ca dubbla priset för led som lcd,vad motiverar det? förutom tillverkarnas smajl på väg till banken......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning på Prisjakt med angivet

 

40 tum och större

Lcd

Max 6500kr

Usb uttag

 

ger detta resultat:

http://www.prisjakt....ams=k=s52090279

 

Testa att ändra sökkriterierna själv.

led är än så länge för dyrt,men man vet ju hur det kommer att bli i teknikvärlden.

Om ett tag så hittar man säkerligen led för samma pris som det finns lcd idag.

Då finns det väl lud eller lid....

Det är ju ca dubbla priset för led som lcd,vad motiverar det? förutom tillverkarnas smajl på väg till banken......

Jag ser att du rör ihop begreppen lite grann. Led (Light Emitting Diode, LED) är fortfarande en LcdTv. Skillnaden mellan LcdTv med Led och en vanlig LcdTv är sättet att belysa panelen. Vanlig Lcd har en typ av lysrör till bakbelysningen och på LcdTv med led används lysdioder till bakbelysningen.

 

Ny teknik kräver ofta en del hantverk innan man har infört och utvecklat robotmontering av komponenterna. Sen så ska naturligtvis utvecklingskostnaderna betalas. Därav det höga priset i början.

Blir det stor skillnad på scart och hdmi?har hdmi på Wii:t,och det skulle vara kul att testa innan köp.

Såg det fanns kablar runt tusenlappen,är det någon som kan motivera det priset jämfört med scart?

Angående HDMI kablar.

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

Scart är analoga signaler och Hdmi är digitala signaler. Kort svar: Ja det blir bättre med HDMI.

Denna lcd:n hade 5 ms responstid,är det tillräckligt för tv-spelande?

Ja, 5ms är en bra responstid.

 

Det finns en mängd olika sätt att mäta responstid och vad en viss angiven tid innebär kan man inte veta utan att få information om hur den är uppmätt.

 

Gray-to-gray (g-t-g eller midtone) är en metod medan black-white-black är en annan som även används i standarden ISO 13406-2. Ännu kortare responstid får man om man bara anger tiden för växling från svart till vitt eller från vitt till svart.

 

Den totala tiden det tar att växla från svart till vitt och tillbaka till svart säger väldigt lite om hur en bildskärm kommer att upplevas vid normalt användande där dessa växlingar mellan extremlägen är sällsynta. I stället sker en mängd växlingar mellan olika färg- och gråtoner. Typen av panel har också stor betydelse för responstiden då de uppför sig olika. Att en skärm är snabbast när det gäller växlingar mellan svart-vitt-svart innebär inte att den är snabbare när det gäller växlingar av mellantoner.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Oki,tackar för långt svar.Såg att det finns lcd som kan koppla upp sig mot ditt trådlösa nätverk?

Vilka modeller klarar det?Vad hamnar man på för pris då?

 

dlna tror jag det hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på Siba igår,och då hade de samma lcd-tv för 4990 krthumbsup.gif

Spelar det någon roll vart man köper den?Service?Garanti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en länk hit så jag kan väl göra vad jag kan för att svara

 

Garanti - ingen skillnad då det är tillverkaren som står för den normalt sett.

Service? Alltid enklare om man kan köra TVn till säljaren om det går åt skogen. Lite jobbigt att stå med en 40+" TV som måste upp på lastpall för att transporteras till nätföretaget. men de flesta behöver aldrig göra det senare ska sägas.

 

Men du kanske redan köpt din TV? Ska sägas att man i viss mån får vad man betalar för. 5000 kr för 42" känns som ganska lite pengar men jag har å andra sidan inte full koll på marknaden idag, är nöjd med vad jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för alla svaren.

Det har nu tillkommit ett "problem"

 

Såg att den tv:n jag först kollat på "bara" var i 50hz,

och efter att ha sett skillnaden mellan 50 och 100 hz

så vill man ju inte ha 50 hz.

 

vad är egentligen skillnaden mellan 50 och 100 hz?

kommer man ångra sig om man köper en lcd med 50hz?

 

vill helst handla på Komplett,eftersom jag haft bra erfarenhet av dem tidigare.

Men jag hittar ingen lcd med 100 hz där. Kan någon hjälpa mig?

 

anledningen till att jag helst vill ha en lcd med 100 hz,är att vi kollar mycket på film.då vill man ju inte att det uppdaterar sig och håller på att rycker.

 

hade säljaren inte visat mig skillnaden,så hade jag nog aldrig tänkt på detta.

men nu när man vet om det så vill man ju inte längre ha 50 hzmellow.gif

 

tips och råd inför köp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha, de flesta som testar 100 Hz läge på LCD-apparater säger omedelbums "stäng av!". men men, en del gillar det tydligen.

 

Vad 100 Hz läget gör är helt enkelt att gissa på mellanbilder och stoppa in dem emellan existerande bilder. Inget mer, inget mindre. En del gör det bra, en del gör det mindre bra. Hur man upplever det hela i butik är en helt annan sak än hemma.

 

Och, mmh, mest film? Varför inte en plasma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ens så enkelt att 100Hz är att TV'n gissar mellanbilder. 100Hz används för att benämna diverse olika tekniker som minska rörelseoskärpa. Men egentligen finns det inget som heter 100Hz på en LCD.

 

Jag köpte precis en KDL-46EX501 som jag är mycket nöjd med. Dock kan jag säga att när jag tittade på TV'n i butiken så körde de en slinga där de påstod att halva skärmen körde 100Hz och den andra halvan 50Hz. Det var stor skillnad där, men man ser inte alls lika stor skillnad med eller utan 100Hz när man tittar på TV'n hemma. I många fall ser man faktiskt ingen skillnad alls.

 

En sak man ska tänka på är att 100Hz tekniken oftast skapar fördröjning i TV'n. Det innebär att om du tittar på en film på DVD och drar ljudet direkt till en hemmabioanläggning så hamnar bilden lite efter ljudet. Så är det i alla fall för mig. Stänger man av 100Hz så blir det bra. Spelar du spel på TV'n så blir det helt hopplöst med 100Hz aktiverat. Det går helt enkelt inte med mindre än att man stänger av funktionen.

 

När det gäller att titta på film så vill du nog snarare ha en funktion i TV'n som gör att den kan köra samma bilduppdatering som källan. De flesta filmer är inspelade med 24 bilder per sekund. Om du omvandlar det till 60Hz som de flesta standardapparater kör internt så blir bilden ryckig. Ska det vara mjukt så ska TV'n stödja 24 bilder per sekund, eller vad filmen nu har. Då ser du filmen som den var tänkt att se. EX501'an som jag köpte har denna möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha, de flesta som testar 100 Hz läge på LCD-apparater säger omedelbums "stäng av!". men men, en del gillar det tydligen.

 

Vad 100 Hz läget gör är helt enkelt att gissa på mellanbilder och stoppa in dem emellan existerande bilder. Inget mer, inget mindre. En del gör det bra, en del gör det mindre bra. Hur man upplever det hela i butik är en helt annan sak än hemma.

 

Och, mmh, mest film? Varför inte en plasma?

tja,kollade på plasma med,men gillade inte riktigt bilden på dem.

säkert en smaksak,men för mig är det inget att ha.sedan drar de väl mer ström om jag minns rätt.inte så bra i dagens miljö/energisamhälle.

 

vill ha dlna på lcd:n med,vilka modeller skall man satsa på då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill ha dlna på lcd:n med,vilka modeller skall man satsa på då?

Ingen av TV apparaterna från den prisjaktsökning som länkades tidigare stödjer DLNA. Vill du ha DLNA så får du nog lägga lite mer pengar.

 

Min TV stödjer DLNA, men jag har inte fått det att funka som jag vill. Efter lite Googlande kan jag säga att många TV inte verkar ha så bra DLNA stöd. Många Samsung modeller kräver att du kör Samsungs egna DLNA server för Windows för att funka. Min Sony TV vill bara kännas vid Windows Mediaspelare's DLNA server och den vill jag inte köra. Osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,känner att det går att klara sig utan,det är ju mer ett i-landsproblemwink.gif

 

Men vill ha en lcd,100 hz och 42".

 

Vilken skall man satsa på då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgå ifrån listan på prisjakt och kolla alla modellerna manuellt. Prisjakt har inte 100Hz som sökbart kriteria, så det måste göras manuellt. Jag tror inte det är många som har 100Hz av apparaterna i den prisklassen du vill hålla dig.

 

Hittar du några intressanta så kan jag rekommendera dig att uppsöka Mediamarkt eftersom det är den kedja som hade bäst utbud av LCD'er till förevisning. Jag skulle aldrig köpa en TV utan att få titta på den först. Det är stor skillnad på bilden hos olika modeller.

 

Edit: Om du använder listan från Prisjakt så slå även på Full HD som filter. Några av de 31 modellerna i listan är bara HD Ready.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du rör ihop begreppen lite grann. Led (Light Emitting Diode, LED) är fortfarande en LcdTv. Skillnaden mellan LcdTv med Led och en vanlig LcdTv är sättet att belysa panelen. Vanlig Lcd har en typ av lysrör till bakbelysningen och på LcdTv med led används lysdioder till bakbelysningen.

Thomas

 

Men det finns också olika sätt att belysa med dioder, från sidan och inåt, och bakifrån och in, det sistnämnda ska bl.a ge något bättre svärta säg det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,såg nu att den modellen som jag kollade på först hade något som hette "true cinema",och skulle motverka hack och eftersläpningar i filmer. så det kommer nog att bli denna iaf,sedan kommer ju det totala priset att stiga eftersom det tillkommer stativ för montering m.m....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,såg nu att den modellen som jag kollade på först hade något som hette "true cinema",och skulle motverka hack och eftersläpningar i filmer. så det kommer nog att bli denna iaf,sedan kommer ju det totala priset att stiga eftersom det tillkommer stativ för montering m.m....

True Cinema funktionen innebär att TV'n kan ta emot signaler med 24 bilder per sekund. Funktionen motverkar inte hack och eftersläpningar på något aktivt sätt. Den ställer krav på att din DVD spelare eller BluRay kan skicka detta format. Dvs om du ser en film på TV så hjälper den inte. Det är ändå en bra funktion.

 

På det hela taget verkar TV'n du länkade till i första inlägget vara bra på pappret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

True Cinema funktionen innebär att TV'n kan ta emot signaler med 24 bilder per sekund. Funktionen motverkar inte hack och eftersläpningar på något aktivt sätt. Den ställer krav på att din DVD spelare eller BluRay kan skicka detta format. Dvs om du ser en film på TV så hjälper den inte. Det är ändå en bra funktion.

 

På det hela taget verkar TV'n du länkade till i första inlägget vara bra på pappret.

ja,den verkar bra på papperet,och den är bra i verkligheten också.skall se om jag hinner åka till Media Markt i helgen och kolla vad som finns i deras utbud innan jag bestämmer mig.men det lutar som sagt åt denna.

smaken är ju som baken,men vad skall man tänka på när man köper en ny lcd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smaken är ju som baken,men vad skall man tänka på när man köper en ny lcd?

Det är som sagt inte så länge sedan jag köpte. För mig var det viktigaste att det var bra bild när man tittar på vanlig TV. Alla paneler klarar av att producera bra bild från HD material, men TV utsändningar tycker jag ofta ser ut som crap. Och det är vanlig TV som oftast går på min.

 

Efter min senaste butiksrunda så får jag nog säga att fler TV apparater än vad jag trodde fixade även TV bilden efter att man pillat lite med inställningarna. Tyvärr så står alla apparater i butiken och kör med demo inställningar, vilket ofta inte är optimalt för vanlig TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,det kan jag misstänka stämmer med att butikerna använder demoinställningarna.men senaste besöket på Siba,så trodde jag att en lcd var en led för att bilden var så klar och fin rolleyes.gif

 

är det något märke som man skall akta sig för?

 

vad är ett bra pris för en 42" lcd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får möjlighet att undersöka TV'n ordentligt och man tycker att den är bra så tycker jag inte att något specifikt märke är sämre än något annat. Det finns svarta får i alla läger. Mina föräldrar köpte tex en billig Samsung som hade riktigt uselt ljud. Jag känner dock ingen som har bra erfarenheter av Andersson, men det finns säkert någon som gillar dem.

 

Jag tycker att man ska vara beredd att lägga 8-10kkr för en 42" för att undvika de allra enklaste modellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cornell:

Ditt inlägg och dess svar har fått en egen tråd eftersom din fråga var väldigt annorlunda än det som har tagits upp i den här tråden. Din tråd finns nu här: //eforum.idg.se/topic/220610-lcd-samsung-le40-658-filformat-mm/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...